Splatoon 2 (Switch)
81 100 1

Review Splatoon 2 (Switch)

Splatoon 2 is de opvolger van Splatoon uit 2015 voor de Nintendo Wii U. De meesten weten wel wat Spatoon inhoudt, maar voor diegene die dat nog niet weten even in het kort: Splatoon is een shooter waarbij je met verf (of inkt, maar het ziet er uit als verf) schiet. Het is niet per se het doel om je vijanden te doden, maar om zo veel mogelijk verf van jouw kleur op de vloer te krijgen. Splatoon is hierdoor een kindvriendelijke shooter, maar ook volwassenen kunnen hier zich prima mee vermaken. Splatoon komt uit het land van de rijzende zon waar ze geen shooter fans zijn, maar Splatoon heeft daar zeker verandering in gebracht. Splatoon is daar mateloos populair en de twee idolen Marie en Callie geven daar zelfs ware hologramconcerten. Het kon ook niet anders dat Splatoon ook op de Nintendo Switch uit zou komen. Het was de vraag of dat in de vorm zou zijn van een simpele port à la Mario Kart 8 Deluxe, of in de waardige opvolger Spla2n (een gemiste kans het niet zo te schrijven). Nintendo heeft gekozen om voor Splatoon 2 te gaan. Is Splatoon 2 een waardige opvolger van Splatoon? Of heeft het te weinig toevoegingen en lijkt het meer op een Splatoon Deluxe?

Splat
Splatoon 2 bevat een nieuwe singleplayer met een nieuw verhaal, maar het heeft verder weinig om het lijf. Eigenlijk net als de singleplayer van het eerste deel. Gelukkig draait het spel daar helemaal niet om. In de singleplayer heb je nog steeds een hubwereld, waarin je op zoek gaat naar fluitketels die je naar een level leiden. Aan het eind van een level vind je een Zapfish en je moet natuurlijk alle Zapfish zien te vangen. Als dat gelukt is krijg je een baasgevecht met een grote Octarian. In de singleplayer kun je goed oefenen met de verschillende wapens en speelstijlen, waaronder de controls. Je kunt namelijk met motion controls spelen, maar je kan ze ook uit zetten als je dat fijner vindt. De singleplayer leert je dus een goede basis om je klaar te stomen voor het echte werk: de multiplayer.

Splat-splat
Het gaat bij Splatoon natuurlijk om de multiplayer. Je hebt in het begin alleen nog maar de optie voor Turf War, de meest populaire en makkelijke modus. Hierbij moet je net zoals bij het eerste deel zoveel mogelijk van de vloer zien te kleuren met jouw kleur verf. Welk team het grootste oppervlak heeft gesplat met zijn kleur wint. Deze potjes zijn lekker kort en snel, ideaal om even tussendoor te doen, maar ook verslavend genoeg om er langer voor te kunnen zitten. Vaak wordt er bij deze modus voor een lange tijd slechts afgewisseld tussen twee verschillende stages. Hier had wat meer afwisseling in gekund, al spelen de stages allemaal fijn en zijn ze goed doordacht. Veel stages komen bekend voor uit de eerste Splatoon, maar er zijn natuurlijk ook een aantal nieuwe toegevoegd.

Er zijn ook nog andere multiplayer modi beschikbaar, maar alleen in de Ranked modus. Deze drie zijn Rainmaker, Splat Zone en Tower Control, die we kennen uit het eerste deel van Splatoon. De Ranked modus is nog niet gelijk beschikbaar, pas vanaf dat je zelf niveau 10 bent. Je levelt jezelf door veel potjes Turf War te doen. Bij Rainmaker is het het doel om het wapen de Rainmaker op te pakken en zo diep mogelijk in het vijandelijk gebied te komen. Bij Splat Zone moet je een bepaald gebied in jouw kleur verven en zo lang mogelijk zo zien te houden. Bij Tower Control moet je een toren kleuren met jouw verf, die dieper het vijandelijk gebied in gaat hoe langer hij jouw kleur is. Als je het diepst in het vijandelijk gebied bent gekomen dan heb je gewonnen. Bij deze modi moet je goed samenwerken met je team. Deze potjes speel je op een hele andere manier dan de normale Turf War. Ze bieden meer diepgang en je moet je speelstijl er echt op aanpassen.

Splat-chat
Waar de Ranked modus van Splatoon 2 erg vet is, is hier toch wel het gemis van een echt goede voice chat goed merkbaar. Communicatie kan in bepaalde modi toch wel belangrijk zijn, en Nintendo heeft dit nog steeds niet goed voor elkaar. Zelfs de applicatie voor de telefoon werkt niet helemaal lekker. Het is te veel gedoe, zeker met de bijbehorende headset, die in je Switch én in je mobiel moet. Waarbij het scherm van je mobiel aan moet blijven en je ondertussen niet even van app kunt wisselen. Dus als je met vrienden in hetzelfde team wilt spelen is het verstandiger om elkaar te spreken via andere kanalen. Voice chat met onbekenden is bij Nintendo al helemaal uit den boze. Het is jammer dat Nintendo dit nog altijd niet goed voor elkaar heeft.

Splataculous
Je werkt je niet voor niets uit de naad als schilder. Met al het verven van de vloer verdien je namelijk ook muntjes. Deze muntjes kun je vervolgens weer besteden om kleding en wapens te kopen. Dit is een belangrijk aspect in de wereld van Splatoon: je wilt er natuurlijk wel het allervetste uitzien. Naarmate je hoger in level bent door de multiplayer te spelen, speel je ook steeds meer wapens vrij  waarmee je het verfgevecht aan kunt gaan. Ook zijn er natuurlijk nieuwe wapens toegevoegd aan het spel zoals de Splat Dualies en de Splat Brella. Deze zorgen voor meer variatie in het spel en zijn een welkome toevoeging.

