MLB 15: The Show (PS3)
78 100 1

Review MLB 15: The Show (PS3)

In Amerika staat er vanaf april een gloednieuw seizoen MLB (Major League Baseball) voor de deur, en vanzelfsprekend ook weer een nieuw deel: MLB 15: The Show (MLB 15). Ook dit jaar kunnen we weer een balletje gooien met sterren als Puig, Jones en Hosmer. De openingswedstrijd van het nieuwe seizoen is inmiddels gespeeld en ook dit nieuwe deel laat zien hoe erg deze sport leeft in Amerika.

De openingswedstrijd in MLB 15 wordt gespeeld tussen Kansas City Royals en The San Francisco Giants. Wanneer Kauffmann Stadium, beter bekend als ‘The K’, vol zit met nerveuze toeschouwers kan de eerste wedstrijd van het jaar bijna beginnen. De spelers doen nog even hun warming-up en de pitcher gooit zich warm met de catcher. Niet veel later beginnen The Royals aan hun eerste slagbeurt om de eerste punten van het nieuwe seizoen binnen te halen. Wat direct opvalt is de grafische update die MLB 15 heeft gekregen. Spelers lijken nog meer op hun spiegelbeeld, vertonen dezelfde trekjes en ook de sfeer zit er dik in.

Niet alleen de spelers lijken dit jaar meer op hun spiegelbeeld, mede dankzij de licenties die bemachtigd zijn door Sony. De uitrusting varieert van handschoenen van Rawlings tot kleding van Under Armour. Zo lijken alle MLB-supersterren nog meer op hun gelijkenis. Ook zijn spelers stukken slimmer geworden en wordt er meer emotie getoond dan in voorgaande delen. Spelers sliden of duiken als het ware naar het honk en bij een gemiste bal zal niet iedereen zich kunnen inhouden. Verder is zowel slagman als pitcher in staat zwakke en sterke punten van de tegenstander in te schatten en hierop te anticiperen. Ballen die met een lastig boogeffect worden gegooid kunnen zo op het laatste moment nog enigszins weggeslagen worden.

Dat geen enkele wedstrijd hetzelfde verloopt geldt natuurlijk voor de meeste sporten. Echter is honkbal toch echt een geval apart. Deze sport kent namelijk zoveel regels, tactieken en spelsituaties dat je bijna zou denken dat MLB 15 alleen voor de echte kenner is weggelegd. Gelukkig is dit allemaal goed doorgevoerd in de game. Net als bij voorgaande delen zullen de beginners onder ons na enkele potjes de basis wel onder de knie hebben. Zo heb je als pitcher bijvoorbeeld een flink arsenaal aan worpen tot je beschikking. In het begin zal dit je niet veel zeggen. Maar gelukkig biedt de game de mogelijkheid om te spelen in een ‘simpele vorm’.

Hoewel de keuze aan worpen je waarschijnlijk hoofdpijn bezorgt, is dat niet nodig. De simpele vorm van pitching zorgt er namelijk voor dat je als beginner enkel een worp hoeft te selecteren. Vervolgens selecteer je met de analoge stick de locatie binnen de slagzone waar de bal vervolgens met een noodgang naartoe vliegt. Wissel dit drie keer af, met bijvoorbeeld een mooie curveball gevolgd met twee fastballs en je hebt je eerste ‘strikeout!’ te pakken.

Hetzelfde geldt voor als je aan slag bent. Door met de linker stick een bepaalde richting te kiezen zal de betreffende slagman bij het slaan extra kracht bijzetten om de bal richting de aangewezen hoek te sturen. Houd de stick omlaag om de bal over de grond te spelen. Houd je je stick omhoog dan wordt de bal dieper het veld ingespeeld. De besturing is simpel maar doeltreffend Het onder de knie krijgen van de juiste timing en de juiste tactiek zal toch even duren. Zo is het voor de beginnende MLB 15-speler zeker even oefenen om contact te maken met de lederen bal.
Wanneer je eenmaal de timing, de worpen en de slagen beheerst wordt MLB 15 alleen maar interessanter. Zo kun je verschillende instellingen aanpassen om het spel net wat uitdagender te maken. Denk bijvoorbeeld aan ‘Pure analog hitting’, dat dit jaar ook in de game zit. Als slagman moet je nu de rechter stick naar achter trekken en op het juiste moment naar voren duwen om de bal te raken. Een uitdagende manier om de bal over het hek te rammen en het voelt daarnaast vrij natuurlijk aan.

Op het gebied van gamemodes is er niet veel veranderd. Het altijd populaire Road to the Show (RTTS) is uiteraard ook dit jaar weer speelbaar. Hierin ben je een speler op het veld en word je (hopelijk) een legende. Daarnaast kan je ook weer aan de slag met de Franchise/Season modus, waarin je meerdere seizoen kunt doorlopen en sterspelers kunt opleiden met als doel zoveel mogelijk kampioenschappen te winnen. Helaas voelt deze modus wel wat verouderd aan. Zo zijn er nauwelijks aanpassingen ten opzichte van voorgaande jaren. Wel kunnen beiden modi met behulp van de year-to-year feature worden opgeslagen en op een ander platform worden geopend. Onderweg verdergaan op je PS Vita is dus mogelijk! Daarbij komt nog dat het nu ook mogelijk is om verder te gaan met je opgeslagen seizoenen van MLB 14. Opnieuw beginnen is dus niet meer nodig. Hopelijk kijkt EA mee want dit scheelt zeëen van tijd.

Diamond-dynasty biedt je de mogelijkheid om een team vanaf niets op te bouwen tot s’werelds grootste club. Diamond-dynasty maakt net als FIFA Ultimate team gebruik van de bekende kaartjes. Het is tevens mogelijk om je eigen tenue te creëren en eigen teamnaam en online de strijd aan te gaan tegen andere teams. Helaas verliepen mijn online pogingen niet geheel goed. Zo kon ik vaak geen wedstrijd vinden of werd ik er later uitgeknikkerd.

Hoewel de online modus dus nog steeds niet altijd even soepel verloopt kan je je zeker flink vermaken met RTTS-modus en Diamond-dynasty. MLB 15: The Show speelt en ziet er beter uit dan zijn voorganger, maar op het gebied van innovatie laat het toch wat steekjes vallen. Desondanks is het een zeer vermakelijke titel waar je flink wat tijd in kunt stoppen. Daarnaast zijn de year-to-year functie en de toegevoegde licenties leuke bijkomstigheden. Ben je een echte honkbalfanaat, dan mag je deze absoluut niet missen. Altijd wel eens MLB: The Show willen proberen? Dan is dit het juiste moment!

Deze review is geschreven door Daniël Verkerk

Oordeel MLB 15: The Show (PS3)

• Eindcijfer 78