Mario en Sonic op de Olympische Winterspelen (Wii)
75 100 1

Review Mario en Sonic op de Olympische Winterspelen (Wii)

De winter nadert, het weer wordt kouder en ik heb mijn winterjas en toebehoren alweer tevoorschijn gehaald. Vanwege geldgebrek (student) heb ik dit jaar geen dure skivakantie geboekt, maar heb ik besloten de winterpret in huis te halen met Mario en Sonic. Dit keer strijden zij om de medailles op de skipiste tijdens de Olympische Winterspelen in Vancouver! Wordt dit echte winterpret, of kom ik van een koude kermis thuis? Lees het in deze review!
Mario en Sonic hebben al eerder deelgenomen aan de Olympische Spelen. Hoewel niet elke gamer het kon waarderen dat hun geliefde iconen Mario en Sonic meededen aan de diverse sportevenementen, heeft hun eerste gezamenlijke game goed verkocht. Aan de hand van dit succes en de tijd waarin deze game wordt uitgebracht, zou deze tweede samenwerking ook wel eens een succes kunnen worden.

Dit keer strijden de verschillende characters uit Mario en Sonic in verschillende sporten (ook wel evenementen genoemd), namelijk alpineskiën (*), skispringen (*), freestyle skiën (*), snowboarden (*), schaatsen, kunstschaatsen, bobsleeën (*), ijshockey en curling. De sporten met een * zijn ook met het Balance Board te spelen. Je kunt kiezen om te trainen, te strijden in individuele evenementen of deel te nemen aan een festival. Gelukkig bestaat voor elk evenement een training, want de besturing is lang niet altijd eenvoudig. Gamers die vaker een Wii-mote in hun handen hebben gehad, zullen de besturing redelijk snel onder de knie hebben. Echter, ik kan me goed voorstellen dat de besturing erg lastig is als je voor het eerst een Wii-mote in je handen geduwd krijgt. Dit spel is juist geschikt om met een groep vrienden te spelen, en om ze eerst allemaal de training van elke sport te laten doorlopen is ronduit saai.

Verder is niet elke sport even tof om te spelen. Sporten als skiën, snowboarden, kunstschaatsen en zelfs curling zijn goed opgezet, makkelijk te spelen en nodigen je uit om vaker een recordpoging te doen. De besturing van ijshockey is echter redelijk lastig, waardoor je deze sport al snel links laat liggen. Schaatsen staat garant voor een flinke inspanning voor je armspieren, waardoor je na een paar keer deze sport ook wel voor gezien houdt. Ten slotte kun je geen moeilijkheidsgraad instellen, waardoor je op den duur voortdurend gouden medailles haalt. De uitdaging in deze sporten is, zeker als je alleen speelt, al snel verdwenen.

Bobslee besturen met je achterwerk
Een toevoeging aan deze wintergame is het gebruik van het Balance Board. Je hoeft echter niet in het bezit van een Board te zijn, om alle sporten te kunnen spelen! Soms werkt de besturing erg prettig, zoals bij de bobslee en het skispringen. Het gebruik van het board maakt de besturing namelijk iets realistischer. Bijvoorbeeld, om te snowboarden moet je het Board een kwartslag draaien, waardoor je meer het gevoel hebt daadwerkelijk op een snowboard te staan. De bobslee bestuur je juist weer door met je achterwerk op het board plaats te nemen en je lijf naar links of rechts te kantelen. De toevoeging is dus op zich geslaagd, maar zeker het skiën en skispringen lijkt erg op dezelfde sporten in Wii Fit. Behalve dan dat je nu met Mario en Sonic speelt...

It's me: Mario!
Uiteraard zijn ook in deze game verschillende personage uit de Mario en Sonic-reeksen aanwezig. Dit keer zijn ze ingedeeld naar allround, snelheid, vaardigheid en kracht. Daarnaast kan je ook kiezen uit je Mii's die standaard dezelfde eigenschappen hebben. Met behulp van kleding kan je de eigenschappen van je Mii verbeteren, maar hierover volgt later meer. Lang niet bij elk evenement zal je zien dat de keuze van je character veel invloed heeft op je prestaties. Ook met je Mii kun je een gouden medaille halen. Desondanks zijn er een aantal evenementen waar je daadwerkelijk op de keuze van je character moet letten. Zo is het erg humoristisch om Donkey Kong (kracht) te zien kunstschaatsen, maar je kan de gouden medaille in dat geval op je buik schrijven. Meer succesvol is een vaardigheid-type zoals Peach (vaardigheid). Een ander voorbeeld is het samenstellen van een ijshockeyteam: Sonic haalt snel de puck bij de tegenstanders weg, maar echt sterk is hij niet. Wario daarentegen beukt iedereen aan de kant, maar komt als laatste bij de puck aan.

