Fortnite (PS4)
80 100 1

Review Fortnite (PS4)

Fortnite is sinds 21 juli in een betaalde open beta beland. Het spel, dat al sinds 2011 in ontwikkeling is bij Epic Games, draait om het bouwen van forten, het verzamelen van loot en het uitbouwen van meerdere skilltrees. Oh, en natuurlijk het neerschieten van vele honderden zombies. Of dat een leuke game heeft opgeleverd lees je hier.

Fortnite is momenteel een lastig te beoordelen game. Na een lange ontwikkelingsfase is het spel twee weken geleden in een Early Access fase beland. Dat houdt in dat gamers een betaalde beta van het spel kunnen aanschaffen en ongeveer een halfjaar voor de free to play release in 2018 de vele gameplay systemen kunnen ervaren en Epic Games in de tussentijd geregeld updates en aanpassingen zal doorvoeren.

Verschillende edities. Welke kies jij?
Wil je het spel proberen? Dan is het goed om te weten dat Fortnite in verschillende edities te krijgen is. De Standaard Edition kost 40 euro. Daarnaast is er de Deluxe (60 euro), Super Deluxe (90 euro) en Limited Edition (150 euro). Heb je een editie gekocht, maar wil je de extra’s van de duurdere versie? Dan kun je simpelweg een upgrade kopen naar de volgende versie. Naast de Limited Edition is er ook nog een Ultimate Edition van 250 euro die pas in de PlayStation Store zichtbaar wordt als je al het voorgaande gekocht hebt.

Wat houdt elke editie in? Voornamelijk is het een kwestie van meer lootpacks, wat extra helden en een aantal legendary collectibles. Ik heb zelf een upgrade aangeschaft van een Deluxe naar Super Deluxe Edition omdat je daarbij een exemplaar voor een vriend krijgt. Zo kon ik mijn broer een code sturen zodat we samen konden spelen. Puur kijkend naar de impact op de gameplay zijn het de extra helden en lootpacks die het meeste waar voor je geld geven.

Klasses apart
Het belangrijkste om te weten is dat Fortnite je een grote vrijheid geeft qua gameplay. In de wereld van Fortnite is bijna de hele wereldbevolking verdwenen nadat een aantal vreemde stormen uit het niets verscheen. Wat de storm met zich meebracht zijn de zogenaamde Husks. Mensen die in zombies en andere monsters zijn veranderd. Omdat de overgebleven mensen willen overleven bouwen ze Storm Shields, welke een koepel van energie weten te scheppen die de storm kan tegenhouden.

Hier kom jij als Commander om de hoek kijken. Je bent een gezichtsloze held die gebruikmaakt van verschillende klassen Heroes. In principe zijn er vier verschillende klasses beschikbaar. De Ninja, die vooral gebruikmaakt van slagwapens en dash-aanvallen. De Constructor, die voordeel heeft bij het bouwen van verdedigingen. De Soldier, die erg sterk is met vuurwapens. En de Outlander, een klasse die vooral perks heeft die gericht zijn op het vinden van voorwerpen en verborgen schatten. Elk van deze vier klasses heeft ook nog subklassen zoals Brawler, Schocktrooper en vele anderen. Daarnaast zijn er ook verschillende karaktermodellen in zowel een mannelijke als vrouwelijke variant te vinden. Je zult dus keuze genoeg hebben om een personage te kiezen die bij jouw speelstijl past.

