Story of Seasons: Friends of Mineral Town (Switch)
70 100 1

Review Story of Seasons: Friends of Mineral Town (Switch)

Ruim zestien jaar geleden verscheen bij ons in Nederland Harvest Moon: Friends of Mineral Town in de schappen van de lokale speelgoedwinkel. Een boerderij-sim die jaren later nog altijd gezien wordt als een van de beste spellen in het genre. Zoals de naam doet vermoeden is Story of Seasons: Friends of Mineral Town een remake van deze game. Wij hebben voor je uitgezocht of de game vandaag de dag nog net zo goed is als zestien jaar geleden.

Story of Seasons of Harvest Moon?
Laten we beginnen met een korte geschiedenisles, aangezien de naam misschien een beetje voor verwarring zorgt. In 2014 hebben uitgever Natsume en ontwikkelaar Marvelous de verkering uitgemaakt, waarna Natsume er met de Harvest Moon naam vandoor is gegaan, terwijl Marvelous de rechten van de Bokujō Monogatari-serie, zoals de reeks in Japan heet, in handen hield. In het westen staan deze spellen vandaag de dag bekend als Story of Seasons, terwijl moderne Harvest Moon-games dus eigenlijk geen Harvest Moon-spellen zijn. Om het nog ingewikkelder te maken is Friends of Mineral Town dus een remake van de gelijknamige Harvest Moon-titel op de GameBoy Advance, wat weer een remake is van Harvest Moon: Back to Nature op de originele PlayStation. Volg je het nog? Wij ook niet.

Het boerenleven
Iets wat gelukkig minder ingewikkeld is, is het spel zelf. Friends of Mineral Town is namelijk een game waarin je lekker op je eigen tempo knollen mag verbouwen en dieren mag verzorgen op het boerenland. Op een dag verschijnt er een brief in je brievenbus waarin staat dat je opa helaas is overleden en jou zijn boerderij nalaat. Een boerderij waar je als kind veel tijd hebt doorgebracht en fijne herinneringen aan hebt. Het land is echter enorm verwaarloosd en ligt vol met grote rotsen en boomstronken, waardoor je slechts een klein deel van het land kunt bebouwen met piepers en siepels. Naarmate je meer verbouwt – en dus meer geld verdient – kun je je gereedschap voorzien van diverse upgrades waardoor je steeds meer boerenland vrij kunt spelen om groente te verbouwen en zelfs beesten op los te laten. Gelukkig zit hier geen tijdslimiet aan zoals in vergelijkbare spellen, waardoor je dus lekker naar hartenlust kunt tuinieren en alpaca’s aaien.

Een bruisend dorp
Naast het boerenleven kent Friends of Mineral Town, zoals de naam al doet vermoeden, een nabijgelegen dorpje vol toffe personages en winkeltjes. Daarnaast vinden hier regelmatig evenementen plaats, variërend van het Vuurwerk Festival tot heuse kippengevechten. Voorzie je de dorpsbewoners van leuke cadeaus en gesprekken, dan wordt de relatie met hen alleen maar beter en kun je er zelfs mee trouwen. Voor het eerst in de serie is het zelfs mogelijk om in een homohuwelijk te treden, wat een grote stap is voor inclusiviteit. Naast dit alles is het mogelijk om te vissen, resources te vergaren in de mijn en zelfs vrienden te worden met kleine elfjes die je helpen op het platte land.

Je hoeft je dus absoluut niet te vervelen in Mineral Town. Toch voelden wij ons er niet helemaal op onze plek. De tijd gaat bijvoorbeeld ontzettend snel vooruit. Iedere vijf seconden in het echte leven gaan er in-game tien minuten voorbij. Dat betekent dat je minder dan tien minuten de tijd hebt per in-game dag om je kroppen sla water te geven, je vriend of vriendin mee op date te nemen, de winkel leeg te kopen, komkommer in het water te gooien en wat je allemaal nog meer wilt doen. Een goede planning is dus vereist om het maximale uit je dag te halen. Ook moet je je staminabalk en vermoeidheidsmeter in de gaten houden om te zorgen dat je niet in slaap valt terwijl je druk bezig bent met het omploegen van je aardappelveld.

