Dragon Ball Fusions (3DS)
73 100 1

Review Dragon Ball Fusions (3DS)

Met Dragon Ball Fusions keert Namco terug naar de RPG-games van vroeger. Niet langer de realtime RPG’s die we ooit op de GameBoy Advance konden spelen, maar meer een combinatie van turn-based en actieve elementen. Levert deze hybride gericht op het fuseren van personages een vermakelijke game op? Ik zocht het voor je uit.

De Dragon Ball franchise is inmiddels al decennia oud. Mensen die niet bekend zijn met de serie kunnen zich afvragen wat er nu precies zo leuk is aan de avonturen van Goku en zijn vrienden. Voor mij persoonlijk zijn het de diverse personages, de bloederige gevechten (vooral de ongecensureerde versies van de anime en de manga dan) en het feit dat ik nieuwsgierig bleef naar wat voor omslachtige verklaring er elke keer gevonden wordt waarom Goku en zijn kompanen weer in training moeten (ondanks dat ze elke saga het zogenaamde hoogtepunt van hun macht bereikt hebben).

Survival of the Fittest. Or the one who constantly trains to raise his power level
In Dragon Ball Fusions volg je voor de verandering eens niet het verhaal van de animatieserie of de manga. In plaats daarvan maak je een eigen personage aan dat de wereld van Dragon Ball op een unieke manier leert kennen. Aan het begin van het verhaal wensen jouw personage (Tekka is normaal gesproken zijn naam, maar je kunt hem Pietje Bell noemen als dat je voorkeur heeft) en zijn goede vriend Pinich, door middel van de zeven Dragon Balls en de draak Shenron, namelijk dat er een speciaal toernooi georganiseerd moet worden waar alle strijders van het universum voor eens en altijd zullen beslechten wie de sterkste strijder is.

Dat het niet simpelweg een kwestie is van je aanmelden voor een toernooi en dat daarmee het verhaal in een paar ronden voorbij is, lijkt me logisch aangezien je dan een vrij korte game hebt. Gelukkig valt er genoeg te doen in de wereld van Dragon Ball Fusions. Om te beginnen moet je dus een eigen personage aanmaken. Hierbij kun je kiezen uit een vijftal verschillende rassen (Saiyan, Earthling, Offworlder, Namekian en Alien. Elk van deze vijf rassen staat ook voor een specifieke kleur van energie die je tijdens het verhaal moet verzamelen om door barrières heen te kunnen breken en zo nieuwe gebieden te verkennen.

Uitdaging is ver te zoeken
Verspreid over elk gebied zul je tegenstanders van verschillende power levels rond zien vliegen. Elke tegenstander die je aanspreekt, zal je uitdagen tot een gevecht en hierbij zul je groepjes van maximaal vijf tegenstanders moeten bestrijden. Versla je de hele groep, dan verdien je experience en zullen je teamleden langzaam sterker worden. Elk gevecht vindt plaats in een ronde arena, waarbij het mogelijk is om je tegenstanders af en toe de ring uit te slaan en door objecten in de omgeving te lanceren. Je kunt er ook voor kiezen om je tegenstanders vanuit een bepaalde hoek aan te vallen, waardoor ze als biljartballen tegen elkaar knallen en zo extra schade oplopen. Weet je vijanden hun energiebalk tot nul te brengen terwijl je ze uit de arena lanceert, dan kun je een van hun willekeurige vaardigheden verdienen en deze na het gevecht toekennen aan een van je teamleden.

Elke tegenstander die je verslaat vertegenwoordigt ook een van de kleuren energie die je nodig hebt om nieuwe gebieden vrij te spelen. Toch is het niet simpelweg een kwestie van genoeg tegenstanders verslaan om aan een minimum eis te voldoen. Daarvoor moet je namelijk ook teamleden verzamelen die de limiet van een kleur kunnen verhogen. Daardoor heeft Dragon Ball Fusion een licht Pokémon gehalte, aangezien je constant aan het kijken bent of je ergens nieuwe teamleden kunt verdienen.

Grafisch ziet Dragon Ball Fusions er prima uit. De wereld is kleurrijk en de personages zien er goed uit. Het is een gegeven dat de wereld van Dragon Ball in games wat minimalistisch is qua vormgeving. Dat heeft dan weer als voordeel dat de framerate altijd stabiel blijft en de gevechten tactisch, maar met een zekere flow verlopen. De moeilijkheidsgraad vond ik wat onregelmatig, aangezien er geen duidelijke opbouw qua tegenstanders is. Natuurlijk zijn er wel duidelijk gevechten die als bossfights bedoeld zijn, maar tussendoor zijn er enorm veel zwakke tegenstanders die nauwelijks het bevechten waard zijn omdat ze zo weinig opleveren.

Fusion Ha-Ha-Ha
Een van de belangrijkste elementen aan Dragon Ball Fusions is dat je teamleden met elkaar kunt laten fuseren. Hierdoor ontstaan unieke combinaties die je niet eerder in de anime voorbij hebt zien komen. Denk bijvoorbeeld aan leden van de Ginyu Force die nieuwe personages worden, of Nappa en Raditz die roet in het eten gooien. Doordat alle tijdslijnen van de serie door elkaar lopen in dit spel, zul je ook personages die elkaar anders niet zouden ontmoeten met elkaar combineren. Denk aan Son Goku met zijn kleindochter Pan, Gohan met Super Saiyan Blue Vegeta of andere extreme en hilarische combinaties zoals Hercule en Majin Buu.

Voor de echte fans
Zulke grappige fanservice (want er zijn ongetwijfeld meerdere mensen die al deze combinaties al eens gedroomd hebben) is natuurlijk vermakelijk, maar de grote vraag is of dat een hele game lang leuk blijft. Het antwoord was voor mij helaas negatief. Ik heb de game nooit echt in lange sessies gespeeld, om de simpele reden dat de gameplay heel snel eentonig wordt. Als je vanaf het begin de omgeving en je aanvallen op een slimme manier inzet, dan wordt het spel al snel een herhaling van zetten. Hoewel de gameplay solide is en prima werkt, is deze ook behoorlijk oppervlakkig.

Qua geluid is de muziek wat je van een Dragon Ball game mag verwachten. Opzwepend tijdens gevechten en licht humoristisch op andere momenten. Qua content is er genoeg te doen door je personages constant te verbeteren met vaardigheden, het vrijspelen van nieuwe personages om te verzamelen en het verhaal te doorlopen. Maar zoals gezegd moet je het spel niet te lang achter elkaar spelen.

Dragon Ball Fusions is een vermakelijke game geworden die de wereld van Dragon Ball op een unieke manier weergeeft. De hoeveelheid personages die je kunt verzamelen en de combinaties die je kunt maken is indrukwekkend te noemen. Toch is de gameplay, ondanks de toegankelijkheid, enorm simplistisch en eentonig. Gekoppeld aan een niet aanwezige leercurve is het lastig om het spel aan te raden voor mensen die niet enorme fans zijn. En zelfs fans van de serie zullen waarschijnlijk na een tiental uren spelen wat meer diepgang willen van hun Dragon Ball games.

Oordeel Dragon Ball Fusions (3DS)

• Eindcijfer 73

Aantal keer bekeken: 7357