Drie pilaren van gameplay

Over speelstijlen gesproken. Fortnite geeft je een groot aanbod aan verschillende wapens om uit te kiezen. Van zwaarden, bijlen, speren, pistolen en shotguns tot lasergeweren en turrets aan toe. En die wapens zul je nodig hebben om je basis te verdedigen tegen de vele hordes aan tegenstanders die je basis geregeld aan zullen vallen. Eigenlijk is Fortnite gebouwd op drie pilaren van gameplay. Schieten, verzamelen en bouwen. Deze drie gameplay vormen staan ook goed met elkaar in verbinding. Tijdens missies, die zich afspelen in random gegenereerde levels, zul je objectives krijgen die je moet voltooien. Denk hierbij aan het redden van overlevenden, het verdedigen van een basis of het uploaden van data terwijl dat punt wordt aangevallen. Met het verslaan van tegenstanders verdient je Commander XP. Na elke missie verdien je daarnaast ook dingen als Hero XP (bedoeld om je helden op te waarderen), Schematic XP (om je plannen van je wapens te verbeteren en daardoor hun startwaarde qua aanvalskracht te verbeteren) en/of Survivor XP. Deze laatste gebruik je om je overlevenden te levelen. En dat zal ook zeker nodig zijn, aangezien je Survivors moet gebruiken om de statistieken van zowel je helden als je basis te verbeteren.

Recyclen. Goed voor het milieu en je inventory
Soms krijg je bepaalde Survivors of wapens meerdere keren in je inventory. Het is dan aan jou om te kiezen wat je ermee doet. Je kunt ze bewaren, maar dat is eigenlijk een verspilling van je inventory. Zelf koos ik ervoor om ze eerst in mijn Collection Book te plaatsen. Dit is een boek waarin je alle te verzamelen items kunt plaatsen en daarmee extra’s kunt verdienen. Heb je genoeg ingeleverd? Dan stijgt je Collection Book een level en kun je loot, skillpoints of andere goodies verzamelen.

Een andere keuze is om overtollig materiaal te recyclen in XP. Deze kun je vervolgens weer gebruiken om je huidige selectie te verbeteren. Tot slot is er nog de mogelijkheid om extra items te transformeren in een nieuw wapen of personage. Deze mogelijkheid heb ik zelf echter heel weinig gebruikt omdat het vrij lang duurt voordat je tussen je Collection Book en je verzameling echt klaar bent met wat je hebt.

Door schade en schande leert men
Wat me tijdens het spelen van Fortnite vooral opviel is dat het spel weinig dingen echt goed uitlegt. Het is vaak een kwestie van uitproberen en zien waar het schip strandt. Het is niet dat de gameplay niet werkt, of dat het lastig is om gebouwen in elkaar te zetten. Het is alleen wel zo dat je de logica van de gameplay pas begrijpt als je het een keer verkeerd hebt gedaan. Opeens worden plattegronden en kleine symbolen in de game logisch en snap je wat de bedoeling is. Zodra het klikt komt de game ook veel beter uit de verf, aangezien je basis opeens van een aantal rechtopstaande muren verandert in een gebouw met kleine ramen, vele tientallen vallen, verbeterde structuren en mooie torens.

Om je basis te bouwen heb je grondstoffen nodig. Deze zijn er in de vorm van hout, steen en metaal. Hout verzamel je door bomen om te hakken, steen krijg je van rotsblokken in grotten en het slopen van stenen huizen en metaal kun je verzamelen door auto’s te slopen, metalen hekken omver te meppen en andere constructies te ontmantelen. Heb je genoeg verzameld? Dan is het zaak om je basis goed op te bouwen.

Command and Conquer
Door Command Experience te verzamelen verdien je Skill Points. Deze kun je vervolgens in uitgebreide Skill Trees uitgeven. Denk aan vaardigheden als sneller bouwen, extra Research Points verdienen (welke weer aparte skilltrees heeft), makkelijker slopen, nieuwe upgrades voor wapens vrijspelen etc. Het is kenmerkend voor hoeveel dingen je in de gaten moet houden bij Fortnite. Aanvankelijk kan dat nogal overweldigend overkomen. Er zijn zoveel dingen die je moet leren en die het spel nauwelijks uitlegt. Toch hoef je je geen zorgen te maken dat je dingen fout doet. Het is namelijk zo dat alles wat je doet een positief effect heeft en zelfs fouten vaak ongedaan gemaakt kunnen worden. Heb je bijvoorbeeld een betere versie van je favoriete held gevonden maar heb je al je experience in je huidige versie gestopt? Recycle je oude held en krijg al je geïnvesteerde XP terug om in je nieuwe kaart te stoppen. Heb je een toren gebouwd maar ben je niet tevreden met hoe die eruitziet? Sloop hem met je pickaxe en bouw een nieuwe.

