LEGO Star Wars: The Skywalker Saga (XboxOne)
80 100 1

Review LEGO Star Wars: The Skywalker Saga (XboxOne)

TT Games heeft over de laatste twee decennia vele tientallen LEGO-games gemaakt. Van LEGO Batman en LEGO Indiana Jones tot LEGO Ninjago-games aan toe. Maar de serie die de toon zette en in veel opzichten de blauwdruk voor de LEGO-games heeft gevormd is natuurlijk LEGO Star Wars. LEGO Star Wars The Skywalker Saga is het nieuwste deel in de serie en verreweg de grootste LEGO-game ooit gemaakt. Of de game je ook waar voor je geld weet te bieden? Dat zocht ik voor je uit.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga heeft een wat moeizame ontwikkelingsperiode achter de rug. Na een aantal keren uitgesteld te zijn, met een release die oorspronkelijk in 2020 plaats had moeten vinden, ligt de game nu eindelijk in de winkels. Het goede nieuws: Het is de lange wachttijd zeker waard geweest.

Negen films verspreid over vijfenveertig levels, tweeëntwintig planeten om te verkennen en meer dan driehonderd personages om vrij te spelen. Dat klinkt als een hoop content om je tijd aan te besteden en dat is het ook. Helaas kun je niet elke willekeurige Episode of film naspelen omdat je slechts het eerste deel van elke trilogie kunt starten. Hoewel ik aanvankelijk van plan was om bij The Phantom Menace te beginnen en de verhalen op chronologische volgorde te doorlopen, besloot ik al snel om mijn plan te wijzigen en een uitstapje naar Episode VII The Force Awakens te maken. En daarvoor had ik een paar hele goede redenen.

Kies je juiste minifig
Zoals bij andere LEGO-games hebben personages vaak specifieke vaardigheden die je moet gebruiken om levels volledig uit te kunnen spelen. LEGO Star Wars The Skywalker Saga is daarin geen uitzondering. Dit keer worden personages echter in verschillende klasses geplaatst én heb je voor elke klasse een specifieke skill tree die je meerdere upgrades geeft om vrij te spelen. Die upgrades speel je overigens vrij met de meer dan elfhonderd Kyber Bricks die over de game verspreid zijn. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan sterkere wapens, meer gebruik kunnen maken van Force-krachten etc. Maar ook de zogenaamde Modifiers die je in vorige games met rode steentjes kon vrijspelen zijn in een nieuwe vorm terug te vinden. Hiervoor vind je op bijna elke planeet een zogenaamde Datacard. Voor elke verzamelde Datacard kun je vervolgens in het menu een extra perk vrijspelen. Van de bekende multipliers voor je Studs tot een gouden droid die onkwetsbaar is.

Maar dat brengt me ook bij mijn keuze om The Force Awakens als eerste te doorlopen. De Scavenger-klasse is namelijk een categorie waarbij je een aantal vaardigheden via het verhaal moet vrijspelen. Afhankelijk van welke versie en pre-order bonussen je hebt, bestaat de kans dat je wél vanaf de start toegang hebt tot een personage in deze klasse maar je nog niet gebruik kunt maken van de bijbehorende vaardigheden. Omdat Rey als hoofdpersoon van The Force Awakens in het verhaal eerst die vaardigheden moet vrijspelen om verder te kunnen met dat verhaal is het dus ook een handig punt om te starten. Anders zul je veel vaker tussen de episodes en planeten moeten schakelen om de meeste extra’s vrij te spelen en alle verborgen gebieden te verkennen.

Bugs waren af en toe echt een blok aan mijn been
Iedereen die weleens een LEGO-game gespeeld heeft, weet dat ze behoorlijk veel bugs kunnen bevatten in de eerste periode na een lancering. LEGO Star Wars The Skywalker Saga is daarop helaas geen uitzondering. Vastlopers die tot crashes leiden, momenten dat knoppen niet meer deden wat de bedoeling was, grafische glitches, personages die tegen elkaar aan blijven lopen en af en toe een scène waarbij het beeld op zwart ging maar de audio doorliep, kwamen geregeld voorbij. Na de eerste patch is het aantal incidenten al flink afgenomen, maar om ze niet te noemen zou een verkeerd beeld kunnen schetsen van de game.

Grafisch indrukwekkend op nextgen
Want ondanks die duidelijke irritante momenten bleef ik de game elke dag een aantal uren spelen. Begrijp me niet verkeerd; LEGO Star Wars is absoluut geen wereldveranderende of gameplay-technisch wonder. Maar het is wel een enorm eerbetoon aan zowel LEGO als Star Wars. Dat is zowel vanwege een aantal vernieuwingen in de gameplay als ook de grafische update die TT Games vooral de PS5- en XSX-versies heeft gegeven in vergelijking met de Switch-versie. Ik heb alle drie de versies gespeeld en hoewel de Switch-versie absoluut sterk overeind blijft, zijn de echte nextgen-versies beduidend beter om te spelen. Dat zit hem in zowel een enorme schaal van de werelden die je bezoekt en details zoals het gegeven dat je slijtage op de benen van poppetjes kunt zien als je lang met ze in het zand van Tatooine rondloopt, de naden van hun kapsels zoals de echte poppetjes dat ook hebben, de fotorealistische beelden van water en natuurlijke omgevingen mooi samengaan met de LEGO-elementen en hoe de interieurs van locaties vaak grotendeels uit LEGO zijn opgebouwd.

