Football Manager 2015 (PC)
72 100 1

Review Football Manager 2015 (PC)

Voor een potje FIFA kun je me altijd wel uitdagen. Ik ben er geen ster in, maar vind het wel altijd leuk om te spelen. Als ik dan ook nog win van de tegenstander weet ik meestal wat diegene anders had moeten doen. Een andere opstelling, eerder wisselen of net even een andere tactiek en hij had misschien wel van me kunnen winnen. Wat dat betreft leek Football Manager 2015 dan ook de perfecte game voor mij. Daarin doe je namelijk niets anders dan vanaf de zijlijn aanwijzingen geven. Maar is dat net zo leuk als zelf spelen?

Overvloed aan informatie
Voor iemand zoals ik, die gewend is om FIFA te spelen, is het even slikken tijdens de eerste minuten in Football Manager 2015. Geen blits introfilmpje of strakke menu's, maar een overvloed aan informatie. En die informatie is weggestopt achter een hele rij knoppen in een heel erg lang menu. Hoewel dat in het begin nogal overweldigend overkomt, werkt dat menu toch behoorlijk goed. Al snel had ik door waar ik de informatie die ik zocht terug kon vinden. Het spel helpt je daar ook bij door vrijwel overal uitleg te geven over wat je op je scherm ziet staan. Daardoor krijg je al snel een goed overzicht van het geheel. Is het vervolgens toch nog wat te veel, dan heb je gelukkig de mogelijkheid om virtuele assistentie in te schakelen en zo bepaalde taken uit te besteden. Dat geeft je de mogelijkheid om je bijvoorbeeld helemaal te richten op de aanstaande wedstrijd, omdat je niet elk scoutrapport hoeft te lezen.

Het lijkt wel werken
Ben je iemand die graag alle touwtjes in handen heeft, dan kun je met Football Manager je lol op. Het managen van een club gaat namelijk verder dan alleen het eerste elftal trainen en naar de overwinning leiden. Er zal gescout moeten worden naar nieuwe spelers bij andere clubs, maar ook de jeugdafdeling moet in de gaten gehouden worden voor nieuw talent. Tijdens het seizoen wil de pers ook nog eens alles van je weten en dus moeten hun vragen beantwoord worden. Oh, een andere club heeft interesse in één van jouw spelers? Hup, aan de onderhandelingstafel en zien of we daar een mooi bedrag uit kunnen slepen. En ondertussen is het ook belangrijk om de financiën in de gaten te houden, want er moet wel budget zijn om alles te kunnen betalen. Al met al is het nogal wat om een manager van een club te zijn en dat zal je merken ook. Waarschijnlijk is het ook meteen duidelijk dat dit niet een game is voor de gemiddelde FIFA-speler. Je zult meer interesse moeten hebben in statistieken en alles wat er rondom een club gebeurt om hier plezier aan te kunnen beleven. Anders kan het bijna voelen alsof je  een virtuele fulltime trainersbaan hebt aangenomen waar je jezelf doorheen moet worstelen.

Film
Alles wat je doet heeft invloed op de prestatie van jouw team en de club. Zorg dat de juiste spelers op de juiste posities in het veld staan, maar zorg er ook voor dat ze samen een team vormen. De uitspraken die je als manager doet in de pers kunnen daar ook weer invloed op hebben. En tijdens de wedstrijd zullen de spelers zich moeten bewijzen. Aangezien je de manager bent speel je de wedstrijd niet zelf, maar krijg je de hoogtepunten te zien als een soort film. Dit gebeurt overigens niet met hoogstaande graphics, want de game gebruikt een simpele 3D-engine om te laten zien wat er in het veld gebeurt. Geen poespas, maar gewoon doeltreffend gebracht. De wedstrijd kun je vervolgens op elk moment op pauze zetten om aanpassingen te doen in de tactiek of de opstelling. Daarna start je de film weer en zie je of de aanpassingen effect hebben op het spelverloop. In de praktijk merkte ik daar helaas weinig van, waardoor ik niet het gevoel had dat ik tijdens de wedstrijd nog enige invloed had op het spel en dus de uitslag. Het zijn vooral de beslissingen voorafgaand aan de wedstrijd die doorslaggevend zijn en dat is toch wel jammer voor een game die realisme zo hoog in het vaandel heeft staan.

Kampioenen
Voordat je de club een beetje op de rails hebt en enkele wedstrijden winnend hebt afgesloten, ben je wel een paar uurtjes verder. Football Manager 2015 is dan ook zeker een game waar je even goed voor moet gaan zitten. Maar als het je eenmaal te pakken heeft, dan zie je jezelf tot diep in de nacht bezig met het verbeteren van je tactieken, het onderhandelen over je contract en het zoeken naar nieuwe spelers. Het gevoel wanneer het je lukt om het team naar het kampioenschap te leiden is dan ook echt meesterlijk, want dan weet je waarom je er al die tijd in hebt gestoken. Net als bij FIFA is dit het moment dat je, als een echte Louis van Gaal, je vrienden uit kunt leggen wat ze anders moeten doen om ook zo goed te presteren in de game.

Tijdens het spelen werd me heel duidelijk dat Football Manager 2015 niet bedoeld is voor de gemiddelde gamer. De gamers die wat minder hebben met statistieken kunnen dan waarschijnlijk ook beter de laatste FIFA nog een keer opstarten. Football Manager 2015 is een game voor de bankzitters die altijd denken het beter te kunnen dan de bondscoach en niet schrikken van alles wat daarbij komt kijken. Voor die groep is dit een heerlijke game, waar ze zeker heel wat uren mee zoet zullen zijn.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Football Manager 2015 (PC)

• Graphics 60