Rocketbirds: Hardboiled Chicken (PS3)
75 100 1

Review Rocketbirds: Hardboiled Chicken (PS3)

Het Playstation netwerk herbergt diverse leuke en innovatieve spellen en Sony doet zijn uiterste best om deze onder onze aandacht te brengen. Onder het nieuwe label ‘Only on PSN’ wordt getracht om een mooie reeks exclusieve titels op het Playstation netwerk neer te zetten. Is de voormalige flashgame Rocketbirds: Hardboiled Chicken een prettige voorbode van wat komen gaat?

Fascisme
Het verhaal van het spel wordt uit de doeken gedaan door diverse tussenfilmpjes. Al snel volgt een kennismaking met de staat Albatropolis. Vroeger was Albatropolis een klein paradijs op aarde, maar dit veranderde toen de pinguïns het land binnenvielen en aan de macht kwamen. De pinguïns staan onder leiding van Putzki en zijn rechterhand Brno. Middels een enorme overmacht aan legertroepen houden ze de bevolking in toom en voeren ze een schrikbewind. Iedereen die zich hiertegen verzet, wordt uit de weg geruimd. Lange tijd leek het erop, dat Albatropolis een donkere periode te wachten stond. Totdat één van de commando’s uit het leger van Putzki tot inkeer komt en inziet dat hij verkeerd bezig is. Deze kip luistert naar de naam Hardboiled. Hij keert zich tegen Putzki en Brno en besluit om hun regime voor eens en altijd een halt toe te roepen.

Revolutie
Het optreden van Hardboiled blijft natuurlijk niet onopgemerkt en al snel moet hij aan de bak. Gelukkig krijgt hij daarbij hulp van diverse computergestuurde medestanders. Daarnaast liggen er her en der nieuwe wapens over de levels verspreid. Het coolste wapen is wat mij betreft de Brainbugs. Deze stellen de speler in staat om in het brein van een tegenstander te infiltreren en zo de controle over te nemen. Het blijkt een handige truc om je te ontdoen van de overige tegenstanders en rustig de boel te verkennen zonder dat er meteen op je geschoten wordt. De oudere gamers zal dit wellicht bekend voorkomen, want ook in Abe’s Odyssee en Abe’s Exodus zat een dergelijke mogelijkheid.

Hoewel de indruk nu gewekt wordt, dat het spel alleen maar bol staat van de actie, moet er ook zeker stil gestaan worden bij het feit dat deze titel ook voorzien is van een portie puzzel- en platformactie. Overigens is dit in de meeste gevallen niet heel uitdagend, maar met name bij het vrijspelen van alle 45 borden (ten behoeve van een trophy) komt toch de nodige tactiek kijken. Zo moet voor één van deze borden een vijand gelanceerd worden en door hem daarna hoog te houden kan het bord bereikt worden. Tussen de levels door rijgen filmpjes de boel aan elkaar, onder begeleiding van de fraaie muziek van New World Revolution.

Bewegingsvrijheid
Grofweg zijn de levels verdeeld in twee typen gameplay. De eerste bestaat uit het actierijke platformen en de tweede bestaat uit ‘jetpaction’. Hierbij bindt Hardboiled een jetpack om en kiest hij het luchtruim om zeppelins van de pinguïns neer te halen. Wat me direct opviel, is dat de besturing van de gedeeltes van de levels met het jetpack eigenlijk beter is dan de platformgedeeltes. Waar Hardboiled in de platformlevels een beetje overkomt als een houten Klaas, is hij in de lucht juist zo wendbaar en flexibel als een turner. Het is jammer dat deze fases slechts een onderdeel zijn van het level, waardoor ze heel snel weer voorbij zijn. Sowieso is Rocketbirds: Hardboiled Chicken geen spel van een lange adem. Zelf was ik er in twee avonden wel doorheen. Daarna resteert nog de offline co-op. Deze is apart opgezet, maar maakt daarbij wel gebruik van de levels uit de solo verhaallijn. Al zijn ze wel dusdanig opgezet dat er altijd samengewerkt moet worden om verder te komen. Tot slot rest mij te zeggen dat dit één van de weinige PSN titels is die een Platinum Trophy bevat, wat voor sommigen wellicht een extra impuls is om eens een blik te werpen op dit spel.

Lekker tussendoortje

Uiteindelijk heb ik me best vermaakt met Rocketbirds: Hardboiled Chicken. Het spel verdient zeker geen originaliteitsprijs en had wat betreft de gameplay best wat uitgebreider mogen zijn, maar het blijft het door de grappige tussenfilmpjes en Brainbugs een lekker tussendoortje.

Deze review is geschreven door ConAir

Oordeel Rocketbirds: Hardboiled Chicken (PS3)

Aantal keer bekeken: 6122