DC Universe Online (PS3)
75 100 1

Review DC Universe Online (PS3)

Is er nog iets gebeurd de afgelopen twee weken? In jullie wereld bedoel ik dan. Want in de mijne was het een drukte van jewelste. Poeh, waar moet ik beginnen. Het beste is om de nabije toekomst te verraden. Daar wist Lex Luthor eindelijk Superman te verslaan. Even daarvoor waren in een grote veldslag de Green Lantern, Black Adam, Wonder Woman en Gigantica al omgekomen. Nadat Lex nog maar net de bloederige Kryptoniete speer uit Superman’s lijk had gehaald, verscheen Brainiac om de wereld te veroveren. Lex wist terug in de tijd te reizen en iedereen in het heden superkrachten te geven om Brianiac’s aankomende invasie te kunnen verijdelen. Sinds ik mijn krachten ontving, heb ik al samen met mijn mentor Superman een paar spannende missies opgelost in Metropolis. Ook heb ik voor Batman wat probleempjes aangepakt en ben ik met wat andere nieuwe superhelden naar de maan geweest om onze nieuw verkregen krachten te botvieren op het kwaad. Ja, het waren me de weekjes wel!

Robin of Jokertje?
Sinds 2006 speel in de MMORPG klassieker Guild Wars. Deze ondertussen antiek aandoenende wereld weet mij al 4 jaar te boeien met zijn simpele besturing, uitgebreide mogelijkheden en regelmatige updates van de spelwereld. Nu, voor het eerst in jaren, weet een andere MMO me af te leiden; D.C. Universe Online (DCUO)! Een wereld waar Nightwing, Circe en de Martian Manhunter de hulp nodig hebben van vers bloed. Nu restte mij alleen de schier onmogelijke taak om deze wereld in 10 dagen te verkennen en op waarde te schatten.

Als je een MMORPG aanschaft weet je dat je vele uren gaat optrekken met je zelfaangemaakte karakter. Het is dus erg belangrijk dat je bij het creëren van je eigen superheld je fantasie de vrije loop kunt laten. Hier gooit DCUO hoge ogen. De keuze begint bij man of vrouw, goed of slecht, maar daar houdt het niet op. Heb je altijd al willen vliegen? Of ben je liever nog sneller dan voortrazende trein? Wil je krachten gebaseerd op magie, gadgets of bovenmenselijke gaven? Het kan allemaal, maar je zult wel moeten kiezen. En of je nu een stoere held wilt zijn of een figuur dat lijkt te zijn weggelopen uit een slechte televisieserie, alleen je eigen creativiteit staat je in de weg.

En dan het belangrijkste natuurlijk, je krachten! Ben je meer het type dat graag vuur schiet of houd je meer van een ouderwetse stok om je tegenstanders mee te meppen? Het kan allemaal! Heb je geen inspiratie, dan kun je kiezen om een karakter te laten samenstellen op basis van je favoriete superheld of schurk.

Jammer genoeg heb je slechts de keuze uit drie verschillende classes. Officieel vallen deze uit in twee subclasses, maar die onderlinge verschillen zijn veel te klein.

To MMORPG or not to MMORPG?
DCUO doet originele dingen in de nagenoeg verzadigde markt van de MMO’s. Om te beginnen moet ik benadrukken dat het in deze review gaat om de PS3 versie, die gepoort is naar de PC. Voor de PS3 is het genre MMORPG nog vrij nieuw en PS3 spelers die stiekem altijd al jaloers waren op de PC kunnen hun hart nu ophalen. Zoals eerder al gezegd; DCUO doet vernieuwende dingen met het genre. Als eerste zal het opvallen DCUO meer van een action-game wegheeft dan van een traditionele MMORPG. Dit houdt dus in dat slaan, schieten en het uitvoeren van speciale aanvallen niet plaats vinden door hen te selecteren, maar door combo’s te maken. Dit werkt prima en geeft een zeer bevredigend gevoel wanneer je de vijanden stijlvol tegen de grond aan het werken bent. De aanvallen en krachten van je held zijn voor punten te koop in zogenaamde “skilltrees”. Ook dit geeft een fijn gevoel als je eindelijk op het punt staat om die mooie aanval of superkracht aan te schaffen. Punten krijg je door levels te stijgen, maar ook door speciale “feats” af te ronden. Sommige van deze “feats” laten je de twee steden (Gotham en Metropolis) ontdekken, andere laten je races winnen of lange combo’s maken. Ik merkte al snel dat het halen van “feats” een verslavende en uitdagende manier van spelen uitlokt en dat het reden geeft om op ontdekkingstochten te gaan.

