Red Faction: Armageddon (PS3)
72 100 1

Review Red Faction: Armageddon (PS3)

Red Faction is een gamereeks waarvan ik alle games heb gespeeld. Van de allereerste Red Faction (waar het nog een first-person shooter was) tot Red Faction Guerilla (een sandbox-spel), elk deel heeft me plezier weten te bezorgen vanwege de enorme chaos die je aan kon richten.

Het nieuwste deel draagt de subtitel Armageddon, dat klinkt alsof het een heftige ervaring gaat worden, maar de grote vraag is natuurlijk wat er nieuw of veranderd is. In het kort: veel, heel veel.

Darius Mason: Blow that stuff up!
In Red Faction: Armageddon neem je de rol van Darius Mason op je. Zijn opa was de hoofdpersoon uit het vorige deel (Alec) en sinds RF:Guerilla zijn er vijftig jaren voorbij gegaan. Darius houdt zich bezig met speciale mijnwerkzaamheden en verdient daar zijn geld mee. Tijdens een routineklus bezorgt hij Mars alleen een hele hoop problemen door een speciale ruimte te openen waarin zich monsters bevinden die al snel dood en verderf zaaien. Het is jouw taak om deze alien-plaag uit te roeien en je fout recht te zetten.

Repair that bridge!

De Red Faction-serie staat bekend om de enorme ravage die je in je omgeving aan kunt richten. In Armageddon speelt het verhaal zich grotendeels ondergronds af een dat beperkt de schade tot op zekere hoogte (of in dit geval diepte). Naast het slopen van voorwerpen kun je dit keer echter ook dingen repareren. Dat doe je door middel van je Nanoforge. Dit voorwerp bevindt zich om je linkerpols en kan met een van de schouderknoppen hele bruggen, gebouwen en voorwerpen repareren die je net gesloopt hebt. Dit kun je ook in je voordeel gebruiken door bijvoorbeeld op het goede moment een brug onder iemands voeten vandaan te schieten, deze te repareren en vervolgens je pad te vervolgen.

Insane in the brain
Je belangrijkste tegenstanders in dit deel de aliens zijn die je op je pad tegenkomt. Omdat ik een enorme hekel heb aan het uitspelen van games vanwege trophies/achievements op hogere moeilijkheidsgraden begon ik meteen op Insanity . Dit leverde af en toe wel wat frustraties op, want het spel biedt je weinig mogelijkheden om te schuilen tegen de vele aanvallen van tegenstanders. Als je het spel uitspeelt, dan speel je overigens ook een “newgame plus” optie vrij. Dus voor mensen die het zichzelf makkelijker willen maken, het is slimmer om op een lage moeilijkheidsgraad te beginnen en upgrades vrij te spelen. Daar kun je namelijk straffeloos gebruik van maken als je trophies vrij wilt spelen. Leuke extra’s die het spel zeker het herspelen waard maken.

Meer verhaal, minder vrijheid

Waar Red Faction: Guerilla een hele grote spelwereld had om complete gebouwen in de as te leggen, is Armageddon een zeer lineaire third-person shooter. Dit is zowel een voordeel als een nadeel voor de game. Hoewel je nu geen vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt, ben je daardoor  wel steeds gefocused op je opdrachten. Die duidelijke structuur zorgt er ook voor dat het verhaal wat meer de boventoon krijgt. Helaas is het geen episch geschreven meesterwerk, maar het klaart de klus.

Ruin mode
Naast een aardige singleplayer biedt het spel ook een aantal extra modes. Zo kun je samen met drie andere spelers dertig waves van tegenstanders omver schieten in een soort Horde mode. Hierbij verdien je ook salvage waarmee je upgrades kunt kopen. Deze upgrades werken overigens zowel in de singleplayer als in de multiplayer modi. Toch biedt deze modus niet bijster veel plezier. De mensen waar ik mee samenspeelde waren er ook niet erg goed in, waardoor ik meer tijd besteedde aan het genezen van mensen dan het afschieten van tegenstanders.

Dit brengt me bij een ander nadeel van het spel, je tegenstanders zijn niet erg divers. Er zijn marauders (soort mensachtigen), je hebt de kleine crawler monsters, grotere schietende tegenstanders, een monster dat bliksem schiet, een kamikaze monster dat zichzelf opblaast als hij bijna geen energie meer heeft en tot slot nog een enorme kolos die zuur naar je spuugt en door gebouwen heen rent alsof het niets is. Dit zijn dus slechts zes verschillende tegenstanders die je om zeep moet helpen. Een mager aanbod en zeker op de laagste moeilijkheidsgraad verre van uitdagend.

Je geld waard?

Red Faction Armageddon is een spel dat je echt moet liggen. Het verhaal is voorspelbaar, de levels lineair, grafisch is het behoorlijk eentonig  en ravages zoals die je in vorige delen aanrichtte, zijn afwezig. Toch is het upgraden van je personage wel beter geregeld, ben je op de hoogste moeilijkheidsgraad toch zeker een uur of acht bezig met het verhaal en voelen de wapens lekker aan. Ik zou deze game niet snel voor het volle pond in huis halen, maar tegen een zacht prijsje is hij zeker het overwegen waard.

Deze review is geschreven door Ollie1981

Oordeel Red Faction: Armageddon (PS3)

• Eindcijfer 72