NFL Street (NGC)
86 100 1

Review NFL Street (NGC)

Weer een nieuwe EA Big game? En een NFL game nog wel, word dat wat hier in Nederland? Is hier überhaupt iemand fan van deze sport?. Of is de gameplay zo goed dat de sport er zelf niet toe doet? Valt deze EA big game goed in de smaak in ons kleine landje of kunnen we deze beter gauw vergeten?

De Spelregels van NFL(rugby)
In de sport moet je proberen de bal over de achterste lijn van de tegenstanders te krijgen. Dit kan je doen door heel hard te rennen met de bal. De tegenpartij probeert je tegen te houden door jou te tackelen. Je kunt ook de bal naar iemand die vrij staat proberen te gooien, die kan dan over de achterste lijn van de tegenstander rennen. Eigenlijk mag met NFL Rugby heel veel, wat met andere sporten niet mag. Lopen met de bal en andere tackelen, het mag allemaal. Als het je lukt om de bal over de achterlijn van je tegenstander te krijgen, dan scoor je 6 punten (touchdown). Als je dat hebt gedaan kun je ook nog extra punten scoren, door van een kortere afstand over de achterste lijn te rennen, dit levert je 1 of 2 punten op (conversion). De game word pas leuk als je de spelregels door begint te krijgen, dus de eerste paar uur van deze game zal voor velen een heel gepuzzel zijn.

Street
Deze game is natuurlijk amper te vergelijken met de andere rugby game Madden (die ook van EA is.)NFL street steekt veel handiger in elkaar, en er ontbreken een aantal dingen die je in de echte sport wel aantreft. Ten eerste zijn de Fieldgoals niet van de partij, Fieldgoals zijn goals waarbij je punten scoort door de bal tussen 2 palen te schoppen. Ook heb je in NFL street een stuk minder tactiek mogelijkheden, wat een voordeel is anders snap je er als Nederlander bitter weinig van. Ik raad je ook aan om eerst deze game te checken voordat je een madden game koopt, om de basisregels van de sport door te nemen. Ook heb je in deze game de mogelijkheid om gamebreakers te gebruiken, maar daar lees je hieronder meer over.

Gamebreaker
Je hebt in deze game, weer erg veel mogelijkheden om je zogenaamde styllin-moves (bewegingen die bestaan uit juichen,trucjes met de bal en andere dingen) uit te oefenen, door deze moves uit te voeren word je Gamebreaker balk langzaam gevuld. Als de Gamebreaker Balk vol is beschik je over goddelijke krachten, het is dan een eitje om een touchdown te scoren. Het komt bijna nooit voor dat je de gamebreaker niet scoort. Dit is eigenlijk wel jammer, want dit haalt de spanning wel een beetje uit het spel. De styllin-moves zien er allemaal wel zeer slick en stoer uit, en je hebt de keuze uit heel erg veel verschillende styllin-moves. Al heb je wel wat weinig tijd om deze moves uit te voeren in het spel.

Challenges
Er is ook een Challenge mode van de partij, je moet allerlei situaties oplossen, door wedstrijden met opdrachten proberen te winnen. Deze opdrachten zijn vrij simpel en stellen vrij weinig voor. Je moet bijvoorbeeld 2 keer je tegenstander voorbij zien te komen, zonder dat hij je aanraakt of je moet een touchdown scoren binnen 2 minuten. Je krijgt dan steeds meer nieuwe challengens en door de challengens te winnen krijg je punten, om je spelers te upgraden.

Gameplay
De Gameplay steekt heel goed in elkaar, het is gewoon heel leuk om NFL op een pleintje of strand te spelen. Als je niet de moeite neemt om de NFL sport door te nemen is deze game vooraf al niks voor jou. Ben jij wel zo iemand die de moeite ervoor neemt, dan zal met deze game je vele uurtjes zoet zijn (als dit je ding in ieder geval is.) Helaas is het verdedigen wel wat slecht uitgewerkt en dat is dan ook het enige grote minpunt van de game. Het multiplayer gedeelte van het spel is ook goed en verdubbelt de gameplay aanzienlijk. De arcade-achtige feeling over het spel is erg tof gedaan, en je hebt niet door dat dit een van de moeilijkste sporten is die er momenteel bestaat.

Sound
Het muziekgedeelte van deze game is ook weer netjes afgewerkt, met enkele goede soundtracks zoals Good Charlotte, X-ecutioners en Lil Flip. De geluiden van de spelers in het veld zijn ook heel goed opgenomen, en je kunt er vaak om lachen wat de veldspelers zeggen. Helaas ontbreekt er commentaar, maar dat maakt de sfeer er niet minder op.

Graphics
De in-game beelden van deze game zien er goed tot bijzonder uit, en het loopt allemaal ook erg soepel. De tackles, catches (gevangen ballen) en de runplays zien er zeer goed uit en zijn erg leuk om naar te kijken. Bij dit spel krijg ik ook de neiging om de herhaling nog eens bekijken omdat de acties er zo gruw uitzien, terwijl ik dit bij andere sportspellen niet heb. Er zijn ook enkele bekende NFL spelers in het spel verwerkt, die er dan ook goed uitzien. Het opties menu ziet er ook zorgvuldig uit en steekt allemaal goed in elkaar.

Deze game is gereviewed door derrecyk

Oordeel NFL Street (NGC)

• Gameplay 88