Dirt 3 (PS3)
92 100 1

Review Dirt 3 (PS3)

DIRT 3 is het eerste deel in de serie dat officieel afscheid neemt van de verbintenis met de legendarische autocoureur Colin McRae, die in 2007 op tragische wijze om het leven is gekomen bij een helikopterongeluk. DIRT was destijds de opvolger van de Colin McRae Rally serie, die te kampen had met teruglopende verkoopcijfers. Om de verkoop van de serie te stimuleren, werd een nieuwe naam bedacht en het aantal disciplines verbreed. Hierdoor konden spelers voortaan ook met pick-up trucks en buggies door de bagger scheuren. Toch ging deze verandering volgens Codemasters nog niet ver genoeg.  Met DIRT 2 werd het aantal rally races teruggebracht ten faveure van de meer spectaculaire autoraces zoals Rally Cross en de X Games. De speler reisde de hele wereld rond in een trailer en werd continu aangemoedigd om goed te blijven racen. Met de opvolger van deze titel, DIRT 3,  wil Codemasters het wederom anders aanpakken.

Kritiek en lof
Codemasters heeft aan de hand van de commentaren van spelers begrepen dat DIRT 2 niet in alle racedisciplines excelleerde, waaronder het racen met de buggies. Ook was het rally racen te ver naar de achtergrond geschoven. Rally rijden was slechts één van de vele disciplines tijdens de wereldtournee, terwijl in de eerste DIRT rally nog de boventoon voerde. Toch was er ook lof voor DIRT 2. Nieuwe disciplines als Trailblazer en Rally Cross werden met positieve kritieken overladen en gedurende lange tijd online gespeeld. Codemasters heeft daarom de formule van DIRT 3 nogmaals aangepast om de fans tegemoet te komen. In de eerdere preview en hands-on schreef ik al dat het spel voor ongeveer 60% uit rally racen zou bestaan en dat ook populaire onderdelen van DIRT 2 wederom hun opwachting zouden maken.

Driemaal is scheepsrecht
DIRT 3 excelleert op meerdere vlakken. Codemasters bewijst met DIRT 3 wederom dat zij als geen ander weten hoe ze een racespel moeten maken. De auto’s glijden heerlijk over de diverse terreinen en voldoen daarmee ruimschoots aan de verwachtingen. Bovendien geldt dit voor elke discipline in het spel. Waar DIRT 2 kansen liet liggen op het vlak van de races met buggies en pick-up trucks, voelen ook deze races beter aan en is een overwinning echt aan de vaardigheden van de speler te danken in plaats van aan geluk.

Gymkhana voelt in het begin een beetje vreemd aan. Het is een geheel nieuwe racediscipline, die de speler leert hoe hij met een auto om kan gaan. Er komen geheel andere vaardigheden bij kijken om deze stuntshow tot een goed einde te brengen. Maar eens de missies volbracht zijn, is de beloning des te beter. Gedurende de DIRT tour maakt de speler niet alleen kennis met Gymkhana, maar krijgt hij ook speciale uitdagingen zoals drift parcours en vaardigheidsoefeningen voor zijn kiezen. Lijkt Gymkhana je helemaal niet tof? Wees gerust, je kunt de DIRT Tour prima doorlopen zonder alle afzonderlijke races te spelen. Door het behalen van punten komen er steeds nieuwe wedstrijden en kampioenschappen vrij.

DIRT 3 is gezegend met de terugkeer van ruime splitscreen opties. Ontwikkelaars zijn nooit zo happig op het creëren van een aparte splitscreen, omdat de algehele kwaliteit van een spel er veelal op achteruit gaat. Daarom is het juist zo mooi dat Codemasters er nu wel werk van heeft gemaakt. Veel spelers hebben juist wel behoefte aan een offline multiplayer, waarbij ze het direct op de bank tegen hun vrienden kunnen opnemen. De splitscreen multiplayer is zeer ruim opgezet en de spelers kunnen zich uitleven in nagenoeg elke discipline die in het spel verwerkt zit. Niets dan lof dus voor de toevoeging van deze splitscreen multiplayer!

Het spel staat door zijn opzet garant voor vele uren speelplezier. Tijdens de DIRT Tour is de speler uren zoet met het doorlopen van de vier seizoenen, het vrijspelen van nieuwe sponsoren (voor de nodige opsmuk van de bolides) en het verbeteren van scores of rondetijden. Tel daarbij nog de vele uren op, die een speler kan besteden aan de multiplayer en er kan met zekerheid gezegd worden dat DIRT 3 een prima totaalpakket is op het gebied van de racerij.

DIRT 3 is tot slot ook een spel dat gemaakt is voor de autoliefhebber. Met auto’s uit verschillende disciplines en verschillende generaties biedt het spel een ware catalogus aan geliefde auto’s uit het heden en verleden. Wanneer de speler zijn bolide gekozen heeft, wordt deze auto vanuit alle hoeken en posities belicht.

Presentatie stelt teleur
Toch ben ik niet overal over te spreken. De presentatie van het spel oogt wat flets. In DIRT 2 reisde de speler tijdens de wereldtournee in een trailer rond, die als decorstuk diende bij alles wat de speler ondernam. Daarnaast werden tijdens de laadschermen diverse statistieken getoond van de prestaties van de speler tot dusver. In DIRT 3 zien we niets van dit alles. Races worden getoond via diverse menu’s zonder al te veel poespas. Less is more gaat wat mij betreft in dit geval zeker niet op.

DIRT 3 rocks!
Codemasters heeft een risico genomen door de DIRT serie opnieuw te herzien, maar ze zijn in hun opzet geslaagd. Rally rijden voert weer de boventoon en de goede elementen van DIRT 2 zijn behouden in dit nieuwste deel. Hoewel Gymkhana niet ieder zijn ding zal zijn, past het prima in het beeld van de race-ervaring die Codemasters de speler wil bieden. De presentatie van DIRT 2 wordt echter bij vlagen wel gemist.

In verband met het niet kunnen activeren van de VIP Pass via de Playstation Store, is in deze recensie niets vermeld over de online multiplayer. We streven ernaar om hier later op terug te komen via een aanvullend artikel.

Deze review is geschreven door ConAir

Oordeel Dirt 3 (PS3)

• Eindcijfer 92