Stoked Big Air Edition (Xbox360)
65 100 1

Review Stoked Big Air Edition (Xbox360)

Stoked: Big Air Edition is een uitbreiding van de originele snowboardgame uit 2009, die toentertijd matig onthaald werd door de gamepers. De Big Air Edition breidt op een aantal vlakken uit, maar verandert niets aan de kern van het concept. Een goede keuze?

Scheuren maar!
In Big Air Editioin kun je kiezen tussen zeven bergen waarvan je zo mooi of snel mogelijk de voet moet zien te bereiken. Het nieuwe deel heeft er dus  twee meer dan zijn voorganger en dit verlengt de speelduur aanzienlijk, want er is heel wat te doen op deze bergen. Naast het standaard tijdrijden moet je ook missies voltooien, zoals het uitvoeren van stunts in een bepaalde volgorde. Voeg daar de vijf bergen uit deeltje één aan toe en je hebt een uitgebreide game die je flink wat uurtjes zoet zal houden.

Deze opdrachten zijn ook online speelbaar. Met een maximum van zeven spelers probeer je zoveel mogelijk punten tescoren in missies. Het is leuk tegen echte tegenstanders te spelen maar door een gebrek aan diepgang zal de multiplayer weinigen lang geboeid houden.

Een grote hoeveelheid opdrachten is natuurlijk een pluspunt, maar om die opdrachten ook leuk te houden moet de gameplay natuurlijk goed werken. Deze was al prima uitgewerkt in het origineel en is in Big Air Edition nog verder getweakt: alles gaat net dat beetje vlotter. Hoe harder je de berg afgaat, hoe waziger je perifere zicht wordt en dat geeft een verbeterd gevoel van snelheid. Het zal even duren vooraleer je in die omstandigheden goed kunt snowboarden, maar na de gewenningsronde schud je op je dooie gemak de vetste trucs uit je mouw.

Op je bek
Hoewel het spel op grafisch niveau wel een oppoetsbeurt kon gebruiken, zijn veranderingen hier uitgebleven. Het origineel stond al niet bepaald bekend om zijn pracht en praal, en als er dan twee jaar later niets veranderd blijkt, valt dat toch tegen. De animaties van de snowboarders zijn verre van perfect en ook de omgevingen zullen geen prijzen in de wacht slepen. Wel leuk is de nieuwe dag-en nachtcyclus, die de grafische variatie ten goede komt.

Een ander probleem van Stoked: Big Air Edition is dat je eigenlijk een doel mist. Je maakt een virtueel alter ego aan en scheurt de bergen af. Klaar. Je carrière uitbouwen beperkt zich tot het vergaren van sponsors en het verkrijgen van ‘roem’ en hoewel het best leuk is om allerlei taken te voltooien, stoort het gebrek aan voldoening soms.

Hoewel de Big Air Edition van Stoked geen bergen zal verzetten, is het een solide game. Het belangrijkste blijft de gameplay en deze zit prima in elkaar. Het jasje er omheen is helaas minder: het spel is grafisch gedateerd en op technisch vlak beperkt. De online functies zijn leuk maar niet voldoende uitgebreid. Leuk detail voor de Budgetgamers onder ons: de game is te koop voor het zachte prijsje van veertig euro.

Deze review is geschreven door Jenthe Pondt

Oordeel Stoked Big Air Edition (Xbox360)

• Graphics 65