Kleren maken de held
Waar in de meeste RPG’s de statistieken van jouw figuur geleidelijk groeien naarmate je een hoger level bereikt, doet DCUO ook hier iets aparts. De echte groei in je krachten wordt namelijk veroorzaakt door de kwaliteit van je uitrusting. Deze kun je verkrijgen door vijanden te verslaan, door het aan te schaffen bij verkopers of als ‘loot’ te vergaren uit missies. Om te voorkomen dat je held een bonte verzameling aan gevonden voorwerpen wordt, kun je in DCUO door middel van een soort style-menu je uiterlijk aanpassen zoals jij dat wenst. Wat de keuze om de kwaliteiten van jouw held voornamelijk af te laten hangen van je uitrusting met zich meebrengt, is dat een figuur met de maximale level niet perse beter is dan eentje 5 levels lager. Dit is iets wat de balans soms verraderlijk kan doen verschuiven en het spel interessant houdt.

Ben je iets minder geïnteresseerd in je eigen stijl, dan wachten aan het einde van het spel de zogenaamde iconische outfits. Deze outfits zijn ontworpen op basis van de strips van DC en geven je held het uiterlijk van bijvoorbeeld Batman of Hawkgirl. Om deze outfits vrij te spelen dien je wel heel wat uurtjes in het spel te steken, wat er gelukkig voor zorgt dat niet iedereen in de wereld van DCUO al de beschikking heeft over deze prestigieuze harnassen.

Samen, maar toch heel alleen
Tot zover voornamelijk lof voor DCUO. Helaas is het dan nu tijd om de wat kritischere noten te kraken. DCUO is namelijk ook een MMORPG vanwege het feit dat je rondloopt in een digitale wereld met door andere mensen ontworpen en bestuurde helden. In het begin zul je je verbazen over de originele ideeën van anderen. Naar gelang je echter verder van de verzamelpunten in de twee steden raakt, zul je gaan merken dat het wel erg stil is in de wereld van DCUO. De servers zijn momenteel redelijk bezet, maar de wereld is behoorlijk fors. Helaas is er maar weinig interactie met omgeving. Een enkele keer zal een NPC een dienst van je verlangen, maar voor het overgrote deel kun je als held auto’s van flatgebouwen naar voorbijgangers gooien zonder dat iemand het lijkt te merken. Op de PvP (speler tegen speler) servers zijn er wel meer gebieden waar je andere helden kunt uitdagen, maar toen ik er ben gaan kijken was er niemand te vinden. Dit lijkt voornamelijk te liggen aan het feit dat er meer helden worden aangemaakt dan superboeven.

Voor de PvE (speler tegen omgeving) missies wordt je in een groepje met andere spelers naar een apart aangemaakte spelwereld gestuurd, een zogenaamde ‘instance’. Ook kun je natuurlijk zelf een groepje vormen. In deze spelwereld vecht je samen tegen bekende DC-figuren. Het automatisch samenstellen gaat nog met horten en stoten. Zo sta je er vaak in een vierpersoonsmissie met twee man voor, wat je kansen aanzienlijk verlaagd. Aan de andere kant kun je soms met vier goed afgestemde helden zonder moeite door het level vliegen. Er zijn namelijk drie klasses, ruwweg onder te verdelen in schade, genezen en controle. Als je van iedere klasse een speler in je team hebt, zul je geen problemen ondervinden in de “normal-mode” missies. Ditzelfde geldt ook voor de reguliere missies en verhaallijn. In je eentje zul je een week of twee nodig hebben om het maximale level (30) te bereiken. Met hulp wordt het al een ander verhaal. Net zoals bij de PvE missies is een goede balans in je team voldoende om zelfs de moeilijkere missies snel te doorlopen. Dat hoeft geen slecht punt te zijn, maar omdat het zo makkelijk gaat wordt het ook sneller eentonig.