Moderne take op het origineel
Qua inhoud zit je met Friends of Mineral Town wel goed. Het schrijfwerk is gemoderniseerd, namen van personages zijn veranderd om meer te lijken op de originele namen enzovoorts. Helaas is de audiovisuele presentatie echter minder geslaagd. Waar het origineel op de GBA voorzien was van prachtige pixelart moet deze Switch en PC remake het doen met vrij simpel-ogende 3D-graphics met stijve animaties en grafisch inconsistente portretten bij de personages. Het spel doet regelmatig denken aan iets dat je speelt op je mobiele telefoon. Wel kent het spel een hele soepele framerate van 60 frames per seconde. Het geluid zit daarentegen niet zo sterk in elkaar. De beschikbare liedjes zijn leuk, maar worden niet vaak afgewisseld waardoor je seizoenenlang naar dezelfde nummers zit te luisteren die daardoor vrij snel vervelen. Ook wordt er geen muziek afgespeeld tijdens regendagen en ’s avonds na 20:00, wat het geheel saai en zelfs irritant doet klinken. Het enige wat je dan namelijk hoort is het vreselijk irritante geluid van je voetstappen, wat al gauw doet denken aan een specht die je trommelvlies probeert te doorboren. Gelukkig is het volume van dit geluid in de instellingen aan te passen.

Fristikoeien
Deze remake kent ook een aantal nieuwe dingen. Zo zijn er twee personages toegevoegd: Brandon en Jessica. Ook kun je nu als meisje spelen, wat in het origineel niet mogelijk was. Er zijn een aantal dieren toegevoegd, zoals de alpaca en de aardbeikoe die vanzelfsprekend geen melk maar Fristi geeft, en je kunt nu in plaats van een kat of hond ook een pinguïn als huisdier nemen. Toch is dit niet genoeg om Friends of Mineral Town aan te raden boven bijvoorbeeld Stardew Valley, waarin je kunt kiezen tussen verschillende layouts van je boerderij die allemaal een unieke speelstijl met zich meebrengen. Dat spel kent tevens een crafting systeem waarmee je bijvoorbeeld kisten kunt maken om je resources gesorteerd in op te slaan. Ook kent Stardew Valley een leuke multiplayer modus waarin je samen met anderen op het platte land kunt werken. Dit is allemaal niet aanwezig in dit deel van Story of Seasons, terwijl dit spel wel een adviesprijs kent die meer dan drie keer zo hoog is. Waar Stardew Valley de boerderij-sim als het op gameplay aankomt echt gemoderniseerd heeft is Story of Seasons helaas iets te trouw aan het zestien jaar-oude origineel en dat is jammer.

Een beetje verouderd

Uiteindelijk is Story of Seasons: Friends of Mineral Town een leuke game geworden waar je makkelijk tientallen, al dan niet honderden uren zoet mee kunt zijn. Toch kunnen we niet anders dan concluderen dat het boerderij-sim genre in de afgelopen jaren een groei doorgemaakt heeft waar Friends of Mineral Town nu de dupe van is door zich te sterk vast te klampen aan z’n zestien jaar-oude geraamte. Wanneer je een fanatiek speler bent van het genre is Friends of Mineral Town absoluut aan te raden, maar ben je dit niet dan zijn er betere en goedkopere alternatieven op de markt.

Story of Seasons: Friends of Mineral Town is een hele trouwe remake van het origineel. Dit heeft zo z’n charmes, maar is ook gelijk de zwakke plek van het spel. Daarnaast zit de audiovisuele presentatie niet zo sterk in elkaar. Toch hebben wij ons ondanks deze minpunten enorm vermaakt met het spel en kunnen wij het zeker aanraden aan een ieder die verlangt naar een boerenleven met aardbeikoeien en elfjes.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Aantal keer bekeken: 4700

Laagste 3 prijzen voor Story of Seasons: Friends of Mineral Town (Switch)

24.99 3

€  24.99€ 0.00   € 24.99
€  22.00€ 3.49   € 25.49
€  25.00€ 5.88   € 30.88

avatar van TwoWalrus
TwoWalrus ( 423 ) 18-07-2020 22:48
Goed stuk om te lezen!
Voor mij begon het allemaal bij deze game en zou hem dus eigenlijk op willen pakken. Maar zoals je eigenlijk ook zegt: het kan denk ik alleen maar tegen vallen gezien de andere/nieuwere games (denk vooral aan Stardew Valley).
avatar van CherryPie
CherryPie ( 3380   1) 18-07-2020 23:04
Ik had geen 3,5 ster verwacht na het lezen van deze recensie tbh

avatar van Hercule
Hercule ( 6330   4) 18-07-2020 23:39
Mijn grootste minpunt zijn de redesigns. Geen van de personages zijn er op vooruit gegaan. In de GBA versie hoorde je regen vallen op regenachtige dagen. Vreemd dat dat in deze remake niet is.

