Stoked (Xbox360)
78 100 1

Review Stoked (Xbox360)

Snowboardgames. Het is een genre dat je als gamer echt moet liggen. In de praktijk zijn deze games of heel realistisch, of ontzettend over-the-top. In het verleden heb ik vooral veel plezier gehad van SSX. Fantastische stunts, snelheid en lekker voorwerpen verzamelen. Ik weet niet precies wat het is, maar ik houd er op de één of andere manier heel erg van om dingen te verzamelen, objectives te halen én natuurlijk het gevoel van snelheid.

Stoked valt, helaas voor mij, niet in die categorie. Het is een game bedoeld voor mensen die ervan houden om hun moves correct te timen. Die van realisme houden, prima graphics en die bekend zijn met de werkelijke kleding- en snowboardmerken.

Daar kan ik helaas niet over meepraten, dus ik moet deze game beoordelen op dingen waar ik wel verstand van heb. Het spel biedt de mogelijkheid om een berg uit te zoeken en op die berg verschillende targets te halen. Dit komt in de praktijk vooral neer op het correct uitvoeren van een bepaalde trick. Hier komt gelijk een nadeel van de game naar voren. Vaak is namelijk helemaal niet duidelijk hoe je die truc moet uitvoeren. Je krijgt wel een instructiefilmpje te zien, en de knoppen die je in moet drukken worden weergegeven, maar als je dan diezelfde knoppen indrukt…gaat het vaak mis.

Je begint de game met het aanmaken van een personage. Dit is allemaal behoorlijk basic gedaan. Kies het geslacht, de huidskleur, wat kledingstukken, je board en je kunt aan de slag. Maak vervolgens een keuze uit een berg en je wordt met een helikopter naar de top van de berg gevlogen. Een leuke toevoeging is dat de weersomstandigheden ook veranderen tijdens het spelen. Ook wordt het langzaam maar zeker donker terwijl je aan het spelen bent. Het zijn kleine details die het spel alleen maar realistischer maken.

In veel opzichten doet Stoked me qua realisme ook aan Skate denken. In beide games moet je namelijk heel goed timen als het aankomt op het maken van tricks. Je moet de beide analoge sticks precies goed ingedrukt houden, anders gaat het mis. En helaas ging het bij mij dus geregeld fout. Daar staat tegenover dat het wel prettig is áls het dan eindelijk eens lukt. Maar ik vraag me sterk af of de meeste spelers dan niet al lang zijn afgehaakt. Daar komt bij dat timing bij het maken van sprongen zo belangrijk is dat het vaak overkomt of succes meer een kwestie van geluk dan vaardigheid is.

Met het behalen van elke target verdien je fame-punten. Deze bekendheid levert je weer sponsordeals op waardoor bijvoorbeeld jouw kledingcollectie wordt uitgebreid. De game bevat een grote hoeveelheid bergen waar je tevens verschillende opdrachten kunt uitvoeren. Ook zijn er speciale Pro-targets die je moet behalen om extra’s vrij te spelen. Denk bijvoorbeeld aan het behalen van 50000 punten in één complete afdaling naar de voet van de berg.

Het is overigens wel gaaf om een helikopter naar de top van de berg te vliegen, daar gedropt te worden, om vervolgens een weg naar beneden te vinden. De bergen zijn namelijk ontzettend uitgebreid qua routes die je naar beneden kunt volgen. Het is daarnaast ook mogelijk om terug te zien welke vorige routes je genomen hebt.

Grafisch vind ik de game goed in elkaar steken. Het gevoel van snelheid is goed gedaan, de physics zijn ook in orde en ondanks de enigszins generieke kleuren ziet de omgeving er behoorlijk indrukwekkend uit.
De muziekselectie is zeer divers. Van pop tot rock, rap en klassiek muziek, er is voor iedereen wat te vinden. Helaas zitten hier niet echt bekende artiesten tussen, waardoor het op mij wat goedkoop overkomt. Nu kan het zijn dat het onder pro-snowboarders wel bekende muziek is, maar ik neig altijd meer naar bekende artiesten als het op een game voor de algemene markt.

Wat me wel opvalt, is dat de game redelijk kaal is qua hoeveelheid features. Er zijn weinig manieren om dingen vrij te spelen. Dat doe je zoals gezegd met het verdienen van fame. Als je niet van stunten houdt, dan moet je deze game niet kopen. Ik ben na een hele dag spelen namelijk geen andere manieren tegengekomen om dingen vrij te spelen. Er zijn geen races tegen andere snowboarders te vinden. Ik miste simpelweg de spanning van een race. Misschien dat je na tien uren spelen opeens wel races tegenkomt, maar zolang houd ik het echt niet vol. Als dat wel het geval is prima, dan is de game een klein beetje beter. Maar het neemt niet weg dat de opbouw in het begin alleen maar gericht is op het maken van ollies, grabs, omgekeerde flips etc.

Wel opvallend is het feit dat Stoked nu pas in de Nederlandse winkels ligt. De game verscheen in februari al in Amerika en over een dikke maand verschijnt daar zelfs al een verbeterde versie. Voor de fans van dit genre is het dan misschien ook wel handig om even af te wachten tot die Big Air editie in Europa verschijnt. Want anders kan ik me voorstellen dat je als echte snowboarder enigszins bekocht kunt voelen. Misschien is dat ook wel het punt. Stoked is een game voor de kenners. Die zullen deze game heel erg kunnen waarderen. Het spel straalt echt een soort van ‘ik ben cool voor de mensen die weten wat dit allemaal betekent’ imago uit. Het is alleen niet echt een titel die ik zelf aan zou schaffen. Het neemt echter niet weg, dat Stoked een zeer degelijke game is waar eigenlijk niets op aan te merken is. Het is gewoonweg niet mijn ding.

Deze game is gereviewed door Ollie1981

Oordeel Stoked (Xbox360)

• Eindcijfer 78