Halo Wars 2 Ultimate Edition (XboxOne)
82 100 1

Review Halo Wars 2 Ultimate Edition (XboxOne)

Halo Wars wist acht jaar geleden overtuigend het strategy genre naar de Xbox 360 te brengen. Waar destijds Ensemble Studios aan het roer stond, werd het stokje dit keer overgenomen door Creative Assembly, beter bekend als de makers van Total War en Alien Isolation. Heeft een nieuwe studio ook een verbeterde game opgeleverd? Of is het de ouderwetse gameplay in een nieuw jasje? Je leest het hier.

Het jaar is 2559. De bemanning van de UNSC Spirit of Fire heeft 28 jaar lang in een cryoslaap door de ruimte gezworven. Kapitein James Cutter en zijn bemanning worden hieruit wakker op het moment dat hun schip bij de Ark uit Halo 3 belandt. Hier komt een drietal naamloze Spartans dat op verkenningsmissie is gestuurd in aanraking met Atriox, de leider van een splintercel van The Covenant genaamd The Banished. Na deze eerste ontmoeting zul je vervolgens twaalf verschillende missies in de Verhaal modus doorlopen die vooral dienstdoen als tutorial voor de multiplayer modus.

Alles onder controle?
Waar Halo Wars oorspronkelijk vooral opviel door de toegankelijke manier van spelen voelt Halo Wars 2 nu, jaren later, toch wat simplistisch en achterhaald aan. Natuurlijk, binnen de consolemarkt is er weinig concurrentie binnen het genre, dus mensen die graag een strategy game willen spelen hebben met Halo Wars 2 een prima optie. Maar mensen die al jaren RTS games spelen en een hoog tempo gewend zijn, zullen al snel merken dat hoewel de gameplay toegankelijk is (en goed werkt) op een controller, er op dat vlak ook weinig afwisseling te vinden is. De Campaign mode heeft zoals gezegd een twaalftal missies om te voltooien. Elke missie heeft een aantal extra bonusdoelstellingen die je extra punten opleveren, waardoor je betere medailles en beloningen kunt verdienen. Naast deze doelstellingen bevatten de levels ook zogenaamde Phoenix logs, die je extra informatie over de personages, locaties en het verhaal opleveren.

De Blitz maken
Aan de multiplayer kant van de game zijn er onder andere een Skirmish mode die je zowel solo als coöperatief kunt spelen tegen de computer. Natuurlijk is er ook nog een Deathmatch mode, wat precies is wat je ervan verwacht. De Dominion en Stronghold modi zijn gericht op het bezetten van meerdere punten of basissen, waarmee je langzaam punten verdient. Tot zover weinig nieuws onder de zon.

Een modus die wel een nieuwe insteek heeft is Blitz. Hierbij moet je een deck van kaarten samenstellen en deze gebruiken om eenheden in te zetten. Deze kaarten verdien je in pakketjes tijdens de campagne en elke eenheid heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om ingezet te worden. Hier komen ook de microtransacties weer om de hoek kijken, aangezien je extra kaartenpakketjes kunt aanschaffen en zo je kansen op een overwinning kunt verhogen. Hoewel Blitz dus een originele modus is, heeft het wel een paar overduidelijke mankementen met het vinden van een juiste balans. Spelers die veel geld willen en kunnen uitgeven zijn in deze modus dus in het voordeel ten opzichte van mensen die content spelenderwijs vrijspelen.

Grafische pracht van Blur
Ondanks dat Halo Wars 2 op het gebied van gameplay weinig vernieuwend is mogen de geweldige tussenfilmpjes niet ongenoemd blijven. De samenwerking van 343, Creative Assembly en Blur hebben sfeervolle, gedetailleerde filmpjes opgeleverd die het verhaal mooi uit de doeken doen. Ook op het gebied van de verschillende modellen van voertuigen en units valt er weinig te klagen. Het spel ademt simpelweg de sfeer van Halo, ondanks dat er voornamelijk nieuwe muziekstukken voor de game geschreven zijn. Er zijn maar weinig games die zulke indrukwekkende CGI-filmpjes weten te presenteren, iets waar Blur natuurlijk ook grotendeels om bekendstaat.

Ultimate Edition?
Als je graag wat meer content wilt, dan is de Ultimate Edition een echte aanrader. Naast Halo Wars 2 krijg je namelijk ook meteen de season pass en een remaster van het originele Halo Wars. Deze remaster heeft ook een nieuwe Achievement lijst die los staat van de Xbox 360-editie. Met wat slim speuren kunnen budgetgamers deze editie voor een hele schappelijke prijs vinden. Het is wel belangrijk om te weten dat de remaster van Halo Wars niet op de disc staat, maar dat je via Xbox Live een berichtje krijgt met een unieke downloadcode om hem zo aan je verzameling toe te voegen.

Halo Wars 2 is een degelijk vervolg geworden. Het spel ziet er goed uit, de gameplay is toegankelijk voor nieuwkomers van het RTS genre en het doet de serie eer aan qua verhaal en sfeer. Toch valt niet te ontkennen dat het spel weinig vernieuwend is en voor veteranen en het afgezien van Blitz meer van hetzelfde is. Wat natuurlijk helemaal niet erg is. Soms is precies krijgen wat je ervan verwacht juist heel erg prettig. De Blitz modus is een originele toevoeging, maar door hier microtransacties aan te koppelen kan de balans bij online potjes soms een beetje scheef aanvoelen. Ik heb de PC-versie niet gespeeld, maar ik kan me voorstellen dat het lagere tempo in vergelijking met andere RTS games even wennen zal zijn. Al met al is Halo Wars 2 een toffe game geworden die voor de bezitters van de Xbox One een ervaring biedt die je maar weinig tegenkomt op consoles. En alleen daarom is het zeker het proberen waard.

Oordeel Halo Wars 2 Ultimate Edition (XboxOne)

• Eindcijfer 82

Aantal keer bekeken: 18019