Let's go shopping!
Na het spelen van elk evenement krijg je sterren naar gelang je prestatie. In de winkels kun je de zuurverdiende sterren (denk aan: sterrencatalogus) uitgeven aan verschillende nintendo-tunes, muziek van de evenementen, stickers voor op je snowboard en verschillende outfits. De muziek en de versieringen zijn puur show, maar de verschillende outfits kun je gebruiken om de eigenschappen van je Mii te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld je Mii in een Shadow-pak hijsen, waardoor hij meer snelheid krijgt. Door het pimpen van je Mii kun je dus beter presteren op de evenementen. Tenslotte is er een bibliotheek met allerlei weetjes over de Olympische spelen. Deze winkel zou ik echter links laten liggen, behalve als je echt niet meer weet wat je met je sterren moet doen. Naast het verzamelen van sterren, kun je na elk evenement ook emblemen krijgen, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van minstens 5 stunts of door alle poortjes heen skiën. Zo krijgen de Wii-bezitters toch nog hun eigen trophies / achievements!

De meeste dromen zijn bedrog
Naast de standaard evenementen, kan je ook deelnemen aan een festival, droomevenementen en drie verschillende partygames. Het festival verdeelt trainingen en de daadwerkelijke strijd om de gouden medaille over 16 dagen, waarbij je tussendoor geconfronteerd wordt met een rivaal die je in een bepaalde sport uitdaagt. Zo kan je het in de skicross opnemen tegen King Boo en denkt Omega jou te kunnen verslaan met kunstschaatsen. De rivalen bieden een aangename variatie tussen de sporten door. Je moet ze echter wel verslaan om door te kunnen gaan met het festival. Dit houdt in dat je sommige sporten vele malen achter elkaar uit moet voeren om maar net die paar tienden van seconden sneller te zijn. Desondanks is het festival een leuke aanvulling op de individuele evenementen.

Door middel van het spelen van evenementen en festivals, kom je geleidelijk in aanraking met de droomevenementen. Dit zijn bizarre varianten van de normale evenementen, waarin je het tegen drie andere sporters op moet nemen. Het geheel valt het beste te omschrijven als Mario Kart op de skipiste, oftewel een combinatie van racen met het dwarsbomen van je tegenstanders. Niet elk droomevenement is even leuk, maar zeker het skiën en snowboarden is een knotsgekke race geworden die, net als het festival, een goede aanvulling is op de rest van de game. Zeker voor een groep vrienden kun je goed met deze droomevenementen aan de slag!

Ook de partygames zijn, zoals de naam al aangeeft, geschikt voor een groep vrienden. Hierbij moet je evenementen spelen om bijvoorbeeld ballen te verzamelen om ballonnen te schieten. Het idee is aardig, maar zonder dit onderdeel was de game er niet minder om geworden.

Gouden medaille of gipsvlucht?
Na deze uitgebreide beschrijving van de game, blijft natuurlijk de vraag over: is dit een geweldige game, die niet kan ontbreken in je Wii-collectie? De game is over het geheel een geschikte game voor meerdere spelers, maar biedt door middel van de festivals, de sterren en de emblemen voldoende diepgang voor de individuele speler. De menu's en de teksten zijn volledig in het Nederlands, waardoor ook de jongere gamer zich prima met deze game kan vermaken. Als je echter kickt op een waarheidsgetrouwe besturing, geweldige graphics of als je droom in duigen valt als je Mario of Sonic op kunstschaatsen ziet, kun je deze game beter links laten liggen.

Deze game is gereviewed door V-Devil

Oordeel Mario en Sonic op de Olympische Winterspelen (Wii)

• Originality 65