MXGP 3: The Official Motocross Videogame (PS4)
60 100 1

Review MXGP 3: The Official Motocross Videogame (PS4)

Tot nu toe wist ontwikkelaar Milestone nog niet te overtuigen met de MXGP-franchise. Hoewel het geluid van brullende motoren mij als muziek in de oren klinkt, was het tweede deel er eentje om maar snel te vergeten. De game scoorde destijds een krappe voldoende bij ons. Jammer want juist deze tak van (extreme) sport heeft veel potentie. Het is maar de vraag of Milestone deze potentie ooit waar kan maken.

MXGP 3 is de officiële motocrossgame en heeft hiermee ook de bijbehorende licenties in handen. Je racet dus op de bekende motoren van onder andere Kawasaki, Honda en KTM en crost over het modder van 18 officiële tracks, waaronder ook ons eigen Valkenswaard. Voor de fans dus nog altijd genieten wanneer je met je eigen personage het opneemt tegen wereldtoppers als Cairoli of onze nationale topper Herlings.

Onder het zadel van MXGP 3 zit dit jaar een andere motor, namelijk: de Unreal Engine 4. Een krachtige motor die eerder werd gebruikt voor games als Gears of War 4 en Tekken 7. Een engine waar je als ontwikkelaar dus wel wat mee kan. Toch merk je dat niet het maximale eruit wordt gehaald. Met name grafisch is de game bijna identiek aan zijn voorganger. De omgevingen zijn even sfeerloos, de toeschouwers zijn nog altijd levenloos en de regenachtige weersomstandigheden zien eruit als een filter voor je beeldscherm. Wat dat betreft ademt de game nog steeds niet de ruige motocrosssfeer. Bovendien zijn ook de laadtijden nog te lang en val je nog steeds als een lamme pop van je motor. Ondanks een andere engine kent MXGP 3 dus nog dezelfde minpunten als zijn voorganger.

MXG(ame)P(lay) 3
Het is dan ook duidelijk dat er wederom meer tijd en aandacht is gestoken in de motoren en de gameplay; hetgeen de game uiteindelijk om draait en waar het zich ook vorig jaar staande mee wist te houden. Gelukkig is dit nog steeds het sterkste punt van de game. Racen is niet simpelweg gassen, remmen en sturen maar vraagt iets meer van je. Terwijl je met het linker pookje de richting van de motor bepaalt stuur je met het rechter pookje de coureur aan. Op deze manier kan je meeleunen in bochten, verder springen over de heuvels en betere rondetijden neerzetten. Iets te veel meeleunen en je ligt naast je motor in de modder.

Wellicht dat de besturing in het begin wat onwennig aanvoelt. Na verloop van tijd merk je dat het de game echt ten goede komt. Eigenlijk is er wat betreft de besturing dus niet veel veranderd. Ook wanneer je geen held met motoren bent kent de game de nodige assistentie. Zo kan je assistentie inschakelen voor onder andere remmen en het leunen in bochten. In principe maak je de game dus zo realistisch en moeilijk als je zelf wilt.

Maak carrière
Juist die realisme en moeilijkheid zou in het racen wat meer naar voren mogen komen in de carrièremodus. Hierin neem je het met je eigen karakter op tegen de gevestigde orde. Je begint met je eigen team, kiest een sponsor en speelt je vervolgens in de kijker. Zodra je eenmaal opvalt is het mogelijk om naar een echt team te verhuizen of om onder je eigen team te blijven racen. Heel simpel en vrijwel identiek aan de carrièremodus van MXGP 2. De praatjes met je manager over zaken als sponsoren en doelstellingen zijn allemaal tekstueel uitgewerkt en wordt al snel eentonig. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

Binnen de carrièremodus verdien je credits die je kan spenderen aan je motor en je outfit. Het aantal credits dat je verdient is afhankelijk van het resultaat en de eventuele assistentie die je hebt aanstaan. De mogelijkheden tot het aanpassen en aankleden van je motor is wel vermakelijk; vrijwel ieder onderdeel van je scheurijzer kan je naar hartenlust aanpassen. Aan de andere kant zit je motor wel na de eerste bocht al vol met bruine drek … De carrièremodus stelt dus niet bijzonder veel voor en lijkt ongewijzigd. Het is simpelweg racen en niet meer dan dat. Wat dat betreft had er meer in gezeten, zeker als je de game vergelijkt met andere sportfranchises als NBA, FIFA of F1. Gelukkig kent de game nog een aantal andere modi.

Naast de carrièremodus kent de game ook de Grand Prix en Championship modi, waarin je het als bestaande coureur opneemt tegen 21 anderen. Het verschil tussen deze twee modi is klein, maar zit met name in de samenstelling van de races. Uiteraard kan een racegame niet zonder Time Attack en is het mogelijk om vrij te racen binnen Compound. Tot slot kent MXGP 3 ook dit jaar weer de Motocross of Nations (kortweg: MXoN), waarbij je met een team van coureurs je land vertegenwoordigt. Een aangename afwisseling op het bestaande aanbod, maar niet heel uitgebreid en ook gelijk aan de MXoN van het voorgaande jaar. De Real Events, waarbij je memorabele momenten naspeelt van het seizoen, schittert door afwezigheid. Dat met name voor de fans onder ons jammer om te zien.

Meer van hetzelfde
MXGP 3 voelt te veel aan als zijn voorganger. Hoewel de game minder gebreken kent is er verder weinig verandering waargenomen. Ondanks het gebruik van een andere engine ziet de game er bijvoorbeeld grafisch niet spectaculairder uit en zijn de laadtijden nog steeds ergerlijk. Daarnaast zijn de diverse modi inhoudelijk identiek aan die van MXGP 2. Bovendien zijn de Real Events dit jaar geheel achterwegen gelaten. Kortom: MXGP 3 is meer van hetzelfde alleen met een ander cijfertje.

Deze review is geschreven door Daniël Verkerk.

Oordeel MXGP 3: The Official Motocross Videogame (PS4)

• Graphics 68