Pro Evolution Soccer 2011 (Xbox360)
75 100 1

Review Pro Evolution Soccer 2011 (Xbox360)

Wanneer de voetbalcompetities alweer in volle gang zijn, kijken de fans van voetbalgames alweer uit naar de jaarlijkse strijd tussen EA en Konami. Nadat Konami jarenlang met hun Pro Evolution soccer serie zich de koning van het voetbal mocht noemen, was het EA dat de switch naar de next-gen consoles wist te benutten om met de FIFA serie keihard terug te slaan. En eigenlijk weet PES sindsdien niet meer echt te overtuigen. Het was zelfs zo erg, dat Konami serieus twijfelde om PES 2010 uit te brengen. Dit jaar moet de ommekeer worden, zo vertelde men bij Konami op de GamesCom in Keulen. Doelloze woorden? Of weet PES 2011 er dit jaar een overwinning of in ieder geval een gelijkspelletje uit te slepen?

Gameplay
Het belangrijkste aspect van een voetbalgame is natuurlijk altijd de gameplay. De laatste PES delen voelden aan als updates, die op de next-gen consoles gewoon niet lekker uit de verf kwamen. PES 2011 moet het begin van een nieuwe start worden en al na enkele minuten merk je meteen dat Konami inderdaad hard bezig is geweest met het sleutelen aan de gameplay.

Wat opvalt, is dat het tempo van het spel een stukje teruggedraaid is, iets wat ik niet per definitie een voordeel vind. De animaties van de spelers bij het lopen en dribbelen geven te vaak het gevoel alsof ze aan elkaar geplakt zijn, wat hierdoor extra opvalt. Gelukkig kun je de speelsnelheid aanpassen, maar het is toch een minpuntje. Ook de AI van je medespelers is af en toe beneden peil; aanvallend wordt er te weinig vrijgelopen en verdedigend staan je medespelers soms stil. Waar ik wel over te spreken ben is het pass-systeem, dat een stuk lastiger maar daardoor ook uitdagender is gemaakt. Je zult altijd rekening moeten houden met de snelheid en de richting van je pass, maar zodra je dit beter onder de voetbalknie krijgt zal je met wedstrijdbepalende passjes kunnen strooien.

Ook kun je beter dan bij FIFA spelers passeren en met de toevoeging van een uitgebreid tricks-systeem dat niet alleen voor de show, maar ook daadwerkelijk nuttig is, geeft dit PES toch een plusje ten opzichte van FIFA. Samenvattend gezegd zorgt de gameplay voor een redelijk positief gevoel, maar dat er nog behoorlijk aan gesleuteld moet worden is duidelijk.

Sfeer
Ieder jaar blijf ik me erover verbazen. Hoe kan het toch dat het Konami nooit lukt om meer dan een paar volledige competitielicenties te krijgen. De Franse en de Nederlandse competitie zijn compleet, maar om bijvoorbeeld wederom North London in plaats van Arsenal tegen te komen is gewoon jammer. Uiteindelijk is veel aan te passen, maar een Duitse competitie die helemaal mist (Bayern München en Werder Bremen zijn wel te kiezen) is moeilijker te begrijpen. Wat wel erg leuk is, is de terugkeer van de Champions League en de Europa League. Ook nieuw is de toevoeging van de Copa Santander Libertadores. Ik kan van deze laatste niet heel erg enthousiast worden, maar de sfeer bij al deze competities (denk aan opkomen met de Champions League tune) is wel erg goed. Wat wel tegenvalt, is de muziek in de gamemenu’s en het commentaar tijdens de wedstrijden dat ook dit jaar niet veel weet toe te voegen aan de sfeer. Ook het gedrag van het publiek mag wat mij betreft wel beter, want het komt nog steeds niet in de buurt van de uitzinnige toeschouwers bij de wedstrijden van FIFA.

Gamemodes
Net zoals vorig jaar zijn de bekende gamemodes als de Master League (ML), Be A Legend en de nodige competities en cups aanwezig. Footie fans zullen de meeste tijd in de Master League steken, die ook nu weer lekker in elkaar zit. Het blijft een uitdaging om je het met je matige startteam tot een internationale topper te schoppen.

Bij Be A Legend is het de bedoeling om je eigen gemaakte speler langzaam beter te laten worden. En ook al kun je veel doen in deze modus, toch ergerde ik me enorm aan de wedstrijden. Ik kon wel honderd keer om de bal vragen, ik bleef onzichtbaar voor mijn medespelers. Misschien wordt dat beter naarmate de teams waar je speelt beter worden, maar het is niet leuk om zo te moeten beginnen.

Multiplayer
Toch speel je voetbalgames natuurlijk ook om uiteindelijk echte spelers in het stof te laten bijten. Dat kun je natuurlijk thuis op de bank doen met 1 of 3 vrienden (2 tegen 2), maar ook online kun je je prima vermaken met PES 2011.Hier lijkt PES 2011 zijn zaakjes goed voor elkaar te hebben. Je kunt een online wedstrijd 1 tegen 1 of samen met een vriend 2 tegen 2 spelen. Je wordt hier automatisch tegen een vergelijkbare tegenstander geplaatst, dus in principe hoef je je vooraf nooit kansloos te voelen.

Nieuw is de online Master League, die vooral opvalt door een afwijkend transfersysteem. Je begint ook hier met een matig team, maar kunt slim geld verdienen door spelers te kopen die op het moment minder populair zijn. Hoe meer mensen deze speler kopen, hoe meer hij waard wordt. Zo kun je winst maken door een speler op het juiste moment te verkopen. Ik heb er nog niet heel veel tijd in kunnen steken, maar het lijkt toch zeker een interessante online optie te zijn.

PES vs. FIFA
PES lijkt dit jaar zoals gezegd, dus weer de weg naar boven te hebben gevonden. Toch denk ik dat PES nog niet op gelijke voet staat met FIFA 11. FIFA heeft nog steeds een voorsprong die PES de komende jaren zal moeten inhalen. Zo zijn er veel meer licenties aanwezig, lopen de animaties van de bewegingen een stuk soepeler, is de sfeer stukken beter en heeft EA jaren de tijd gehad om langzaam de gameplay te verbeteren.

Toch zijn er ook zeker zaken die PES 2011 positief onderscheiden van zijn aartsvijand. Zo ziet PES er grafisch zeker zo mooi uit en zijn er veel meer herkenbare spelers in de game verwerkt. Ook het passeren van spelers is makkelijker, wat extra leuk is wanneer je je tegenstander naast je op de bank doldraait. Zo kunnen wedstrijdjes al snel spectaculair verlopen en dat is altijd één van de kwaliteiten van PES geweest.

Pro Evolution Soccer 2011 lijkt eindelijk zijn draai op de next-gen consoles te hebben gevonden. Ondanks het feit dat er nog genoeg verbeterpunten zijn, doet PES al veel dingen goed. PES fans zullen dan ook zeker tevreden zijn, maar het zal op dit moment nog lastig blijven om de grote groep FIFA spelers aan het twijfelen te brengen. Als Konami de komende jaren dezelfde stappen blijft maken, wordt het voor footie-fans eindelijk weer wat moeilijker om te kiezen.

Deze game is gereviewed door Frido

Oordeel Pro Evolution Soccer 2011 (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 8737