Everybody's Golf VR (PSVR) (PS4)
85 100 1

Review Everybody's Golf VR (PSVR) (PS4)

Hoewel de mechanics van vrijwel alle golfgames bar weinig te maken hebben met de realiteit van de sport, ben ik altijd een liefhebber van het genre geweest. Door de jaren heen heb ik er aardig wat versleten, van Awesome Golf op de Atari Lynx tot het fantastische Golf Story op de Nintendo Switch. Ik was nog niet zo lang in het bezit van een PSVR toen ik hoorde dat Everybody’s Golf VR (EGVR) voor het systeem in ontwikkeling was. Uiteraard was mijn interesse als liefhebber van een goede golfgame én als kersverse eigenaar van een PSVR direct gewekt. Mijn enthousiasme bereikte echter pas zijn piek toen ik begreep dat EGVR uit de stal zou komen van Japan Studio, welke ook mijn favoriete PSVR-game Astro Bot Rescue Mission het levenslicht deed zien. Kortom, de verwachtingen waren niet gering.

Graphics
Voor de graphics van EGVR blijven we nog heel even bij Astro Bot, want hoewel deze game veelal een lust is voor het oog, merkte ik tegelijkertijd  dat je niet te veel en te lang in de verte moet kijken; zeker niet als objecten klein, gedetailleerd en bewegelijk zijn. Deze objecten kunnen nog al eens omringd worden door trillerige lijntjes, wat een lelijk flikkerend effect kan geven en de immersion (opgaan in de game – red.) belemmert. Allicht is het een probleem dat ontstaat als gevolg van de resolutie van de PSVR en is het niet een probleem van Astro Bot (of EGVR) in het bijzonder. In het geval van EGVR is het probleem echter dat je bij een golfgame nu eenmaal veel vaker in de verte kijkt dan bij een game als Astro Bot, waar je meer gefocust bent op je karakter en de nabije omgeving. Het fenomeen valt dus simpelweg meer op. Dat gezegd hebbende is EGVR grafisch uitstekend verzorgd. Prachtig is het bijvoorbeeld als je afslaat onder een enorme wuivende palmboom of als je aan de rand van een afgrond staat en ergens ver beneden de zee ziet deinen. Het hoogtepunt is de laatste baan, waar je te midden van verschillende soorten realistisch vormgegeven dinosauriërs je spelletje golf speelt.

Gameplay
Graphics zijn belangrijk voor een optimale VR-beleving, maar zonder robuuste gameplay heb je er weinig aan. Gelukkig is er wat dat betreft nauwelijks iets af te dingen op EGVR. Een belangrijk element in een game als deze is de besturing en dan met name in hoeverre deze precies en gevoelig genoeg is. Als het daar op aankomt kunnen we echter opgelucht ademhalen; het duurt weliswaar even voordat je het gevoel te pakken hebt, maar vervolgens wordt het golfen met de move-controller een tweede natuur. Er zijn momenten geweest dat ik de bal die ik op volle kracht de verte in had geslagen stond na te kijken met de club nog losjes boven mijn schouder omhoogstekend, als een professioneel golfer op een echte golfbaan. VR op z’n best dus.

EGVR doet overigens voldoende om het leren van de besturing zo soepel mogelijk te laten verlopen. Natuurlijk is er de tutorial op de oefenbaan (waar je op elk moment naar kan terugkeren), maar ook begin je elke slag standaard in de oefenmodus. In deze stand kan je de club een paar keer heen en weer bewegen en tegelijkertijd een schuin oog houden op het balkje dat meet op hoeveel procent van de volle sterkte je de bal zult raken. Met een druk op de knop schakel je vervolgens over op de werkelijke slag en hoef je de club dus niet meer helemaal op hoop van zegen te swingen. Vervolgens merk je bij het putten goed hoe gevoelig de besturing werkelijk is. Leren om de bal precies op de goede plek en met de juiste kracht te raken vereist, net als bij echt golf, concentratie en geduld. Wat dat betreft moet gezegd worden dat EGVR geen makkelijke game is. Ik ben nog steeds blij met elke par die ik sla en als ik een birdie weet binnen te slepen dwarrelt er terecht confetti uit de hemel. Een eagle heeft m’n caddy tot op heden nog niet mogen noteren.

