Hyrule Warriors: Legends (3DS)
78 100 1

Review Hyrule Warriors: Legends (3DS)

Anderhalf jaar geleden verscheen Hyrule Warriors op de Wii U. Nu brengt Nintendo een uitgebreide port uit op de 3DS. Biedt Hyrule Warriors Legends (HWL) genoeg vernieuwingen en weet Tecmo Koei de gameplay goed over te zetten, of stelt het spel teleur? Ik zocht het voor je uit.

Hyrule Warriors is een combinatie van de gameplay van Dynasty Warriors met de sfeer en thema’s van een Zelda titel. Deze zogenaamde ‘Musou’ titels staan vooral bekend om redelijk simplistisch hak- en slagwerk. Maar doordat Tecmo Koei de bekende Zelda-elementen aan de gameplay heeft toegevoegd, weet HWL ook langer de aandacht vast te houden. Met deze port van de Wii U-versie zijn er bovendien, naast alle eerder uitgebrachte DLC van de console versie, nog aan aantal andere dingen toegevoegd.

“Nieuwe” personages
Een van de belangrijkste toevoegingen die Legends biedt is een vijftal nieuwe personages. Hoewel nieuw, fans van de Legend of Zelda serie herkennen Toon Link, Tetra en Daphnes natuurlijk uit The Wind Waker. Maar ook Skull Kid is dit keer van de partij. Het enige echt nieuwe personage dat met deze port is toegevoegd is Linkle. Deze dame bezit een tweetal kruisbogen en heeft een vechtstijl die een beetje op Gun Kata lijkt. Zowel Linkle als The Wind Waker hebben hun eigen levels gekregen in de Legend Mode, wat voor HWL de verhaalmodus is. Naast de Legend Mode is er ook nog een Free Mode, waar je alle vrijgespeelde personages kunt kiezen en levels kunt herspelen voor rupees (geld). Het leuke aan de vijf vrijgespeelde personages is dat elk exemplaar van het spel een code voor de Wii U-versie heeft, waardoor je deze nieuwe DLC ook daar kunt gebruiken.

De modus waar je ongetwijfeld de meeste tijd zult doorbrengen is Adventure Mode. Deze modus speelt zich af op de wereldkaart van het originele Legend of Zelda op de NES, waarbij elk vlakje een level is waar specifieke eisen en doelen aan verbonden zijn. Zo kan het gebeuren dat je een level alleen kunt spelen met Toon Link, of dat elke klap van een tegenstander inhoudt dat je al je hartjes kwijtraakt. Met het voltooien van missies verdien je hartjes, speel je gouden spinnen vrij en verdien je item-kaarten die je kunt gebruiken op andere vlakken van de kaart. Met bommen kun je bijvoorbeeld geheime ruimtes ontdekken door een muur op te blazen, ijs-pijlen gebruik je om ringen van vuur te doven, de hookshot om nieuwe gebieden te bereiken en een handschoen kun je gebruiken om in specifieke stukjes grond te graven. Gebruik je zo’n item-kaart op de juiste plek, dan krijg je extra beloningen bij het voltooien van de missie.

My Fairy
Die beloningen lopen uiteen van hartstukjes, complete hartjes, nieuwe kostuums voor je personages en  vrij te spelen personages die je in alle andere modi kunt gebruiken. Maar één van de echt nieuwe elementen is de My Fairy Mode. Op een handjevol locaties kun je namelijk een extra fee vinden. Deze feeën kun je vervolgens allemaal soorten voedsel geven, aankleden met accessoires en nieuwe skills aanleren. Het levert niet al te veel op qua diepgang, maar het zorgt af en toe wel voor een leuke afleiding. Bovendien kunnen de skills die je op deze manier vrijspeelt bij sommige uitdagende levels net het verschil maken tussen leven of dood. Elke fee heeft verder een element zoals vuur, elektriciteit of water, wat het uitspelen van levels een stuk makkelijker (of moeilijker, als je het verkeerde element kiest) kan maken. Hoe de My Fairy Mode nu precies vrijgespeeld moest worden vond ik overigens nogal onduidelijk, want ik liep hier eigenlijk puur toevallig tegenaan toen ik in een bepaald level een potje kapot sloeg en een flesje met een fee erin vond.

