One Piece: Unlimited - World Red (PS3)
75 100 1

Review One Piece: Unlimited - World Red (PS3)

De afgelopen weken waren de ‘deze week in de winkel’ stukjes op Budgetgaming.nl al steeds korter: het is komkommertijd, er ligt op dit moment bar weinig nieuws in de gameshops. Het is dus een sterke move van Namco Bandai om het vrolijke One Piece: Unlimited World Red, dat eind vorig jaar al in Japan het licht zag, nu ook in de Europese schappen te leggen. Is dit een game die je de zomer door gaat helpen?

A new piece of One Piece
Unlimited World Red is veel meer dan voorgaande One Piece games een avonturenspel. Luffy strandt met zijn metgezellen in een dorp en vervolgens ontvouwt zich een vrijwel onbegrijpelijk verhaal. Niet dat dit erg is, want ook dan zijn de cutscenes nog steeds vermakelijk en blijft het duidelijk wat er moet gebeuren: verschillende gebieden verkennen om uiteindelijk daar de eindbaas te verslaan. Met de spullen die je op deze manier vindt, kun je vervolgens het dorp uitbreiden en de bewoners bijvoorbeeld een museum of apotheek schenken.

Het grootste gedeelte van de tijd zal je uiteindelijk aan vechten besteden. Uit de negen bekende One Piece figuren kies je er steeds drie om de levels mee in te gaan. Het vechten gebeurt door het maken van knoppencombo’s en het inzetten van speciale acties. Hoewel dit al snel neerkomt op button bashen totdat de speciale meter is volgelopen, zorgen de grote verschillen tussen de personages dat het leuk blijft. Elk personage heeft compleet verschillende moves en speciale acties. De grote fout in het vechtsysteem is echter dat je metgezellen niet kunnen worden gedeerd wanneer jij ze niet bestuurt. Dit is vreemd en zorgt ervoor dat, vooral bij de baasgevechten, winnen af en toe een simpele kwestie is van het schakelen tussen de personages op de juiste momenten.

Stijlvol
Gelukkig blijft er toch een sterke game overeind, vooral omdat de omgevingen allemaal een volledig unieke stijl hebben. De game is ontwikkeld voor de 3DS en geport naar de consoles. We speelden de Playstation 3 versie en van dit ‘porten’ is weinig te merken. De game oogt fris en met zijn aquarelkleuren levert het erg mooie plaatjes op. De ene keer bezoek je een betoverd bos, de andere keer een gebied dat zich onder water of juist hoog in de lucht afspeelt. Elk gebied heeft zijn eigen sfeer en geeft het gevoel dat je onbekende werelden aan het verkennen bent.

De game biedt ook nog wat verdere afleiding door de mogelijkheid om te vissen en dieren te vangen. Daarnaast zijn er nog allerlei extra’s in het vechtsysteem, zoals bepaalde soort spreuken, maar die zijn eigenlijk nooit nodig in de gevechten. Hetzelfde geldt voor de vele uitbreidingen van het dorp en de zijmissies. Het voelt overbodig, maar het zit je ook niet in de weg. Het maakt de game niet perfect, maar wel leuk en eigenlijk geldt dat voor alles.

One Piece: Unlimited World Red zal geen game-van-het-jaar prijzen winnen en ook net zo plots vergeten worden als dat hij verscheen. Dat betekent echter niet dat de game niet vermakelijk is. De verschillende personages, de indrukwekkende vormgeving van de levels, het leuke vechtsysteem, houden  je een uurtje of tien bezig en dan ben je er ook klaar mee. Leuk dus voor een paar dagen zomervakantie of om later een keer uit een budgetbak te vissen.

Deze review is geschreven door Wouter Versluijs

Oordeel One Piece: Unlimited - World Red (PS3)

Aantal keer bekeken: 8429