Deadpool (Xbox360)
70 100 1

Review Deadpool (Xbox360)

Er zijn maar weinig superhelden die zo bizar zijn als Deadpool. Wade Wilson, ook wel bekend als ‘the Merc with the Mouth’, had vroeger een vorm van kanker en om zichzelf te redden nam hij deel aan het Weapon X programma. Fans van de comics weten dat Wolverine hier ook onderdeel van was en dankzij zijn deelname krijgt Deadpool dan ook een healing factor. Deze behandeling zorgt er echter ook voor dat hij knettergek wordt en geregeld een gesprek probeert aan te knopen met de lezer van zijn comic. Koppel dit aan een ontwikkelaar als Highmoon Studios (bekend van Transformers: War for Cybertron en zijn opvolger Fall of Cybertron) en het zou best wel eens een bijzondere game op kunnen leveren.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen: Deadpool IS een bijzondere game geworden. Niet zozeer qua gameplay of graphics maar wel qua sfeer, humor en de geweldige soundtrack. Bij de start van de game krijg je de mogelijkheid om te kiezen uit drie moeilijkheidsgraden. Genetically Superior (easy), Veteran (normal) en Ultra-Violence! (hard).
Het verhaal begint bij Deadpool thuis. Hij zit een beetje tv te kijken en krijgt een telefoontje van ontwikkelaar Highmoon Studios. Ze hebben Deadpool zijn suggesties voor een eigen game afgewezen en verzoeken hem vriendelijk om op te houden de studio te stalken. Deadpool is het hier niet mee eens en denkt dat ze wel terug zullen bellen. Hij laat vervolgens een bom afgaan en “plotseling” belt de studio terug om te zeggen dat ze zijn nieuwe script geweldig vonden. Terwijl je de baas van de studio hoort praten hoor je op de achtergrond allemaal explosies en gillende mensen.

Zodra je de controle over Deadpool krijgt verdien je meteen twee makkelijke achievements. Zo wordt je in Deadpool vaak beloond voor onzinnige dingen. Alle speeltjes in Deadpool zijn appartement uitproberen levert bijvoorbeeld een achievement op. Maar ook een belachelijke hoeveelheid pannenkoeken bakken, tien keer in een afgrond vallen of een rivier van poep ongeschonden oversteken wordt beloond met een achievement of trophy. Gelukkig biedt het spel wel wat meer diepgang als het op de gameplay aankomt. Deadpool is namelijk een begenadigd kunstenaar als het op hak en schietwerk aankomt. Aanvankelijk heb je alleen de beschikking over twee katanas en je vertrouwde pistolen. Maar door DP te verdienen zal je assortiment aan wapens al snel toenemen. DP staat in dit geval voor Deadpool Points, die je gebruikt om nieuwe wapens en vaardigheden vrij te spelen. Daarbij is het vooral belangrijk om lange combo’s te maken. Des te langer de combo, des te groter de hoeveelheid muntjes (DP) die je verdient. Sommige wapens zijn daar beter geschikt voor dan anderen. De sais zijn bijvoorbeeld uitermate geschikt om gecombineerd te worden met de submachineguns.

Heb je genoeg DP verdiend, dan kun je ervoor kiezen om nieuwe wapens te kopen of je bestaande arsenaal op te waarderen. Hierbij moet je denken aan grotere magazijnen, meer schade toebrengen of een toename van de snelheid waarmee kogels afgevuurd worden. Het is ook mogelijk om Deadpool zelf te verbeteren door perks te kopen. Hierbij moet je vooral denken aan een snellere toename van momentum, dat gebruikt wordt om speciale aanvallen in te zetten, meer energie en een grote voorraad mee te zeulen kogels.

Het combat-systeem van Deadpool werkt prima. Je beschikt al snel over meerdere wapens en kunt met gemak je tegenstanders ontwijken met de B-knop. Daarmee kun je namelijk teleporteren. Het is daarnaast ook mogelijk om counters uit te voeren.  Counters gebruik je ook door middel van de B-knop (of de cirkel-knop op de PS3). Op zich is het grappig dat het spel dit counters noemt, aangezien het met timing weinig te maken heeft. Het voelt meer als een preventieve verdediging, dan dat je echt inspeelt op wat je tegenstanders doen. Je vijanden hebben namelijk een grote weergave van de B-knop boven hun hoofd hangen wanneer ze op het punt staan om je aan te vallen. Afhankelijk van de wapens die je op dat moment gebruikt zul je vervolgens een animatie te zien krijgen waarbij je vijanden onschadelijk gemaakt worden.

Een ander sterk punt is de sterke voice-acting van Nolan North. Hij weet Deadpool uitermate goed tot leven te wekken. Aangezien Deadpool meerdere persoonlijkheden heeft die met elkaar in gesprek gaan tijdens cutscenes en North dit grappig en geloofwaardig uit de verf laat komen, is dit toch wel een enorm trouwe weergave van het personage. Daarnaast is de manier waarop muziek wordt toegepast erg vermakelijk. Deadpool bevindt zich op een gegeven moment in een flatgebouw en gaat de strijd met de bewaking van het gebouw aan. Vervolgens zegt hij: ‘I could really use a themesong right about now’, en dan barst er daadwerkelijk muziek los die perfect bij Deadpool past. Over de top, ironisch en stoer.

Toch zijn er ook duidelijk mindere punten aan het spel te ontdekken. Zo is de cameravoering tijdens gevechten in krappe gangen enorm irritant. Het komt geregeld voor dat vijanden uit het niets tevoorschijn komen om je in je rug aan te vallen. Daarbij komt ook nog dat de lock-on van je wapens niet altijd even goed werkt. Ook op het grafische vlak zul je nog onvolkomenheden tegenkomen, zoals textures die nog aan het inladen zijn tijdens cutscenes. Echter het grootste minpunt van de game is dat het bijna geen replaywaarde heeft, afgezien van het compleet bizarre avontuur nog een keer spelen en een aantal challenges waarbij de moeilijkheidsgraad steeds een beetje toeneemt.

Deze challenges spelen zich af in de levels die je tijdens de campaign ook al bezocht hebt. Elk level bevat drie moeilijkheidsgraden. Bij elke moeilijkheidsgraad moet je drie golven van tegenstanders binnen een tijdslimiet zien te verslaan. Helaas levert het uitspelen van deze levels geen extra’s op en zul je ze enkel kunnen gebruiken om upgrades van je wapens vrij te spelen. Maar je kunt ze vervolgens niet kopen aangezien de challenges je geen DP opleveren. Beetje een raar concept.

Deadpool is een vermakelijke game geworden die nergens echt in uitblinkt behalve in zijn hoofdpersonage. Van begin tot eind zul je plezier beleven aan het bizarre verhaal en de vermakelijk vreemde achievements/trophies. Echter het grootste nadeel van de game is dat de gameplay steeds hetzelfde blijft en je het verhaal in slechts één middag uit kunt spelen. Daarnaast zijn er ook geen extra’s die je vrij kunt spelen. Dat zorgt ervoor dat Deadpool vooral een titel is die je beter van een vriend kunt lenen en de week erop weer teruggeeft omdat je hem helemaal hebt uitgespeeld. En dat is dan inclusief alle achievements/trophies.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

Oordeel Deadpool (Xbox360)

• Replay 50