Outriders - Day One Edition (Code in a Box) (PC)
80 100 1

Review Outriders - Day One Edition (Code in a Box) (PC)

Outriders is een nieuwe IP die al sinds 2015 in ontwikkeling is. Dit door de minder bekende studio People Can Fly, maar uitgegeven door het bekendere Square Enix. Outriders is een role-playing third-person shooter, maar het wordt ook wel een looter shooter genoemd. Outriders kan helemaal solo worden gespeeld, maar het is ook mogelijk om hem met maximaal twee anderen te spelen. Nog geen beeld bij deze game? Denk aan Destiny, dan zit je wel aardig in de buurt qua game. Outriders is uitgekomen op een hele rits aan machines: de PC (Windows), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en Google Stadia.

Nu is de lancering van Outriders op 1 april niet helemaal soepel verlopen, om het nog zacht uit te drukken. Zijn de problemen inmiddels verholpen of is Outriders een recept voor ongeluk? Lees het snel verder!

Enoch is Enoch
Het verhaal van Outriders is misschien niet de meest originele, maar het is zeker wel vermakelijk. De aarde is namelijk onbewoonbaar geworden en het was de bedoeling om met z’n allen te verhuizen naar een andere bewoonbare planeet. Er is iets mis gegaan waardoor slechts één schip is aangekomen op de nieuwe planeet Enoch. Oké, wel een schip met 500000 man. De Outriders werden als eerste uit hun lange slaap in hun cryo-pods gehaald om de planeet te verkennen. Al snel komen ze erachter dat Enoch geen makkelijke planeet is om op te overleven. Er is sprake van een zogenoemde “Anomaly”.

Veel Outriders overleefden deze eerste aanraking met de Anomaly niet, maar anderen – waaronder jij – natuurlijk wel. Jullie raakten er “Altered” van, wat inhoudt dat je speciale krachten hebt gekregen. Deze krachten verschillen per persoon, of eigenlijk, per klasse die je gekozen hebt. Er zijn vier klassen waar je uit kunt kiezen en elk hebben ze een eigen speelstijl. Zo heb je de Technomancer, die meer ondersteunend is voor de overige teamgenoten, maar ook heel goed zelfstandig gespeeld kan worden en op de lange afstand is gefocust: met turrets die je kunt oproepen die schade aanbrengen aan de vijand. Dan heb je nog de Pyromancer, die op middellange afstand veel schade aanbrengt met (verrassing!) vuur. Dan is er nog de Trickster, die snel naar een vijand kan teleporteren, schade aanbrengt, en snel weer weg teleporteert. Tot slot is er nog de Devastator, die je kunt omschrijven als een tank. Hij komt dicht bij de vijanden en haalt daar zijn kracht uit.

In de aanval!
Vergeet niet: Outriders is blijft een looter shooter! Dus alle informatie over de verschillende klassen en speelstijlen is wel leuk, maar voor elke klasse geldt alsnog dat je wapens nodig hebt om tussen je speciale aanvallen door je vijanden om zeep te kunnen helpen. Deze wapens kun je vinden, kopen of zelf maken. Door je oude wapens en uitrusting te ontmantelen krijg je materialen en daarmee kun je je huidige wapen of uitrusting beter maken. Je kunt daar verschillende “mods” op aanbrengen, waardoor ze extra veel schade doen door middel van vergif of om bijvoorbeeld vijanden even te laten bevriezen.

Ook kun je jezelf specialiseren binnen je klasse. Er is namelijk een “class tree”. Elk level dat je omhoog gaat krijg je weer een punt om te besteden. Hier kun je drie paden volgen: extra schade door je wapens, extra schade door je Anomalykrachten of extra gezondheid. Dit kun je zien als een subklasse en dit kan met elke klasse. Dit houdt in dat er dus in totaal twaalf subklassen zijn! Er zijn dus veel verschillende speelstijlen binnen Outriders. Het mooie is: je kunt je punten in deze class tree gratis weer terugkrijgen, dus het is makkelijk om van speelstijl te wisselen.

Daarnaast kun je op elk moment drie van de acht verschillende vaardigheden van je klasse actief hebben. Daar kun je dus ook nog mee afwisselen en bepalen wat je het fijnst vindt spelen. Wil je bijvoorbeeld als Technomancer liever aanvallende turrets, of wil je meer gezondheid? Je kunt ook op elk moment van deze vaardigheden wisselen.

Valse start
Outriders heeft een hele slechte start gehad, vooral in de eerste week. De servers lagen eruit op drukke momenten. Lees: in de avonden en in het weekend. Jammer genoeg moet je ook online verbinding maken met de servers als je in je eentje speelt, dus dat resulteerde in heel wat boze kopers. Inmiddels zijn de grootste problemen opgelost, maar af en toe zijn er nog wel wat problemen. In ieder geval is het de meeste tijd weer speelbaar, dus dat is al een hele vooruitgang.

