Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey (3DS)
70 100 1

Review Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey (3DS)

In 2003 kwam de eerste Mario & Luigi game uit. Met een 90 gemiddelde MetaCritic score was het een schot in de roos voor Nintendo. Met name de humoristische dialogen en de actieve rol van de speler tijdens de gevechten werden geprezen. Inmiddels zijn we wat jaartjes – en wat Mario & Luigi games – verder. Is Bowser’s Inside Story, een remake van de DS-titel uit 2009, nog actueel genoeg om de gamers van 2019 te bekoren?

The Blorbs slaat toe

Paniek in het anders zo vredige Mushroom Kingdom: diverse toads groeien zomaar uit tot enorme proporties, om vervolgens oncontroleerbaar weg te rollen. Direct wordt een crisisoverleg belegd, waar al snel duidelijk wordt dat we met The Blorbs te maken hebben. Een conditie die wordt veroorzaakt door geïnfecteerde paddestoelen te eten. De hulp van de Mario broertjes is nog maar net ingeroepen, wanneer Bowser zich kwaad afvraagt waarom hij niet is uitgenodigd voor het crisisberaad. Bowser heeft ook een gekke paddestoel op, hem gevoerd door een vreemd heerschap, waardoor hij alles en iedereen in één grote ademteug opslokt. Zo komen Mario, Luigi, de bijeengekomen toads, Princess Peach en de halve inrichting van het kasteel in Bowser’s maag terecht.

Letterlijk een ‘Inside Story’
Vanaf dat moment loods je de Mario broertjes door Bowsers verrassend vredige ingewanden. Een enkel monstertje hier en daar verslaan de broertjes met gemak: Mario springend met ‘A’ en Luigi hamerend met ‘B’. Door je aanval precies goed te timen breng je extra schade toe. Op dezelfde manier kun je aanvallen ontwijken of zelfs terugkaatsen. Zo werk je je een weg door Bowsers darmen, kom je bij een klein toad-dorpje en speel je diverse mini-games die invloed hebben op Bowsers fysieke gesteldheid.

Tegelijk met de Mario broertjes op het onderste scherm, bestuur je ook Bowser op het bovenste scherm. Bowser loopt rond in het Mushroom Kingdom, op weg naar zijn kasteel. Dat is overgenomen door de gevaarlijke gek die hem en de toads ook de geïnfecteerde paddestoelen heeft aangesmeerd. Met de broertjes zorg je ervoor dat Bowser zware dingen kan optillen, hij zijn vuuradem terugkrijgt en versla je kleine vijanden die Bowser inslikt.

Je maakt een hoop bizarre situaties mee met de Mario broertjes.

Leuke dynamiek

De wisseling tussen Bowser die buiten rondloopt en Mario & Luigi die van binnenuit zijn reis beïnvloeden, zorgt voor een hoop grappige taferelen. Die worden nog versterkt door de sterke dialogen, die zelfs de grootste zuurpruim gekrulde mondhoeken bezorgt. Terwijl je met Bowser rondloopt komt je veel plekken tegen waar je nog niet bij kan. Daar kom je later nog met de broertjes, waardoor reeds gebaande paden een nieuwe dimensie krijgen. Aan de ene kant leuk, aan de andere kant is het niet erg spannend om twee keer door dezelfde omgevingen te lopen.
De verveling slaat toe

En daar komt de verveling om de hoek kijken. De al bekende omgevingen, gecombineerd met de doorgaans langgerekte gevechten die niet bijster uitdagend zijn, zorgen voor nogal wat herhalende gameplay. Werd het met Bowser al eentonig, de broertjes doen ook nog eens minder schade, waardoor alles nóg langer duurt. Daar komt bij dat de timing van de aanvallen bijna altijd erg makkelijk is. Binnen een paar keer heb je het door en dan is er niet veel meer aan. Juist door er actief bij betrokken te worden, duren de gevechten voor mijn gevoel langer.

Goede timing is belangrijk tijdens de gevechten en mini-games.

Verbetering, maar geen veranderingen
Bowser’s Inside Story heeft een flinke facelift gehad. De beelden zijn allemaal opgepoetst; van de personages tot de achtergronden en Bowsers 3D gevechten. Het resultaat mag er wezen: een kleurrijke wereld met grappig geanimeerde inwoners. Volgens mij zijn er wat sprites meegenomen van vorige Mario & Luigi games, maar dat mag de pret niet drukken. Naast een subtiele upgrade van de muziek, is er niet veel veranderd ten opzichte van de DS versie. Dat is ook meteen wel een groot minpunt, want die versie kun je notabene gewoon spelen op je 3DS. Heb je de game dus al liggen voor de DS, dan doe je het alleen voor de verbeterde beelden en de nieuwe modus: Bowser Jr.’s Journey.

Kleine Bowser bakt ze bruin
Terwijl Bowser rondloopt met Mario en Luigi in zijn maag, probeert Bowser Junior een middel tegen The Blorbs te vinden. Dat doet hij in een extra modus, dat een soort strategiespel is. Daarmee ga je verschillende gebieden af, waarbij je steeds tegen andere samenstellingen van vijanden vecht. De grote truc is om de juiste eenheden in te zetten, zoals vliegende troepen tegen grondtroepen en gooiende troepen tegen vliegende.

Bowser Junior weet helaas geen boeiende game af te leveren.

Het is een leuk concept, dat echter de nodige diepgang mist in de uitwerking. Van tevoren bepaal je de samenstelling van je troepen, maar daar zit relatief weinig uitdaging in. Tijdens de veldslagen wordt jouw invloed beperkt tot het timen van speciale aanvallen of het aansturen van de commandant met een enkel commando. Het voelt als een simpele mobile game die vooral is ontwikkeld om de indruk te wekken dat er waarde is toegevoegd. De grootste waarde zit ook hier weer in de dialogen, die wederom erg grappig zijn. Het spelletje zelf heb je vrij snel gezien.

Toegevoegde waarde?
Heb je Bowser’s Inside Story nooit gespeeld, dan is deze remake een leuke, niet al te diepgaande game waar je 20 tot 30 uur zoet mee bent. Heb je de DS versie al? Dan is er naast de verbeterde beelden niet zoveel reden om deze nieuwe versie te halen. Hoe leuk de dialogen ook zijn, de herhalende gameplay kon mij niet blijven boeien. Erg jammer, want met wat meer uitdaging en variatie in de gevechten, had dit best een aanrader kunnen zijn. Zoals het er nu voorstaat, is het wachten op de schaarse Nintendo-aanbieding om deze game in huis te halen.

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey (3DS)

• Eindcijfer 70