Ook nog een hekelpunt is het feit dat de community tot nu toe niet heel actief is. Zelden zullen er spullen worden aangeboden om te ruilen en ook het zoeken van groepjes blijft achter op PC MMORPG’s. Dit zal voornamelijk te verklaren zijn vanuit het feit dat de meeste PS3 bezitters geen keyboard aan hun PS3 hebben hangen. Daardoor is de onderlinge communicatie tussen spelers vaak heel basaal. Dit is voor een MMORPG natuurlijk een gemis en het doet af aan de illusie om werkelijk in een drukke wereld met superhelden en boeven rond te lopen.

Pay, play & potentie
Voor PC spelers is het niet nieuw om te betalen voor je virtuele pleziertjes, maar wij console-gamers moeten er aan wennen. Sinds mijn eerste installatie van het spel (die 5 uur duurde overigens) zijn er al twee grote updates geweest. Dit laat zien dat er aan DCUO gewerkt wordt. Het spel kan, door zijn opzet en structuur, gemakkelijk uitgebreid worden met nieuwe missies, steden en een verhoging van de levelcap. Dit is echter toekomstmuziek. In de huidige staat vind ik de maandelijkse 12 euro, bovenop de aanschafprijs, niet te verantwoorden. In twee weken heb ik de verhaallijn en de missies wel gezien. Het ontbreken van uiteenlopende beroepen en het feit dat de missies van goed en slecht gedeeltelijk overlappen, nodigt mij niet uit tot het aanmaken van vele figuren. Hierdoor is voor mij de motivatie om na de eerste gratis maand het abonnement te verlengen, niet aanwezig. Ik ben benieuwd hoe de rest van de communitiy hierover denk, want als ze mijn mening delen wordt het over een paar weken wel erg stil in Metropolis en Gotham.

Misschien heb je ondertussen het punt al gezien; een keurige zeven en een half. Na veel positief nieuws verwacht je misschien wat hoger. Dit komt omdat ik meer verwacht van een MMORPG waar je maandelijks voor betaalt dan van een regulier spel. Ik ben ervan overtuigd dat DCUO nog veel gratis patches en extra content gaat ontvangen en dan zal het punt gaandeweg nog wel stijgen naar een 8,5. Zover is het nu alleen nog niet. Er zitten simpelweg teveel ergernisjes en ruwe kantjes aan het spel én aan de ervaring om een superheld/schurk te zijn. Ik stelde eerder steeds dat DCUO een MMORPG is, maar eigenlijk is het gebruik van het woord ‘massive’ hier niet verantwoord. Voor dat predicaat is DCUO gewoon nog te stil en leeg.

Ik kan DCUO aan een ieder aanraden die houdt van een goed actiespel, een online RPG op de console wil proberen en natuurlijk aan alle DC fans. Die eerste maand is toch gratis en opzeggen kan altijd. Bedenk wel dat hoe meer spelers er zijn, hoe actiever de community zal worden en hoe beter de ondersteuning vanuit Sony zal zijn. Iets wat wel degelijk van invloed gaat zijn op de kwaliteit en het succes. Ik heb veel plezier beleefd aan DCUO en ben overtuigd dat MMORPG’s op de console een bestaansrecht hebben. Ik hoop dan ook dat het spel door uitbreidingen en het verhogen van de levelcap langer houdbaar is dan op het eerste gezicht lijkt. Gebeurt dit niet, dan vrees ik dat Brainiac over een jaartje niets meer te vrezen heeft van de DCUO servers en de daarop aangemaakte superhelden en superschurken.

Gelukkig zijn de eerste voortekenen wat dat betreft goed. Midden februari mogen we de eerste inhoudelijke update verwachten. Deze brengt ons allereerst een moddervette trailer voor een verhaallijn die laat zien wat er met Batman in de toekomst is gebeurd en hoe Lex terug is gereisd naar het heden. Daarnaast zal de update een Catwoman thema hebben met nieuwe missies en outfits. Ook zal er nu een veilinghuis komen waar spelers hun overbodige items kunnen gaan verkopen en ruilen. Nu nog die levelcap omhoog Sony!

Deze game is gereviewed door Jeroen Knop

Oordeel DC Universe Online (PS3)

• Replay 65