Het lijkt wel alsof geen enkele online game tegenwoordig feilloos kan lanceren, en dat is een vervelende standaard aan het worden. Maar wel eentje waaraan we gewend aan raken en wel even twee keer nadenken voordat we zo’n game op dag 1 aanschaffen.

Naast de serverproblemen heeft Outriders nog wel last van meer bugs. Sommige groot, zoals dat je inventaris ineens is verdwenen nadat je met een vriend hebt gespeeld. Andere klein, dat er niet goed op de kaart wordt aangegeven waar je moet zijn. De ontwikkelaars zijn op het moment van schrijven nog druk bezig om al deze problemen op te lossen.

Friendly Fire
Omdat er vier klassen zijn, zorgt dat altijd voor leuke combinaties in de multiplayer. Want deze kun je met maximaal twee anderen spelen. En samen spelen loont zeker in Outriders, want sommige combinaties van aanvallen van verschillende klassen doen extra veel schade. Hoe beter je wordt met z’n allen, hoe sneller je op een hogere moeilijkheidsgraad kunt spelen. En dat loont zeker, want dan krijg je ook betere beloningen. Denk aan zeldzamere en betere wapens en uitrusting. Om dit samen met vrienden te doen is erg leuk en slim, want in je eentje omhoog kruipen is wel een uitdaging. Maar het is natuurlijk ook geheel mogelijk om in je eentje op een lage moeilijkheidsgraad te spelen en alleen voor het verhaal te blijven.

Nadat je het verhaal hebt uitgespeeld is het nog mogelijk om op extra expedities te gaan. Dit zijn er veertien in totaal en deze kun je ook zelf instellen qua moeilijkheidsgraad. Het is erg leuk om deze met vrienden te doen, vooral als jullie houden van samen “dungeons” te doen. Want daar lijkt het heel erg op: zodra je een expeditie accepteert moet je hem zo snel mogelijk voltooien en op basis van je tijd krijg je je loot.

Als ijs en lava
Outriders is over het algemeen een erg mooie game. De game moet het vooral hebben van zijn mooie omgevingen en die zijn erg gevarieerd: van bossen tot aan vulkanen en sneeuwgebieden. Maar af en toe zitten er ook wel kalere moerassen en woestijnen tussen waar niet zo veel te zien is. Het is dus erg wisselvallig. Net als de karakters: in sommige is er meer tijd gestoken dan in andere. Denk aan: hoe je mond beweegt komt niet goed overeen met je stem, of armen zonder ellebogen. Ook in monsters had meer variatie gemogen, in plaats van een andere kleur in een ander gebied.

Maar zo storend is dit alles niet. Het belangrijkste van een snelle game als deze is natuurlijk de framerate. En deze is gelukkig goed. Ook in gevechten met heel veel verschillende monsters bleef de game lekker soepel draaien, boven de 60 FPS met een 3070-videokaart. Ook met een 1080 deed hij het nog prima en mijn vrienden ondervonden geen problemen met de game nadat hij goed ingesteld was. Ook op de consoles is Outriders goed te spelen. Misschien met iets mindere omgevingen als op de PC, maar qua framerate is het in ieder geval stabiel.

Outriders is een erg leuke en goede game, als je de slechte start van de lancering achterwege laat. Het verhaal is interessant om te volgen en de karakters hebben diepgang. De game speelt lekker vlot weg en het is ook erg leuk om verschillende speelstijlen te proberen. Ook nadat je het verhaal hebt voltooid is er nog content. Het leukste is misschien nog wel dat je zowel in je eentje als met je vrienden kunt spelen. Het loont om op hogere moeilijkheidsgraden te spelen, om steeds betere spullen te krijgen. Dit is erg uitdagend en zorgt ervoor dat je de game blijft spelen.

Zoals de game nu is krijgt het van mij een 3,5/5. De grootste serverproblemen zijn nu weer verholpen dus de game is weer normaal speelbaar, maar nog niet alles is in orde. Als de grootste bugs eruit zijn krijgt de game van mij een 4/5, en laten we daar als eindoordeel van deze review ook maar even vanuit gaan dat dat snel is opgelost.

De game is gratis op de Xbox One en de Xbox Series S/X te spelen via de Xbox Game Pass. Meer budget kan het niet! Als je hier gebruik van maakt zou ik zeker even een kijkje nemen. Speel je op PlayStation of PC en moet je er de volle mep voor betalen? Dan zou ik voor de zekerheid nog even wachten tot de grootste bugs opgelost zijn, zoals die van de verdwenen inventaris. Tenzij je in je eentje speelt; dan is het de prijs nu al waard!

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Aantal keer bekeken: 4360

Laagste 1 prijzen voor Outriders - Day One Edition (Code in a Box) (PC)