Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations (Xbox360)
85 100 1

Review Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations (Xbox360)

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations doet zijn naam eer aan. Het spel draait om de verhaallijnen van zowel Naruto als Naruto Shippuden. Voor de mensen die niet bekend zijn met de animatie- en/of de manga-serie is het vooral belangrijk om te weten dat Naruto een ninja uit het dorp Konoha is en hij aanvankelijk een behoorlijke idioot is. Dat verandert gelukkig in de loop van het verhaal en daarin zit ook de kracht van de serie. Naruto wil namelijk de nieuwe leider, de Hokage, van het dorp worden en om dat doel te bereiken wil hij de beste ninja worden die er ooit is geweest.

Fanservice
Omdat de verhaalmodus over twee tijdsperiodes verdeeld is, zul je bij het opstarten van het spel uit een drietal personages kunnen kiezen. Het gaat aanvankelijk slechts om de jonge versie van Naruto, de oudere Naruto die teruggekeerd is van zijn training met Jiraiya en de oudere versie van zijn beste vriend (en aartsrivaal) Sasuke Uchiha. Met het succesvol doorlopen van elk verhaal speel je steeds een nieuw personage vrij, die ook ieder weer een eigen verhaallijn hebben. Mensen die net komen kijken bij Naruto zullen misschien een beetje in de war raken van alle verhalen, aangezien er een heleboel informatie voorbij komt die ze misschien niet meteen kunnen plaatsen. Gelukkig is het voor de fans van de series wel een echt feest van herkenning, wat goed te merken is aan het hele spel. Van de goede stemacteurs en uitgebreide verhaalmodus tot de enorme selectie van speelbare personages en de verbluffend goede animaties aan toe, deze meest recente versie van Naruto Ultimate Ninja Storm is een duidelijk geval van fanservice. En dan mogen we zeker niet vergeten dat de makers van de animatieserie ook daadwerkelijk helemaal nieuwe animatiefilmpjes gemaakt hebben, speciaal voor de game!

Veranderingen
Toch is het belangrijk om te weten dat er een hoop dingen veranderd zijn in vergelijking met Ultimate Ninja Storm 2. Zo is het niet langer zo dat je het spel start in de wereld van Konoha. Het spel maakt namelijk, zoals in eerdere games in de serie, niet langer gebruik van een wereld waar je in rondloopt en quests aanvaardt. Deze game is helemaal menu-gedreven. Je kiest een personage, krijgt een scene te zien en vecht vervolgens op leven en dood om verder te komen in het verhaal. Dat klinkt misschien een beetje eentonig, maar aangezien elk personage allemaal nieuwe ontwikkelingen doormaakt en nieuwe technieken aanleert tijdens zijn of haar verhaal, voelt je personage over de loop van de gekozen verhaallijn ook steeds een beetje anders aan.

Naast de manier waarop de wereld wordt weergegeven is ook de gameplay op een aantal punten veranderd. Er is nu namelijk een substitution balk toegevoegd, waardoor je veel meer gedwongen wordt om aanvallen te blokkeren en te ontwijken dan in de voorgaande twee delen. En dit keer is er, in tegenstelling tot het vorige deel, geen sprake meer van quicktime-events. Ergens miste ik dit, omdat het vaak als een soort van inspanning voelde en je vervolgens met een toffe aanval beloond werd. Die animaties zijn gebleven, maar het voelt toch een beetje alsof je er minder voor hoeft te werken. Toch komt deze keuze van de ontwerpers het tempo van de gameplay ten goede want je zult de hele tijd volledig je aandacht erbij moeten houden. Op “normal” kunnen tegenstanders namelijk al aardig wat weerstand bieden en het is natuurlijk wel zaak om goed je best te doen tijdens gevechten, aangezien je naderhand beloond wordt met een ranking. Deze ranking geeft je vervolgens weer een bepaalde hoeveelheid geld, dat je kunt gebruiken om extra's vrij te kopen in de ingame winkel.

Spelmodi
Het spel biedt een behoorlijke hoeveelheid speelmodi. Aanvankelijk lijkt dat tegen te vallen, aangezien er slechts sprake lijkt van Story, Freeplay, Online en Versus, maar vooral de Freeplay modus biedt meerdere lagen. Zo kun je verschillende toernooien spelen die elk weer onderverdeeld zijn in individuele klasses en niveaus. Aangezien er een hoop trophies en achievements aan deze toernooien gekoppeld zijn en je ook met geld en nieuwe extra’s beloond wordt in deze modus, is het dus ook zeker de moeite waard om deze toernooien te gaan spelen. De Online-modus is zoals je gewend bent met elk online spel. Het is wel zo dat de eerder genoemde substitution balk de gevechten een heel stuk tactischer gemaakt hebben, dus je zult nu echt gebruik van je hele repetoire aan moves moeten maken.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm Generations is een verfijning van de serie geworden die duidelijk bedoeld is als eerbetoon voor de fans. Nieuwkomers zullen echter ook een hele uitgebreide en toegankelijke game vinden die er misschien wel voor zorgt dat er nog vele nieuwe mensen met Naruto in aanraking komen. De gameplay heeft hier en daar wat veranderingen doorgemaakt die een kwestie van smaak zullen zijn, maar over de hele linie is de snelheid tijdens de gevechten duidelijk toegenomen. Met de vele extra’s die je vrij kunt spelen kun je tientallen uren zoet zijn, dus je krijgt zeker waar voor je geld bij deze game. Een aanrader voor fans en zeker het proberen waard als je nog nooit van Naruto gehoord hebt. Believe it!

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

Oordeel Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations (Xbox360)

• Graphics 95