Pro Evolution Soccer 2009 (Wii)
82 100 1

Review Pro Evolution Soccer 2009 (Wii)

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: PES 09 voor de Wii is een zeer vermakelijke game. Waar je bij andere voetbalgames steeds één speler onder de knoppen hebt, stuur je hier het gehele team aan met de Wii-mote. De game speelt heel anders dan het gemiddelde voetbalspel, maar gelukkig begint het spel met een uitgebreide tutorial waar alles wordt uitgelegd.

Sluipschutter gerichtheid
De besturing lijkt vrij simpel maar is totaal anders dan je gewend ben. De speler met de bal bestuur je met de Wii-mote, deze kan je naar een plek laten rennen door de A knop ingedrukt te houden. Beweeg je de Wii-mote dan volgt de speler de cursor van je Wii-mote. Bij het overspelen van de bal moet je goed in de gaten houden waar iedereen loopt, je kunt namelijk de bal precies neerleggen waar jij hem graag wilt hebben. Wanneer je de bal ergens op hebt gericht, verschijnt er een lijntje met het traject van de bal, de dichtstbijzijnde medespeler rent vervolgens automatisch naar de goede plek toe. Dit werkt ontzettend goed, het gebeurt zelden dat de verkeerde speler naar de bal toeloopt, daarnaast houdt de computer goed in de gaten waar een speler zich precies bevindt en besluit zo automatisch of die een bal over de grond of door de lucht naar iemand toe schiet. Daar hoef je je dus allemaal niet druk om te maken. Ook verschillende knoppen voor gewone en steekpassen zijn zo verleden tijd.

Wanneer je op het doel wilt schieten kan je, net als in het vorige deel, gebruikmaken van de Nunchuck. Wanneer je die een zwieper geeft, schiet de speler automatisch op de goal. Nieuw is dat je met de Wii-mote precies kan aangeven waar je de bal wilt schieten. Richt, druk op B, en je schiet op het doel. Het enige nadeel is dat, wanneer het druk is, je geen tijd hebt om te richten, dus dan zal je voor de Nunchuck techniek gaan. Dit werkt allemaal bijzonder goed en maakt het spel ontzettend lekker speelbaar.

Verdedigen
Aanvallen voelt uiteindelijk aan als een tweede natuur. Als je een beetje geoefend hebt, zal je al snel heel wat doelpunten scoren. Het verdedigen is echter een ander verhaal. Hier heb je namelijk geen controle over de verdedigers, maar moet de Wii-mote worden gericht op diegene die de bal heeft. Als je dan C er bij ingedrukt houdt loopt de dichtstbijzijnde verdediger op de aanvallende speler af om de bal af te nemen. Je kunt hem dan nog enigszins sturen naar waar je verwacht dat de aanvallende speler heen zal gaan.

Dit werkt allemaal redelijk als je op de normale moeilijkheidsgraad speelt, maar op een hogere gradatie is dit echter allemaal erg omslachtig. Je hebt nooit het gevoel dat je echt de controle over je spelers hebt tijdens het verdedigen. Hierdoor wordt verdedigen een grotere uitdaging dan het zou moeten zijn. Gezien het aanvallen zo innovatief plaatsvindt, had dit vast allemaal een stuk gemakkelijker gekund.

Karton
De grafische kracht van de Wii wordt duidelijk onderbenut. De voetballers zien er houterig uit en de gezichten zijn ook niet helemaal je van het. Om over het publiek nog niet te beginnen, dat gewoon uit kartonnen borden te bestaat.

De Wii kan niet zoveel aan als bijvoorbeeld een PlayStation 3, maar hier had zeker wel meer uitgehaald kunnen worden. Daarnaast is het wedstrijdcommentaar ook schaars, er zal nooit een land of naam van een speler genoemd worden. In combinatie met de eerder genoemde nepbezoekers, zorgt het er voor dat je soms het idee hebt dat je gewoon een training potje aan het spelen bent in plaats van een halve finalewedstrijd.

Opties te over
Met PES 09 voor de Wii kan je flink lang bezig zijn. Alle modi uit PES 2008 zijn weer terug en hier is nog een (voor de Wii) nieuwe modus aan toegevoegd: de UEFA Champions League. Niet nieuw, maar wel goed dat het er in zit, is de Manager modus waarin je een eigen team van onder af op kan opbouwen.

Ook erg leuk is de introductie van de Coöp modus, hiermee kan je met vier vrienden los gaan op het voetbalveld. Het kan wel wat onoverzichtelijk worden wanneer je met vier man lijntjes loopt te tekenen, maar het is dikke fun. Ook kan je online aan de slag tegen vrienden of gewoon tegen onbekenden, er is genoeg te doen!

Pro Evolution Soccer 2009 voor de Wii is een compleet pakket. Heb je nog geen voetbalgame in bezit en ben je hier al een tijdje naar op zoek, dan is Pro Evolution Soccer een game waar je vele uren zoet mee zal zijn. Daarnaast is de besturing uniek te noemen en is er geen enkele game waar je meer controle hebt over de bal dan in PES 09.

Er zijn echter ook genoeg alternatieven. Heb je bijvoorbeeld al PES 2008(Wii), dan zit er eigenlijk te weinig vernieuwing in om een aanschaf te rechtvaardigen. Heb je een Xbox 360 of PlayStation 3, dan blijft feit dat de PES 2009 versies voor deze consoles nu een adviesprijs hebben van 29.99, deze versie is alleen voor het volle pond te krijgen.

Ze hadden deze editie nog enigszins uniek kunnen maken door alle transfers van januari toe te voegen, maar ook dat is niet gebeurd, heb je geen Wii die online kan, dan kan je deze dus ook niet gratis ophalen. PES 2009 is zeer vermakelijk en het is een zeer goede game, qua gameplay misschien nog wel beter dan de grote broertjes. Er zijn echter veel alternatieven die goedkoper zijn. De keuze is aan jou om tot aanschaf over te gaan, het is in ieder geval een spel wat je lang van de straat zal houden!

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Pro Evolution Soccer 2009 (Wii)

• Graphics 65