Verder ben ik blij dat ze niet teveel veranderd hebben. Dat de tijd vlot gaat is deel van de charme. In latere delen kunnen dagen 40 minuten duren, het “nog een dag” gevoel is daardoor totaal weg.
Ik heb de eerste 3DS versie 140 uur gespeeld en was nog steeds niet getrouwd. Dat is echt teveel van het goede.

Je kunt in deze remake bij Van extra muziek kopen, waaronder muziek van de snes en N64 versies. Je zit dus niet vast aan de muziek die je normaliter hoort.

Ik ben erg benieuwd wat de reeks nu gaat doen. Persoonlijk hoop ik op een remake van Magical Melody. Deze game was hevig geïnspireerd door de snes versie en lijkt qua stijl erg op Friends of mineral town
avatar van Techmode
Techmode ( 6185   1) 19-07-2020 01:46
gba versie was zo verslavend
Gunghir ( 6138   18) 19-07-2020 13:26
Wel erg goed dat ze eindelijk same sex relaties hebben.
Anno 2020 kan echt niet anders.
avatar van CherryPie
CherryPie ( 3380   1) 19-07-2020 13:45
Anno 2020 kan echt niet anders.

Tja vertel dat aan Xseed.. Had gehoopt dat Rune Factory 4 Special dit zou toevoegen. Oh well.
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 19-07-2020 13:48

Misschien gek voor andere mensen, maar voor mij is gebrek aan regen geluiden al een deal breaker. Het geluid van regen tikkend op je dak, buiten op de grond. Super ontspannend. Weten dat je niet met je gieter op pad hoeft die dag maar gezellig de winkeltjes en huisjes binnen kan lopen.

Heel vreemd dat dat er niet in zit.
avatar van Hercule
Hercule ( 6330   4) 19-07-2020 15:50
Ik heb net geluisterd en je hoort de regen wel. Het is alleen een stuk zachter dan in de GBA versie. Als je met een koptelefoon speelt dan hoor je het een stukje beter
avatar van Xor
Xor ( 34670   1481) 20-07-2020 01:10
[..]

Ik denk dat Xseed weinig kan doen behalve dit als een idee aan Marvelous(Japan) doorgeven. Je moet dan eerder bij Marvelous(Japan) zijn voor klachten e.d. gezien de team die de game heeft geport uit Japan komt. Maar wie weet. Misschien dat dit nog in Rune Factory 5 wordt toegevoegd .

Over de review:
*Kijkt naar de naam van de reviewer* Gert Jan Naber? Maar.... Er werd mij verteld dat dit een typische vrouwengame is. Waarom speelt een man een typische vrouwengame . Mannen moeten alleen mannengames spelen!!! /s

Ik heb helaas wel kritiek over de review .

De review bevat geen vergelijking met de 3DS delen. Er wordt meer gefocust op het vergelijken met de GBA versie. Dus het is voor mij onduidelijk of deze game ook verbeteringen heeft t.o.v. de 3DS delen. Tevens weet ik niet of ik de 3DS delen vooraf moet spelen om deze deel ook te kunnen spelen(is het verhaal in de game verbonden met de 3DS delen? Of staat het los? etc.). En of dit nog een prima game is voor nieuwkomers?(als deze game los staat van de 3DS delen, dus dat de verhalen/games niet verbonden zijn)

Voor de rest vond ik de review wel interessant om te lezen.
avatar van Hercule
Hercule ( 6330   4) 20-07-2020 02:48
Er zijn maar 2 Harvest Moon games qua verhaal verbonden (snes en HM64). Je speelt in HM64 met de kleinzoon van de inmiddels overleden boer uit het origineel. Enkele dorpsbewoners zijn afstammelingen van personages uit de eerste game.

Back To nature was een PlayStation remake van de N64 versie. Ondanks dat BTN gebruik maakt van dezelfde cast zijn persoonlijkheden en beroepen aangepast. De GBA game was een Port/remake van de PSX versie. Door veel mensen wordt de GBA Harvest Moon gezien als de ultieme Harvest Moon omdat het de Snes formule perfectioneert.

De laatste Harvest Moons die echt gelijkenissen toonde met de snes game waren Magical Melodie en HM DS. De 3DS games kenmerkende zich vooral door dat ze wat meer de Animal Crossing kant op gingen. Persoonlijk was ik daar niet zo’n fan van.