Helemaal opnieuw opgebouwd
Natuurlijk zul je tijdens het doorlopen van de negen Episodes de meeste iconische scènes uit de film naspelen. Maar waar je in de vorige LEGO Star Wars-games al Episodes 1-7 hebt kunnen spelen was voor mij de aantrekkingskracht van deze game dat ik ook de laatste twee films in LEGO-vorm mocht gaan ervaren. Toch is het mooi dat alle eerdere films ook opnieuw onder handen zijn genomen. Er zijn natuurlijk wel een paar raakvlakken met hoe het verhaal in vorige LEGO-games werd weergegeven, maar The Skywalker Saga is voor 99 procent opnieuw opgebouwd. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de grote schaal van de planeten die je bezoekt en die dienstdoen als ware hub-werelden die je vrij kunt verkennen. Elke locatie zit vol met side quests, uitdagingen, races en natuurlijk de vele Kyber Bricks die overal verstopt liggen. Maar er zijn ook personages met informatie die jou weer op weg kunnen helpen naar nieuwe voorwerpen of personages om vrij te spelen.

Uitdagingen zijn ver te zoeken…of toch niet?
LEGO Star Wars The Skywalker Saga maakt namelijk ook gebruik van een zogenaamd Geruchten-systeem waar je, door er Studs aan uit te geven, hints kunt krijgen over waar je specifieke personages of voertuigen kunt vinden of zelfs hints kunt krijgen voor de drie Uitdagingen die elk level bevat. Die Uitdagingen bieden de gemiddelde speler net iets meer ‘uitdaging’ dan wanneer je de levels op een normale manier doorloopt. LEGO-games zijn tenslotte nooit echt moeilijk te noemen en voor de meeste mensen is het juist heerlijk ontspannend om bekende verhalen in een herkenbaar en vermakelijk jasje te kunnen doorlopen. Natuurlijk word je wel beloond voor het voltooien van dergelijke uitdagingen door middel van een Kyber Brick, maar soms ben je haast gedwongen om Studs uit te geven zodat je een iets beter beeld krijgt van wat er van je verwacht wordt. Sommige Uitdagingen zijn voor de hand liggend zoals segmenten voltooien zonder gespot te worden of een missie volledig doorlopen zonder te sterven. Maar andere Uitdagingen kunnen ook vrij specifiek zijn zoals tegenstanders uitschakelen met explosieven in de omgeving, Stormtroopers onder de voet lopen met een AT-ST of door Droids door een barricade te werpen met The Force.

Het zijn nooit hele ingewikkelde uitdagingen, maar het geeft de game nét iets meer afwisseling op het gebied van de gameplay. Voor mij persoonlijk begon de sleur er vaak na een uur of twee ook wel in te sluipen want hoewel de lightsaber-gevechten nu meer diepgang en combo’s bieden, je vuurgevechten nu van over de schouder van je personages volgt en vele ruimtegevechten erg lekker spelen, is de basis-gameplay natuurlijk nog steeds terug te leiden tot een simpel principe van ‘sloop alles in de omgeving, verzamel steentjes en koop nieuwe opties vrij’. En hoewel ik persoonlijk als groot fan van zowel LEGO als Star Wars deze game aan fans van de afzonderlijke doelgroepen kan aanraden, denk ik dat wanneer je fan bent van beide het nét dat kleine beetje meer aantrekkingskracht zal hebben.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga is een enorme game geworden. De vele honderden, zo niet duizenden dingen die je kunt doen en verzamelen spreken de verzamelaar in mij enorm aan. Ik denk zelfs dat je met gemak vijftig uren plezier uit deze game kunt halen. Dus je krijgt hoe dan ook zeker waar voor je geld. Toch is de gameplay niet bijster vernieuwend en denk ik dat de sleur er op een gegeven moment zeker in kan sluipen. Maar goed, dat had ik vroeger met de echte LEGO-blokjes ook weleens. En een tijdje met Transformers, Ninja Turtles, GI Joe spelen deed me niet minder van LEGO houden. Zo kijk ik ook tegen The Skywalker Saga aan. Soms wil je gewoon een game oppakken die makkelijk te spelen is, veel te verzamelen heeft en zo’n enorme berg charme heeft. Ben je fan van LEGO of Star Wars dan is dit zeker een goede game om op te pakken. Ben je fan van LEGO én Star Wars? Dan kun je deze game blind aanschaffen. Of om onze bekende Sith Lord Darth Vader maar even te quoten: “Search your feelings, you know it to be true.” Amen Darth, Amen.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 4712