In dat opzicht kun je ook op je gemak door de wereld van Fortnite je eigen ding doen. Wil je tijdens een missie liever de wereld verkennen? Prima. Maak de hele map zichtbaar en je krijgt een Exploration badge. Wil je liever op zoek naar verborgen schatten terwijl anderen de missies voltooien? Geen probleem, ook daar zijn genoeg van te vinden. Het is naar mijn mening zowel de charme als een zwakte van Fortnite. Je bent zowel vrij om te gaan en staan waar je wilt, maar het mist soms ook een beetje focus. Ook de verschillende soorten missies kunnen vrij snel eentonig worden, aangezien je eigenlijk de hele tijd hetzelfde aan het doen bent.

Een ander minpunt is dat het spel na de eerste map (er zijn vier locaties die elk hun minimum level-vereisten hebben) een beetje de balans kwijtraakt qua moeilijkheidsgraad. Soms is dit terug te koppelen aan de beperkte uitleg van het spel (denk aan wapens die je aan het upgraden bent, maar opeens kun je de nieuwste versies niet meer maken omdat de vereiste ingrediënten lastig te krijgen zijn) en soms is dat simpelweg een kwestie van bottlenecks qua moeilijkheidsgraad. Hier komen de microtransacties ook vaak naar voren. Je kunt met V-coins namelijk random Piñata's kopen die meerdere upgrades bevatten. Nu zou je denken dat je die spike in moeilijkheidsgraad op kunt vangen door eerdere missies te spelen, maar op een gegeven moment krijg je daar simpelweg geen Commander XP meer voor. Op die manier word je toch een beetje gedwongen om met vrienden samen te spelen die je door moeilijke stukken kunnen helpen. Nu is dat op zich prima voor het samenspel met anderen, maar als je tot dat punt aan toe alles in je eentje hebt gedaan is dat wel een minpuntje.

Kleurrijk avontuur
Grafisch is Fortnite een prettig uitziende game. Ondanks het wat duistere thema van een vergane wereld zijn de locaties echt gevuld met kleurrijke taferelen. Je vijanden hebben allemaal verschillende kleuren en de explosies zijn talrijk en een spektakel te noemen. De stijl van de personages deed me een beetje denken aan Overwatch, maar Fortnite is ook al jaren in ontwikkeling dus je kunt het moeilijk leentjebuur noemen.

Op het gebied van de sound doet Fortnite het prima. De stemacteurs zijn vermakelijk, de oneliners van npc’s tijdens de cutscenes zijn grappig en de muziek is aanstekelijk en opzwepend tijdens gevechten en relaxed tijdens de rustige momenten zoals het opbouwen van je basis.

Fortnite is een game die moeilijk te becijferen is, aangezien het spel simpelweg nog in opbouw en ontwikkeling is. Ik heb op persoonlijke titel een upgrade gekocht zodat ik met mijn broer kon samenspelen en het is in samenwerking met anderen dat het spel het beste uit de verf komt. Fortnite heeft momenteel een hele lading aan content om mee te spelen, dus qua replaywaarde zit het wel goed. Toch heb ik zo mijn twijfels bij de balans van de game, de beperkte hoeveelheid soorten gameplay en missies en de eerder genoemde microtransacties. Natuurlijk is het vooral Epic Games die de doorslag kan geven of deze game een succes wordt of een stille dood tegemoet gaat. Op dit moment is de community van de game erg sociaal en actief, het is naar mijn mening vooral zaak dat de game niet te veel onverwachte spikes in moeilijkheidsgraad krijgt en ook wat logischer is in de uitleg bij de belangrijkste gameplay-systemen. Want als Fortnite goed draait en spelers samenwerken, een basis verdedigen en gewoon sociaal met elkaar omgaan, dan zie je hoeveel potentie de game daadwerkelijk heeft. Naar mijn mening is Fortnite dus absoluut het proberen waard.

Oordeel Fortnite (PS4)

Aantal keer bekeken: 10400

Laagste prijzen voor Fortnite (PS4)