Let's Sing 2019 + 1 Microfoon (Switch)
70 100 1

Review Let's Sing 2019 + 1 Microfoon (Switch)

Er was een tijd dat ieder jaar wel een stuk of drie gitaar-, rockband- of karaoke-games het daglicht zagen. Tijden waarin Rock Band, Band Hero, Lips en Singstar bovenaan de verkooplijsten stonden, iets waar ikzelf stiekem keihard aan bijdroeg. Want wat heb ik een fantastische herinneringen aan het spelen van Rock Band met vrienden en het blèren door microfoons met Lips. Aan die mooie tijd kwam echter een eind en de gitaren, drums en microfoons liggen al enkele jaren stof te happen op zolder. Maar toen ik de mogelijkheid kreeg om ouderwets los te gaan met een karaokegame begon een oud vlammetje wederom te branden. Of Let’s SIng 2019 (LS19) dit vlammetje tot een groot vuur weet op te stoken, lees je hier in de review.

Genieten van noten
Een goede karaokegame valt of staat met de songlist, te veel nieuwe óf oude nummers kan namelijk al snel voor een balansverstoring zorgen. Gelukkig slaat LS19 daar de spijker op zijn kop (of de noot op zijn ladder), want de game bevat een perfecte mix van nieuwe (soms zelfs splinternieuwe) nummers én oude hits uit de jaren 70, 80 en 90. Zo zing je het ene moment een nummer van Shawn Mendes, Rita Ora of Bruno Mars om het andere moment terug in de tijd te gaan met hits van ABBA, Bon Jovi, 4 Non Blondes of No Doubt. Zo is er voor iedereen altijd wel een favoriet nummer te vinden in de lijst. Wel is het jammer dat LS19 het bij dertig beschikbare nummers houdt. Dat deden games als Lips en Rock Band destijds toch zeker wat uitgebreider.

Vergelijken we LS19 met de vorige versie, dan zul je merken dat de basis grotendeels gelijk is gebleven; vooral wat betreft de verschillende gamemodi. Maar voordat ik daar verder op inga, wil ik vooral de goede ontwikkeling wat betreft de Switch-versie benadrukken. Want kon je in Let’s Sing 2018 slechts met bedrade microfoons aan de slag – en was het daardoor onmogelijk om de game in de handheldmodus te spelen – is dit in LS19 helemaal Switch-ready gemaakt. De mobiele app doet het namelijk nu ook met de Switch-versie, waardoor de game in handheldmodus de perfecte meeneem-partygame is geworden.

La, la, laten we zingen!
Zijn de kelen inmiddels gesmeerd? Mooi, want we gaan in (zang)vogelvlucht door de verschillende modi die LS19 rijk is. Beginnend met de Classic modus, waarin je simpelweg de nummers zingt – in je eentje of tegen maximaal drie anderen (2 met de app + 2 met de bedrade mics) – terwijl de videoclip op de achtergrond meedraait. Net als vorig jaar is Feat. ook van de partij. Het verschil met de Classic modus is dat je hierbij niet tegen, maar samen met iemand anders zingt in wat wellicht het mooiste duet ooit kan worden.

Ook de Mix Tape modus is weer aanwezig, die wegens succes een encore heeft verdiend. Net als in de Classic modus neem je het hier tegen maximaal drie anderen op, maar met een leuke twist. Je zingt niet één bepaald nummer, maar een mix van vijf verschillende nummers die lukraak door elkaar gemixt zijn. Zo weet je nooit hoe de karaoke battle er precies uit gaat zien. Naast een aantal bestaande mixtapes, kun je nu ook zelf mixtapes samenstellen; een leuke toevoeging. Helemaal nieuw is de LS World Contest, een modus waarin je het online opneemt tegen andere zangers en zangeressen uit de karaoke-wereld. Je neemt het hier echter niet realtime op tegen iemand, maar tegen een eerder gezongen partij van een ander. Leuk voor de afwisseling en voor degenen die toch een beetje competitie willen opzoeken, maar niet extreem bijzonder. Tenslotte is de Jukebox modus wederom aanwezig. Dit behelst niet meer dan het afspelen van de clips op de achtergrond, zoals MTV ooit dus was … heel … heel lang geleden.

Bij al deze modi kun je overigens ervaringspunten verdienen, waarmee je in level stijgt en waar je emblemen en avatars mee vrijspeelt. Ook verdiende medailles – die je na het zingen van een nummer ontvangt – hebben een mate van invloed, want scoor je genoeg punten op een bepaald nummer, dan speel je het nummer weer vrij voor een andere modus. Het is niet bijster interessant allemaal, maar het zorgt toch net weer voor een iets voldaner gevoel dan wanneer je het voor niets lijkt te doen. Het leven van een karaokezanger is immers al zo zwaar.

Uit de toon
Zingt LS19 dan alleen maar de sterren van de hemel? Dat ook weer niet, want de game zorgt af en toe ook voor een valse noot. Noemde ik eerder al de wat beperkte hoeveelheid nummers (30), ook de keuze voor het uitbreiden in de vorm van pakketjes vind ik een vreemde. Wil je bijvoorbeeld nou net dat ene nummer uit het jaren-80-songpack hebben, dan kun je niet slechts dat nummer kopen maar ga je meteen voor het hele pakket van €4,99. Daar hadden ze toch best een bundelkorting van kunnen maken, naast de mogelijkheid om de nummers ook nog steeds los te kunnen kopen?

Een groter minpunt vormt het gegeven dat het op mijn wat oudere Samsungtelevisie lijkt alsof het allemaal net niet goed synchroon loopt tijdens het zingen. Hierdoor moet je soms iets voor de muziek uit zingen, wat bij een karaokegame natuurlijk absoluut niet hoort. Zelf kan je niets aan instellingen veranderen, dus dat is toch wel even balen (en ik hoop dat hier nog iets aan te fiksen valt). In de handheldmodus werkt het overigens vlekkeloos. En waarom er net als vorig jaar voor is gekozen om de game met bedrade microfoons te spelen, blijft een dubieus iets. Vooral op de Switch, waarbij draadloos toch heilig is, voelt dit vreemd aan.

Let’s Sing 2019 is een game voor de liefhebber, want ook al heb ik er ouderwets van genoten en doet de game wat je ervan verwacht, biedt het niet veel extra’s. De songlist van dertig nummers had wat mij betreft wel wat uitgebreider mogen zijn, maar dat deze dertig nummers een perfecte mix zijn van oud en nieuw, maakt gelukkig veel goed. Let’s SIng 2019 is een game die leuk is om af en toe even op te pakken, maar nog veel leuker om op een feestje met anderen te doen en daar leent deze Switch-versie zich perfect voor! Dus houd jij kara-ook-e van karaoke? Dan zit je met Let’s Sing 2019 zeker goed!

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Oordeel Let's Sing 2019 + 1 Microfoon (Switch)

• Eindcijfer 70