Wat deze remake meeneemt uit latere delen zijn de vele huisdieren en variëteit in koeien.

Verder zijn de 3DS games en deze Harvest Moon zo verschillend dat het lastig zou zijn geweest om dingen mee te nemen naar deze game. In recente Harvest Moon games heb je bijvoorbeeld geen mijnen meer en vissen doe je door A te drukken zonder een hengel te hoeven gebruiken. In de Switch remake is de mijn gelukkig weer terug
GJ ( 6101   7) 20-07-2020 03:18
^ Dat eerste klopt ook niet helemaal, want in deze remake is de boer je opa, waar in het origineel de boer een vreemdeling is die jou vindt wanneer je verdwaald bent op het platteland. Je ouders keuren dan goed dat je een paar dagen op de boerderij verblijft. In verband met stranger danger hebben ze dat dus veranderd in dat je opa een boerderij had die jij erft. Die opa kan alsnog dan de persoon zijn die jij bedoelt, maar het verhaal is wel een beetje veranderd.

Daarnaast, Xor, recenseer ik deze game. Ik recenseer niet de 3DS games. Als ik ga vergelijken met die titels kan ik ook wel gaan vergelijken met Rune Factory, My Time at Portia, Summer in Mara en andere vergelijkbare games. Dan wordt dit een vergelijkingsartikel ipv een recensie van het product dat we gekregen hebben op de redactie. De enige reden waarom ik Stardew Valley aanhaal is omdat die game eigenlijk hetzelfde biedt qua gameplay, maar dan wat moderner en met meer content. Daarbovenop kost die game slechts €15 tegenover de €50 van deze Story of Seasons.

Ook heb je in het artikel kunnen lezen dat dit een remake is van een (oorspronkelijk) PS1 game. Ik denk dat iedereen dan wel kan verzinnen dat dit geen vervolg is op de 3DS games. Ook zie je dat ik weinig over het verhaal spreek in deze review, want het enige wat er in zit qua verhaal is het bovenstaande (op de relaties met de dorpsbewoners na, maar die leer je vanzelfsprekend pas kennen in dit deel aangezien je, zoals te lezen is in de review, net verhuisd bent naar de boerderij). Dan is het niet moeilijk om te verzinnen dat dit geen spel is met een episch verhaal en gigantische plottwists dat spant over meerdere titels. Je mag natuurlijk kritiek hebben, maar dit voelt als kritiek hebben om maar kritiek te kunnen hebben.

Gay marriage is overigens wél een toevoeging van XSEED. Zie hier. In de Japanse versie van de game ben je dan 'Best Friends'.

Oh ja, Hercule. Over Van: veel nieuwkomers zullen hem niet zo snel vrijspelen, want als je niet weet hoe dat moet is het een vrij bijzondere manier, haha. Daarna kun je slechts één keer per week muziek bij hem kopen, wat je ook nog wel eens wilt vergeten ivm de korte dagen. Tegen de tijd dat alle muziek is gekocht ben je inclusief platenspeler 11 in-game weken verder. Voeg daar z'n unlock requirement aan toe en je zit bijna in jaar twee voordat je alles hebt.
avatar van Hercule
Hercule ( 6330   4) 20-07-2020 09:27
Ik was misschien een beetje onduidelijk maar de boer in 64 is het personage uit deel 1. In BtN en Fmot is het een willekeurig personage zonder connectie met de snes versie. 64/Snes spelen zich beide in Flowerbud af terwijl de BtN games mineral town zijn.

De Stardew Valley vergelijking is een terechte maar persoonlijk zou ik eerder voor deze game gaan. Ondanks dat de redesigns niet helemaal geslaagd zijn heeft deze game een charme die alleen Harvest Moon games hebben.

Verder is er nog het ondergewaardeerde Doreamon story of seasons en Rune Factory 4
DaggieWaggie ( 39268   67) 20-07-2020 09:46
Typische vrouwengame weer. Me vriendin wil die ook graag.
avatar van Xor
Xor ( 34670   1481) 20-07-2020 12:16

Dat dit een remake is, dat is heel duidelijk. Maar dit is wel een Story of Seasons game wat uit de Story of Seasons series komt en ook z'n eerste entree maakt op de Switch(los van Doraemon Story of Seasons). En dan heb ik het over Story of Seasons die de naam Story of Seasons gebruikt. Niet Harvest Moon, want veel mensen weten niet dat Story of Seasons eigenlijk Harvest Moon is, onder een ander naam(dat heb je ook duidelijk aangegeven in de review).

