F1 Race Stars (Xbox360)
75 100 1

Review F1 Race Stars (Xbox360)

Als liefhebber van Formule 1 games, was ik behoorlijk in mijn nopjes toen de grootmeesters van het racing genre Codemasters in 2010 zijn eerste Formule 1 titel in de markt zette. Bij de opzet van het spel had de ontwikkelaar een duidelijke keuze voor simulatie gemaakt, waar in het verleden Sony Playstation zijn games vooral een arcade gevoel meegaf. Op een gegeven moment liet Sony de licentie echter gaan in verband met de enorme kosten die de licentie met zich mee bracht. Daarom was het interessant om te zien dat juist een kleinere uitgever als Codemasters de licentie oppikte in een tijd dat de ontwikkeling van games alsmaar duurder wordt. De marges worden steeds kleiner en er moeten steeds grotere hoeveelheden aan exemplaren worden verkocht om uit de kosten te kunnen komen. Op termijn bestaat immers het risico dat de verkoop dan alsmaar afvlakt. Dat Codemasters meer wilde met de F1 licentie binnen het racing genre, dat hadden we wel aan zien komen, maar de uiteindelijke uitwerking van dit project heeft ons in meerdere opzichten verbaasd.

Big Head Mode

F1 Race Stars is kortweg een kleurrijke kartgame met de F1 licentie, waarvan de stijl met name kinderen zal aanspreken. Naast de officiële teams zijn ook de coureurs in het spel verwerkt. Al is dit wel met een twist. Denk hierbij aan de tekenaar op de kermis, die van iedereen een karikatuurtekening weet te tekenen, wanneer deze persoon gezichtseigenschappen heeft, die er echt uitspringen. Zo heeft de ene coureur dikke wenkbrauwen, de ander een grote neus en weer een ander heeft een opvallende coupe. Het veld wordt aangevuld met enkele verzonnen personages. Op de Xbox 360 kan de speler bovendien zijn eigen avatar achter het stuur laten plaatsnemen, wat natuurlijk een goede vondst is. Dat de game zich richt op de jongsten onder ons, blijkt ook uit de tussenliggende scenes, waar elke coureur zijn tegenstander succes wenst en een zege op het podium wordt wat extra aangedikt door een het innemen van een ultra coole pose voor de camera…

De circuits zijn geheel in de stijl weergegeven in karakteristieke kenmerken van het land. Zo zagen we sumoworstelaars in Japan of een overvloed aan zand in Abu Dhabi. Het gaat dus niet om de echte circuits, al is het natuurlijk niet geheel uit te sluiten dat een enkele bocht je wel erg bekend voor komt, zoals de eerste bocht van het Italiaanse circuit Monza. Er is dus zeker gelijkenis, maar uiteindelijk zijn de circuits er slechts losjes op gebaseerd. Wel is het aantal circuits met in totaal elf banen wat aan de magere kant. Dit is met name van belang in de Career Mode, waar de speler dus menigmaal dezelfde baan zal moeten betreden. Naast de Career Mode kan er ook tegen de klok of online geraced worden.

Power-ups

De afgelopen jaren waren kartgames niet in grote getale vertegenwoordigd. Het is daarom enigszins wonderlijk dat we dit jaar er meteen drie voor onze kiezen krijgen, welke zeker niet de minste zijn. Naast deze game verschijnen LittleBigPlanet Karting en Sonic & All-Stars Racing Transformed. Het is daarom goed om even in te zoomen op de bijzonderheden waarmee F1 Race Stars zichzelf wel onderscheiden van zijn concurrenten. Uiteraard is daar de F1 licentie, maar belangrijker is eigenlijk de gameplay die wel snor zit. Voor sommigen zal het wel even wennen zijn dat er ook daadwerkelijk geremd dient te worden, maar dit is vooral een kwestie van gewenning. Verder heeft de ontwikkelaar ook invulling gegeven aan een typisch begrip als Kinetic Energy Recovery Systems (KERS). Bij het KERS-systeem ligt er een blauwwit gestreept vlak in een scherpe bocht te houden. Door de schouderknop RB ingedrukt te houden, kan  wat energie teruggewonnen worden, die vervolgens na het einde van het blauwwitte vlak meteen wordt  omgezet in een boost voorwaarts.

Ondanks dat het een eenvoudige kartgame lijkt, kan de KERS dus gebruikt worden als strategische zet tegen de bij tijd en wijle pittige tegenstand. Het spel kent drie moeilijkheidsgraden, maar voordat je begint aan het hoogste niveau, kan ik je van harte aanbevelen eerst de circuits te verkennen om zo de snelste routes te verkennen en shortcuts te ontdekken, want zeker op de hogere niveaus krijg je een zege niet  cadeau. Middels hittezoekende raketten, een teleport en zelfs de safety car probeert de tegenstander je van de zege af te houden. Hoewel de tegenstand pittig kan zijn en een beslissing in de race soms pas in de laatste meters beslecht wordt, voelt de game nergens oneerlijk aan. Het enige wat me op gegeven moment tegen ging staan, is dat de game erg eentonig aanvoelde, waardoor ik een aantal malen na een klein uurtje stopte met spelen.

Rivaliteit

Echter, de potjes tegen de AI zijn uiteindelijk vooral bedoeld als opwarmertje voor de strijd tegen je (online) vrienden. Offline kunnen maximaal vier vrienden tegelijk de strijd aangaan en online kun je samen met een maatje tegelijk de strijd aangaan tegen anderen op een console. Een eerste speelsessie leverde in ieder geval een interessante strijd op, die over drie races uiteindelijk drie verschillende winnaars opleverde.

F1 Race Stars laat zien dat er met wat moeite meer uit de Formule 1 licentie gehaald kan worden. Hoewel het aantal circuits wat aan de magere kant is en de game zich in de eerste plaats richt op de jongsten onder ons, zal dat je er zeker niet van moeten weerhouden om de game erbij te pakken op het reguliere gameavondje met je vrienden.

Deze review is geschreven door ConAir

Oordeel F1 Race Stars (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 8849