Team-up
Naast de My Fairy Mode biedt HWL ook een aantal gameplay-toevoegingen tijdens de gevechten zelf. Zo kun je door middel van het touchscreen wisselen tussen door jou gekozen personages. Dit geldt overigens niet voor elk level, want er zijn ook maps waar je aan een enkel personage gekoppeld bent. In de levels waar het wisselen wel toegestaan is, maakt dit het behalen van specifieke eisen voor beloningen een stuk beter te doen. Zo zijn er in de Adventure Mode bijvoorbeeld levels waar je een A-rank moet halen met een specifiek personage om een hart te verdienen. Stel dat Zant een hart-uitbreiding krijgt bij een A-rank, maar dat je veel liever met Link en zijn meesterzwaard door de vele goblins heen wilt snijden. Dan kun je, op voorwaarde dat Zant in je team zit, met Link een A-rank halen en alsnog de beloning voor Zant verdienen. Het zorgt ervoor dat je bepaalde extra’s wat sneller verdient, maar het betekent ook dat sommige personages, die je wat minder liggen, wat links blijven liggen qua experience en wapens. Gelukkig kun je dan altijd nog rupees gebruiken om deze personages te boosten.

Een andere toevoeging op het gebied van gameplay is de Team-Smash power-up. Als je meerdere teamleden bij elkaar laat komen worden de aanvallen van alle personages sterker. Zo gaat je Magic-voorraad een stuk langer mee, doen je aanvallen meer schade en worden de eindbazen een stuk sneller geveld.

No New 3DS? No 3D
Een van de dingen die tijdens het spelen al snel opvalt, is dat HWL prima draait op de New 3DS. Ik vond het stereoscopisch 3D-effect echter niet bepaald de moeite waard, aangezien de levels redelijk kaal zijn en er weinig gebruik wordt gemaakt van speciale effecten tijdens het spelen. In de handleiding van het spel staat ook nog  eens opgemerkt dat oude generatie Nintendo 3DS modellen geen gebruik kunnen maken van het 3D-effect. Of dit ook echt het geval is, kon ik helaas niet testen aangezien ik mijn oude model bij de lancering van de New 3DS XL heb ingeruild. Toch is het bijzonder te noemen dat hier nauwelijks over gerept is in persberichten van Nintendo. Want als dit spel dus eigenlijk een New 3DS exclusive is qua features, dan kan ik me voorstellen dat mensen met een oud model zich een beetje bekocht zullen voelen wanneer ze het spel niet in 3D kunnen spelen.

Content in overvloed
Hyrule Warriors Legends biedt een enorme hoeveelheid content om vrij te spelen. Met vijfentwintig personages om uit te kiezen, meerdere wapens die je kunt verzamelen en een enorme hoeveelheid locaties gebaseerd op de games uit de serie kun je hier letterlijk honderden uren zoet mee zijn. Inmiddels heeft Nintendo ook al een seizoenspas aangekondigd met DLC van Link’s Awakening, Phantom Hourglass & Spirit Tracks, A Link Between Worlds en een Masterquest voor The Wind Waker. Elk van deze pakketten zal nieuwe wapens, levels en personages bevatten. Deze seizoenspas is in drie verschillende versies te vinden (3DS, Wii U+3DS en Wii U) en de DLC kan ook afzonderlijk gekocht worden. Maar zelfs zonder deze uitbreidingen valt er genoeg te doen in Hyrule Warrior Legends. Als deze seizoenspas op de 3DS de lijn van de Wii U-seizoenspas van afgelopen jaar aanhoudt, dan zal de levelcap van 99 voor elk personage ook snel opgehoogd worden naar 255.

Hyrule Warriors Legends is een game die zowel bij fans van Zelda als Dynasty Warriors in de smaak zal vallen. Mensen die de Wii U-versie gespeeld hebben zullen zich vooral af moeten vragen of ze een portable ervaring met iets mindere graphics (maar eenzelfde grote hoeveelheid content) de moeite van een aanschaf waard vinden. In tegenstelling tot veel Dynasty Warriors-titels, bleef ik bij Hyrule Warriors op de Wii U al geregeld terugkomen om nieuwe wapens te verzamelen of characters sterker te maken. Dat is bij de 3DS-versie gelukkig precies hetzelfde verhaal. De korte gevechten zijn in veel opzichten juist zeer geschikt voor een treinreis, busrit of een trip met het vliegtuig. Dat de oude 3DS-systemen de graphics soms maar moeilijk op het scherm weten te toveren en dat de gameplay voor nieuwkomers wat eentonig kan worden, zijn eigenlijk de enige minpunten van Hyrule Warriors Legends. Ben je óf fan van Zelda, óf fan van Dynasty Warriors? Dan moet je deze game zeker proberen. Vind je beide series leuk? Dan kun je Hyrule Warriors Legends blind aanschaffen zonder er spijt van te krijgen en mag je bij het eindcijfer rustig een heel punt (10) toevoegen.

Oordeel Hyrule Warriors: Legends (3DS)

• Replay 95
  • Eindcijfer 78