En in de review is het dan onduidelijk of de entree op de Switch grote verbeteringen biedt dan de 3DS delen. Want ik neem aan dat er mensen zijn die alleen de 3DS delen hebben gespeeld, alleen Story of Seasons kennen door de 3DS delen en denken "Hey. Nu eindelijk een Story of Seasons game voor de Switch. Maar is het wel goed?" waarna de vraag is of de game veel verbeteringen/vernieuwingen biedt of dat ze eerder 2 stappen naar achteren hebben genomen omdat ze op de Switch bijvoorbeeld zaten te experimenteren(nieuwe dingen uitproberen etc.).

Ik zie het net als Fire Emblem Echoes. Dit is ook een remake van de klassieke deel. Maar ik neem aan dat je de game ook kunt vergelijken met Fire Emblem Fates om te zien of de game wat vernieuwingen, veranderingen of verbeteringen bevat t.o.v. Fates?(als we over gameplay mechanics e.d. praten) En de vergelijking is makkelijk omdat dit 3DS games zijn. Een ander voorbeeld is Pokemon Sword/Shield. Ja. Dit is een game met een eigen verhaal. Maar de game ziet er ongeveer hetzelfde uit als (Ultra) Sun/(Ultra) Moon. Dus dan neem ik aan dat Sword/Shield verbeteringen, vernieuwingen en/of veranderingen heeft dan (Ultra) Sun/(Ultra) Moon en dat dit ook in een review wordt besproken(zodat de lezer weet of GameFreak passie achter Sword/Shield hadden of dat ze Sword/Shield eerder als een test game voor de Switch hebben gebruikt en er weinig moeite in de game hebben gestoken).

Mijn punt is dat ik in de review wel een antwoord lees voor de mensen die de GBA game hebben gespeeld en of deze game de GBA versie nog vervangt(dus dat deze game een goede remake is of dat het een slechte remake is). Maar ik mis het antwoord voor de mensen die alleen de 3DS delen hebben gespeeld(dus mensen die alleen met Story of Seasons zijn begonnen op de 3DS en nooit de Harvest Moon games hebben gespeeld). En hiermee komt het over dat je de focus legt op 1 groep(de groep die alleen met de GBA versie bekend zijn) en de andere groepen negeert(de groep die alleen de 3DS delen hebben gespeeld).

Hopelijk begrijp je mijn uitleg beter. En ja, het is moeilijk om reviews te maken(want je kan niet alles en iedereen tevreden stellen). Maar dit is alleen wat ik wel merk uit jouw review. Mocht het nitpicken overkomen, dan wil ik mijn excuses aanbieden. Maar ik zou minder snel "Je mag natuurlijk kritiek hebben, maar dit voelt als kritiek hebben om maar kritiek te kunnen hebben." zeggen. Want hiermee komt het voor mij over dat men dus geen commentaar over een review mag geven(omdat elke kritiek/commentaar gezien kan worden als kritiek/commentaar om maar kritiek/commentaar te kunnen hebben).

Voor de rest heb ik geen problemen met de review. Het is alleen dat de review niet mijn vragen beantwoord waarna ik dit dus in de reacties moet vragen(zoals of deze game verbeteringen, vernieuwingen, veranderingen biedt dan de 3DS delen, staat de game los van het verhaal van de 3DS delen of is het met elkaar verbonden etc.). Vragen hoeven niet beantwoord te worden, maar is het meer een voorbeeld van wat ik bijvoorbeeld in de review mis.
avatar van Userverwijderd79
Userverwijderd79 ( 2732   1) 20-07-2020 12:22
Me
avatar van Userverwijderd37
Userverwijderd37 ( 450 ) 21-07-2020 13:07
Echt weer een typische vrouwengame dit
avatar van CherryPie
CherryPie ( 3380   1) 21-07-2020 13:32
Ik ben zo blij dat ik een vrouw ben zodat ik dit spel kan spelen
Snap ook niet waarom je als man kan spelen want het is een typische vrouwengame
avatar van Swizard
Swizard ( 891 ) 21-07-2020 14:54
Vergelijken met andere in het genre is toch meer dan logisch? Of met de rest van de franchise op de 3ds? Neem aan dat veel van de mensen die dit deel gaan spelen die delen ook gespeeld hebben en juist daarom interesse hebben hierin
avatar van Userverwijderd37
Userverwijderd37 ( 450 ) 21-07-2020 16:12

Mannen spelen meestal met wat anders