Kingdom Hearts: Re: Coded (NDS)
85 100 1

Review Kingdom Hearts: Re: Coded (NDS)

Vlak voor de kerstdagen lag er ineens een pakje in de brievenbus. Ik rekende op dat moment alleen op kerstkaarten, maar het bleek het spel Kingdom Hearts: Re: Coded te zijn. De Nintendo DS werd weer eens van stal gehaald en ik ging er eens goed voor zitten.

Feest van herkenning
Kingdom Hearts: Re: Coded is de herwerkte versie van een spel, dat in het verleden voor het mobiele platform is uitgebracht in Japan en zich afspeelt na het einde van Kingdom Hearts II. Helaas zag deze eerdere versie het daglicht niet in Europa en daarom is het maar goed dat Square-Enix en Disney de handen nogmaals ineengeslagen hebben om het spel alsnog uit te brengen op ons continent. De overstap naar de Nintendo DS heeft niks aan de kwaliteit afgedaan, aangezien het spel er prima uit ziet en het op zijn minst gelijkwaardig is aan het eerder verschenen Kingdom Hearts: 358/2 Days.

Het verhaal neemt je mee naar een wereld, waar zowel de invloeden van Disney als van Square-Enix zichtbaar aanwezig zijn. Niet alleen zal de speler bekende personages tegen het lijf lopen, maar hij zal tevens in door films bekende gebieden terechtkomen. Japie Krekel (Jimini Cricket) leest zijn verslagen er nog eens op na en ontdekt een geheimzinnige boodschap, die hij hier niet geschreven heeft. Hij brengt hiervan verslag uit aan Koning Mickey en tezamen met Donald en Goofy doen ze een beroep op Sora. Aan hem wacht de taak om de reisverslagen te corrigeren en te ontdoen van de vele aanwezige ‘bugs’, die zich in de wereld van Sora openbaren als plots opdoemende blokken. Hier begint het avontuur, ik zal het aan jullie overlaten om erop uit te trekken en de wereld te ontdekken.

Actievolle RPG
In de wereld van RPG’s is eigenlijk een kentering ontstaan. Waar vroeger de meer statische gevechten uit de Japanse turn-based RPG’s heer en meester waren, zien we tegenwoordig alsmaar meer en meer actie-RPG’s, waarbij de speler direct een salvo aan aanvallen kan uitvoeren zonder op zijn beurt te hoeven wachten. Zelf was ik altijd wel gecharmeerd van de turn-based RPG, maar ik heb hierbij geconstateerd dat veel RPG’s in de herhaling vallen en dat maakte alles een tikkeltje voorspelbaar. Dat probleem zie je niet bij actie-RPG’s, al mis ik hierbij het tactische aspect van het zorgvuldig opbouwen van een aanval. Uiteindelijk ben ik tevreden dat Kingdom Hearts het midden houdt tussen beiden door de beste elementen met elkaar te vermengen.

Het vechtsysteem zelf is niet al te complex, maar is pas echt goed te begrijpen door het te ervaren. Sora beschikt over een basisaanval, die opgewaardeerd en uitgebreid kan worden tot een serie krachtige aanvallen door op het juiste moment de A-knop te raken.

De vijand zal echter de meeste schade toegebracht worden door gebruik te maken van magie en door deze magieaanvallen te combineren tot een unieke aanval. Om magie te verkrijgen zal geknokt moeten worden, al zijn de aanvallen soms ook te koop. Om de sterkste soorten magie te verkrijgen zal je deze echter moeten converteren via de Command Matrix. In dit menu kan de speler zelf magie combineren. Door deze combinatie ontstaat er telkens weer een nieuwere en krachtigere variant, die vooral erg van pas komen wanneer de speler tegenover één van de diverse tussenbazen staat.

Daarnaast is het van belang om je talenten en vaardigheden uit te bouwen. Dit doe je door op een soort van schakelbord (de ‘Stat Matrix’) chips te plaatsen. Door deze in één lijn met elkaar te plaatsen kunnen onderlinge elementen met elkaar verbonden worden. Doet de speler dit op een correcte wijze, dan zal het gewin groter zijn met krachtigere magie tot gevolg.

De manier waarop het spel de speler begeleid, is prima uitgevoerd. Het is zo geregeld, dat de kennis van het vechtsysteem gefaseerd uitgebreid wordt om zo te speler optimaal voor te bereiden op de strijd die komen gaat. Dit maakt het prima toegankelijk voor een speler die altijd eens een RPG wilde uitproberen.

Naast het doorlopen van het spel kan de speler ook nog de nodige tijd en energie steken in de Avatar Mode. Hierin kan een eigen personage aangemaakt worden en kan er met vrienden het nodige aan avatars en profielen uitgewisseld worden. Omdat we de beschikking hadden over één exemplaar van het spel heb ik dit onderdeel helaas niet kunnen testen.

Hulde!
Voordat ik tot mijn conclusie kom, wil ik opmerken dat ik het best opmerkelijk vind, dat een dergelijke titel nog voor de Nintendo DS uitgebracht wordt. Gezien de hoge mate van piraterij op dit platform zijn al vele uitgevers afgehaakt qua ondersteuning of ze hebben er inmiddels voor gekozen minder interessante en/of minder risicovolle producten op de markt te brengen. Kingdom Hearts is een spel dat op alle fronten goed scoort, wat steeds zeldzamer zal worden nu de 3DS op komst is.

Toch was niet alles koek en ei, zo werkte de ingame camera niet altijd mee. Vooral wanneer het spel de controle van de camera overneemt had ik geregeld last van beperkt zicht door een vervelend perspectief. Verder was de A-button aangewezen voor meerdere functies, waardoor ik soms op iemand begon in te hakken, terwijl ik met hem wilde praten.

Groots
Kingdom Hearts: Re: Coded wordt waarschijnlijk één van de laatste titels voor de Nintendo DS, die er echt toe zal doen. Door een groots en meeslepend verhaal als deze heb ik me voor het eerst sinds tijden laten verleiden om de DS weer eens op te pakken. Square-Enix zet met deze titel een prima product in de markt, welke een feest van herkenning voor velen zal zijn. Deze titel kan zich op enkele vlakken meten met de besten. Toch zorgen wat kleine minpuntjes ervoor dat ik dit spel niet tot een van de absolute DS toppers zal kronen.

Deze review werd geschreven door ConAir

Oordeel Kingdom Hearts: Re: Coded (NDS)

Aantal keer bekeken: 10379