LEGO DC Super Villains (XboxOne)
75 100 1

Review LEGO DC Super Villains (XboxOne)

We zijn inmiddels gewend om bij LEGO-games de rol van de held op ons te nemen met als doel om de bad guys te verslaan. Onderweg sla je alles kapot, los je kleine puzzels op, bouw je nieuwe objecten en verzamel je zoveel mogelijk Lego-blokken. In Lego DC Super Villains is dit net even anders, want hier krijg je de controle over de bad guys uit het DC-universum. Zorgt dit voor een serieuze verandering in de gameplay of blijft het toch weer een kwestie van slopen en bouwen met virtuele LEGO-stenen?

Jouw eigen superschurk
Direct aan het begin van de game krijg je de mogelijkheid om jouw eigen superschurk te ontwerpen. Dat gaat verder dan een keuze maken uit drie voorgestelde ontwerpen. Je krijgt de mogelijkheid om elk onderdeel van jouw LEGO-personage naar eigen smaak te ontwerpen en te personaliseren. Natuurlijk kan je daarbij ook een superkracht kiezen die je het beste vindt passen. Deze schurk editor is zo uitgebreid, dat je hier al heel veel tijd aan kan besteden als je dat wilt. Ben je liever wat sneller klaar dan kan de game je ook een voorstel voor een schurk doen, zodat je alleen nog maar hoeft te accepteren. Toch loont het de moeite om hier een beetje tijd in te steken, want jouw zelf gekozen personage speelt een grote rol in de rest van de game. Deze is te zien (en te besturen) in de levels, maar komt ook terug in de filmpjes tussen de levels door. Dit is heel tof uitgevoerd en voegt echt wat toe aan de sfeer van de game.

Schurk op het rechte pad
Met die sfeer zit het sowieso wel goed in DC Super Villains en stiekem had ik ook niets anders verwacht van een LEGO-game van ontwikkelaar TT Games. Voor fans van het DC-universum is het smullen geblazen om alle bekende helden en schurken in LEGO-vorm bij elkaar in één game te zien. Met name de geweldige voice acting zorgt ervoor dat je helemaal opgaat in de LEGO-wereld, maar ook de heerlijke flauwe humor draagt daaraan bij. Dat is goed, want het verhaal is niet zo heel bijzonder. De bekende helden van de Justice League worden door de mysterieuze groep Justice Syndicate verbannen van de wereld. De Justice Syndicate bestaat uit personages die wel heel erg lijken op de originele helden, maar toch niet het beste voor hebben met de aarde. Met het ontbreken van de Justice League is het aan de bekende schurken als de Joker, Riddler en Lex Luthor om te voorkomen dat de Justice Syndicate het heelal overneemt. Geen baanbrekend verhaal, maar wel een goed excuus om met de DC bad guys te spelen.

Schurkachtig makkelijk
Ondanks dat je nu de slechteriken onder de knoppen hebt, is de gameplay nog precies zoals we gewend zijn van de LEGO-games. De verhaalmissies bestaan over het algemeen uit een serie aaneengeschakelde levels, waarbij je puzzels op moet lossen om verder te komen. Hierbij is het meestal een kwestie van het juiste personage op de juiste plek een actie uit laten voeren. Denk bijvoorbeeld aan Poison Ivy die verschillende planten moet verzamelen en in een ketel moet gooien. Het zijn altijd vrij makkelijke puzzels, waar ook de jongere gamers niet al te veel moeite mee zullen hebben. Het was leuk geweest als er nog een hogere moeilijkheidsgraad aan was toegevoegd, zodat ook de meer volwassen gamers hier een uitdaging aan zouden hebben. Overigens wil de lage moeilijkheidsgraad niet zeggen dat je deze game snel uit zal spelen. De verhaalmissies kan je in een uurtje of tien doorspelen, maar dan ben je nog niet begonnen aan de extra missies die overal in de open wereld te vinden zijn. Tussen de missies door heb je de mogelijkheid om zelf vrij door Gotham te bewegen en kan je diverse missies accepteren of oude levels opnieuw spelen met andere personages. Dit zorgt ervoor dat je nog behoorlijk wat extra uren in de game kan steken, voordat je hem op 100% hebt uitgespeeld.

Samen schurken
Dit kan je allemaal alleen doen, maar zoals het een goede LEGO-game betaamd is ook deze versie in split screen te spelen. Op elk moment kan iemand de tweede controller oppakken en bijspringen in het spel. Het is tof dat dit zo makkelijk kan, maar helaas is de uitwerking van de co-op gameplay iets minder soepel dan bij eerdere LEGO-games. Eerder was de split screen bijvoorbeeld dynamisch, waarbij het scherm pas in twee delen werd opgedeeld als beide spelers te ver uit elkaar waren gelopen. Nu is het scherm altijd doormidden verdeeld, waardoor je snel het overzicht (en elkaar) kwijt kan raken. Daarnaast zijn er niet heel veel momenten aanwezig waarbij je elkaar echt nodig hebt om een puzzel op te lossen of een eindbaas te verslaan. Het is jammer dat daar niet een beetje extra aandacht aan is gegeven, maar eerlijk gezegd blijft het wel leuk om samen herrie te schoppen in de open wereld. Voor je het weet komen overal politieagenten vandaan en ben je vooral bezig om die in zoveel mogelijk stukjes uit elkaar te laten spatten.

De gameplay kent weinig verrassingen vergeleken met de eerdere LEGO-games en voelt op sommige momenten zelfs wat saai aan. Toch weet de game genoeg plezier te bieden, zeker dankzij de fantastische sfeer, de geweldige voice acting en de grote hoeveelheid missies. LEGO DC Super Villains is misschien niet misdadig goed, maar het is ook absoluut geen straf om deze game te mogen spelen.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel LEGO DC Super Villains (XboxOne)

• Originality 65