Tot slot is het zeer aan te raden om de game staand en met een (enkele) move-controller te spelen. Het is fijn dat EGVR de optie biedt om zittend en/of met de gewone (DUALSHOCK 4) controller te spelen, maar deze methodes zijn niet ideaal; zittend hou je de club te horizontaal vast en met de DUALSHOCK 4 voelt het, in tegenstelling tot met de move-controller, niet alsof je een echte club vasthebt.

Content
Het belangrijkste deel van de content van EGVR bestaat uit drie banen van 18 holes, waarvan de thema’s Forest, Sea Side en Dinosaur zijn. Per baan kan je kiezen uit een potje van drie willekeurige holes: de eerste of de laatste negen holes, of de volledige 18 holes. Een volledig potje spelen kost je ongeveer een uur. Elke baan en zelfs elk gedeelte van een baan moet vrijgespeeld worden. Hetzelfde geldt voor een tweede caddy en verschillende outfits voor beide caddies. Extra content is als DLC beschikbaar, maar meer banen zijn er helaas niet, wel twee caddies en extra outfits voor de caddies. Buiten de caddies die je tijdens een potje golf vergezellen is EGVR een pure singleplayer ervaring, elke vorm van multiplayer is geheel afwezig. Voor wie zich toch wil meten met andere golfers zijn er online leaderboards beschikbaar.

Caddies
De caddies in deze game krijgen hun eigen paragraaf in mijn review, want hoewel de leeftijdssticker op de case mij vertelt dat EGVR een game voor het hele gezin is, valt niet te ontkennen dat er bewust een bepaalde seksuele spanning wordt gecreëerd tussen speler en caddy. Eén van de tamelijk hilarische manieren waarop dit gebeurt is door zogenaamde events, die niet vaak, maar op willekeurige momenten tijdens een potje golfen onaangekondigd plaatsvinden. Stuk voor stuk zijn het korte, onschuldige situaties, maar de caddy gedraagt zich toch geregeld als je girlfriend-to-be. Zo zit je op een goed moment samen op een bankje met de chocolaatjes die je (blijkbaar) voor haar hebt meegenomen. Ze biedt je er eentje aan, brengt hem naar je mond en steekt het chocolaatje op het laatste moment plagerig in haar eigen mond. Ook het uiterlijk van beide caddies is op het randje van geseksualiseerd; beide dames zijn cutesy, slank en hebben meer dan gemiddelde rondingen op de plekken waar mannen die meestal het liefst zien. Voor hen die denken dat deze reviewer zich dingen inbeeldt; de beschikbare DLC nam mijn laatste twijfels weg, voor €4,99 kan je jouw favoriete caddy in een kek schooluniformpje laten hijsen.

De combinatie van goede graphics en nagenoeg perfecte besturing maken dat EGVR een golfbeleving biedt die wat betreft realisme ongeëvenaard is. Het ontbreken van mogelijkheden om (online) multiplayer te kunnen spelen doet daar weinig aan af. De vraag of drie banen van achttien holes voldoende content bieden voor een game als deze kan natuurlijk wel gesteld worden. Wat dat betreft legt de leercurve hier nog wat gewicht in de schaal, want hoewel het niet per se lang duurt om de basisbesturing onder de knie te krijgen, is het perfectioneren van je golfspel beslist andere koek. Tel daarbij op dat EGVR met zijn adviesprijs van €29,99 in de midprice-categorie valt en je komt uit op een zeer schappelijke prijs-kwaliteitverhouding. Al met al is EGVR een game die zich gemakkelijk staande houdt tussen de beste software die er voor de PSVR beschikbaar is en daarmee is de game voor elke VR-geïnteresseerde op z’n minst een kijkje waard. Ben je naast PSVR-eigenaar echter ook liefhebber van een goeie golfgame, dan is EGVR een absolute no-brainer.

Deze review is geschreven door Danny Molenaar.

Voor deze review is gebruik gemaakt van een standaard PS4 en een PSVR v2.

Oordeel Everybody's Golf VR (PSVR) (PS4)