Mahjong Party Pack (Wii)
77 100 1

Review Mahjong Party Pack (Wii)

Mahjong, wie kent het niet? Het prachtige spel met porseleinen, of bamboe stenen, afkomstig uit China. Maar nu is er een volledig nieuwe versie van Mahjong, voor de Wii! Je hoort het goed inderdaad, de stenen worden vervangen door pixels, en met je Wii-afstandsbediening kun je je uitleven op dit rond 1864 ontstane spel. Kan de uitvinder ervan trots zijn op deze hernieuwde uitgave, of zal hij zich omdraaien in zijn graf? Er zijn drie verschillende speelmogelijkheden: Party mode, Adventure mode en Solitaire mode.

Party mode
In de Party mode is het mogelijk om met vier spelers tegelijk acht varianten van het spel te spelen. De eerste variant is het klassieke Mahjong. Met meerdere spelers in één veld probeer je zoveel mogelijk combinaties te maken. Dit leidt tot grote hilariteit als je allebei een steen van dezelfde combinatie vast hebt, want wie laat het eerst de steen los, en verliest die combinatie? De tweede variant is vergelijkbaar, hier heb je echter allebei een eigen scherm, en speel je naast elkaar je eigen spel. Daarna wijken de variaties meer af van het originele spel. De derde versie is ronduit saai. Hier gaat het niet meer om het maken van geschikte combinaties, maar puur om snelheid. Alle combinaties zijn toegestaan, degene die als eerste zijn scherm leeg heeft, wint het spel. Dit is echter de enige niet leuke variant op het spel. De andere versies draaien om het zo snel mogelijk vrijspelen van je eigen vakje, door middel van het vangen van vallende stenen, het stelen van stenen uit andere vakjes of het pakken van stenen die in een rij voorbij komen. Dit is allemaal erg wennen, vooral omdat er veel stenen op hetzelfde moment in beeld komen, en de snelheid er behoorlijk in zit. Dit maakt het spel echter extra spannend, en is echt een toevoeging aan het originele spel. Ook een leuke variant is het vinden van de magische combinatie. Voor de start van het spel wordt een steen getoond, en de eerste die de combinatie van die stenen gevonden heeft, wint het spel. De naam Party Pack wordt met deze spellen zeker waargemaakt!

Er zijn drie moeilijkheidsgraden bij Mahjong Party Pack: Easy, Medium en Hard. Het is verstandig bij Easy te beginnen, zeker bij de Party Mode, omdat het tempo er bij Easy ook al aardig in zit. Goed dat deze moeilijkheden in het spel zitten, zo gaat het spel niet snel vervelen. Hoe moeilijker het spel, hoe minder mogelijke combinaties er zijn, en hoe sneller je vastloopt.

Adventure mode
Bij deze speelwijze is het de bedoeling het oude China te ontdekken door steeds meer van de kaart vrij te spelen. De kaart speel je uiteraard vrij door Mahjong puzzels op te lossen. Al puzzelend speel je zo langs de bezienswaardigheden van China, waardoor het spel een educatief karakter krijgt. De informatiestukjes zijn echter maar kort, waardoor er snel verder gespeeld kan worden. Jammer dat er maar acht levels zijn, en dat de informatie niet veranderd op een andere moeilijkheidsgraad. Desondanks een leuke toevoeging.

Het grafische aspect van het spel is prima. De achtergrondplaatjes zijn vanzelfsprekend gebaseerd op Chinese afbeeldingen, en zijn vrolijk van kleur. Ze zijn echter niet zodanig gekleurd, dat het stoort bij het spelen van het spel. De afbeeldingen van de stenen kun je zelf aanpassen, er is keus uit vijf verschillende mogelijkheden, dus voor iedereen zit er wel iets bij.

Wat ik mis bij het spelen van het spel, is een uitleg. Nu zijn er natuurlijk maar heel weinig mensen die Mahjong niet kennen, maar een uitleg was toch op zijn plaats geweest. Alleen al omdat nu de puntentelling niet helemaal duidelijk is. Levert een steen met een aparte afbeelding meer punten op of niet? En wat betekenen de drie balken onderin beeld? Dit laatste staat uitgelegd in het instructieboekje wat bijgeleverd wordt, maar niet iedereen leest deze folder van voor naar achter, en het staat ergens tussen de regels door.
Onderin het scherm staan twee knoppen, de ‘Undo’ knop om de laatste actie van het veld ongedaan te maken, en de ‘Hint’ button om een mogelijke combinatie te laten oplichten. Daarnaast staan drie balken afgebeeld. De eerste balk geeft weer hoeveel stenen er nog in het veld zijn, en telt dus af. De tweede balk geeft een indicatie van het aantal mogelijke combinaties die op dat moment gemaakt kunnen worden, de laatste balk loopt op bij het vorderen van het spel. Zo kun je tijdens het spel dus zien of je het risico loopt binnen enkele beurten vast te lopen, en kun je je concentreren op het maken van combinaties die meer stenen blootleggen.
De combinaties kun je maken door een van de twee stenen op te lichten en te verslepen. In het begin is het even lastig te zien hoe hoog een stapel stenen nog is, maar dit went snel. Wel vreemd dat je bij het oplichten van een steen de afbeelding ziet van de onderliggende steen. Je kunt het hierdoor wel meer tactisch spelen, maar het haalt het verrassingselement weg.

Solitaire mode
Ten slotte de solitaire mode. Dit is het klassieke spel, waarbij stenen paren vrijgespeeld moeten worden. Dit is tevens een goede mogelijkheid om de vaardigheden, nodig om je vrienden te verslaan bij de party mode, te oefenen. Je kunt kiezen uit vijftig verschillende levels, dus er zit altijd een uitdaging bij!

De muziek bij het spel is rustig, zonder zang. Dit past erg goed bij het spel, geeft het spel net dat beetje meer sfeer. De muziek kan niet gekozen worden, maar is genoeg afwisselend om niet saai te worden. Ben je het geluid desondanks toch zat, dan kun je deze uitschakelen en zelf een CD opzetten.

Een topper?
Voor alle fans van Mahjong (en dat zijn er nogal wat), dit is echt een toevoeging op je collectie! De Solitaire mode is geschikt voor het ontspannen even spelen van een spelletje Mahjong . Maar ook als je vrienden over de vloer komen, kun je gerust dit spel uit de kast halen. De verschillende variaties bij de Party mode zorgen voor veel spelplezier, en ze zijn simpel opgebouwd, dus iedereen speelt zo mee. Wil je echter net iets meer uitdaging, dan is de Adventure Mode uitermate geschikt. Voor iedereen wat wils dus! Ook jongere kinderen spelen dit spel zo weg, en door de verschillende moeilijkheidsgraden is het spel voldoende uitgebreid.
Het spel lijkt totaal niet op het originele spel met porseleinen stenen, maar ik denk dat de bedenker van Mahjong trots kan zijn op deze versie van zijn beroemde spel.

Deze game is gereviewed door Jorieke

Oordeel Mahjong Party Pack (Wii)