Nieuw aan het kledingsysteem is dat je de kleding kunt bestellen die bezoekende Inklings aan jouw Inkopolis Square aan hebben. Waardoor je net wat makkelijker aan dat ene kledingstuk kunt komen wat je graag wilt of wat je vet vindt. Want de shops hebben maar zes kledingstukken die je kunt kopen en dat verandert iedere dag. Dus op die manier kun je aan nog meer kleding komen. Ieder kledingstuk heeft ook bepaalde eigenschappen. Voorbeelden hiervan zijn eigenschappen waarbij je sneller of meer verf opneemt, of dat je sneller zwemt door de verf.  Sommige eigenschappen moet je vrijspelen door de multiplayer te spelen.

Splatmon
Een andere helemaal nieuwe spelmodus is Salmon Run. Hierbij moet je met je team van vier spelers drie golven van vijanden verslaan, met in iedere golf verschillende soorten vijanden die je op een specifieke manier moet verslaan. Als ze verslagen zijn laten ze gouden eieren vallen en aan jou is dan de schone taak om deze eieren te verzamelen. Dit is erg leuk om te spelen en zorgt voor afwisseling en variatie in de gameplay. Waar het teamwork in de overige modi al belangrijk is, is het in Salmon Run nog belangrijker en overleef je het niet zonder samen te spelen en je medespelers te helpen. Maar elk voordeel lijkt wel zijn nadeel te hebben in Splatoon 2: je kunt niet altijd Salmon Run spelen. Tenzij je met drie vrienden bent (én dus drie Switches en drie keer de game), dan kun je hem co-op spelen. Maar online is het helaas alleen mogelijk op tijdstippen die Nintendo voor je uitzoekt. Een gemiste kans, want het is gewoon erg leuk om voor de afwisseling even te spelen wanneer het jou uitkomt.

Splatfest
Natuurlijk keren ook weer de Splatfests terug, bekend uit de eerste Splatoon. Hierbij kies je één van de twee teams, bijvoorbeeld honden of katten, en verf je voor dat team. Je speelt dan de Turf War modus en je krijgt als beloning Super Sea Snails. Deze kun je weer gebruiken om een extra eigenschap aan je kleding toe te voegen. Verder heeft het tweede deel van Splatoon ook weer amiibo support: als je een amiibo scant verschijnt die in het spel en kun je hem/haar/het bevrienden. De amiibo onthoudt jouw kledingstijl, favoriete wapens en jouw opties. Ook is er een kans dat je van je amiibo nieuwe kleding krijgt. Anders dus dan in het eerste deel, waar amiibo speciale challenges unlockten om nieuwe kleding te krijgen. De toegevoegde waarde van amiibo is dus achteruit gegaan.

De muziek in Splatoon 2 is weer lekker om naar te luisteren. Het past bij de snelle en drukke sfeer die de game uit wil stralen. Er is nu ook een speciale music box waarmee je naar de muziek van Splatoon 2 kunt luisteren. Maar dat is nog niet alles, want er zit ook nog een ritmespelletje in verwerkt met de naam Squid Beatz 2. Dit is voor mensen die daarvan houden natuurlijk erg leuk om te spelen.

Splat vs. Splat 2
Al met al zijn de verschillen niet zo groot. De gameplay is nagenoeg hetzelfde gebleven en ook spatten (je las vast splatten) er in het tweede deel de kleuren weer mooi van je scherm. Hier en daar zijn er wat extra onderdelen toegevoegd zoals nieuwe personages (zoals Pearl en Marina!), kleding, wapens en stages. Maar de singleplayer is nagenoeg van hetzelfde niveau gebleven. Waar het eerste deel nog een simpele split-screen modus had (Battle Dojo) en je met je broertje of zusje op de bank kon spelen, kan dat bij Splatoon 2 helemaal niet meer (tenzij je natuurlijk een tweede Switch en game koopt). Door de toevoeging van Salmon Run en het grotere succes van de Switch in tegenstelling tot de Wii U zal deze titel langer interessant blijven dan het eerste deel. Ook heeft Nintendo aangekondigd nog minstens een jaar lang gratis DLC voor Splatoon 2 uit te brengen, in de vorm van nieuwe wapens en stages.

Splatoon 2 vindt niet opnieuw het wiel uit, maar dat is zeker niet slecht, want we krijgen alleen maar meer van het goede. Meer kleding, meer wapens, meer stages en een extra online modus. Die helaas niet altijd beschikbaar is. Toch is er nog genoeg gameplay over om tussen te wisselen. Splatoon 2 biedt geen moment verveling. Hoewel het slechts een kleine upgrade lijkt vanaf het eerste deel, maakt de andere singleplayer het nét tot een nieuw deel. Geen Spatoon Deluxe dus. Hoewel bepaalde onderdelen beter hadden gekund, zoals de voice chat en de openingstijden van Salmon Run, voelt het niet als een groot gemis. Bezitters van Splatoon op de Wii U zullen zich zeker ook met dit deel vermaken, gezien de multiplayer op de Switch nog even meekan. Splatoon 2 blijft vermakelijk met zijn bijpassende muziekjes, vrolijke kleuren en lekker snelle potjes. Het is een echte aanrader voor elke Nintendo Switchbezitter.

Deze recensie is geschreven door Lisa Halman.

Oordeel Splatoon 2 (Switch)

• Eindcijfer 81