Super Mario Maker 2 (Switch)
90 100 1

Review Super Mario Maker 2 (Switch)

Dat Nintendo’s Wii U-console geen groot succes is gebleken is geen geheim, maar als er één game is die de kracht van de Wii U laat zien dan is het Super Mario Maker. Een toolset waarin je met behulp van de GamePad je eigen Mariolevels kunt maken en vervolgens online kunt delen. Hierna maakte Super Mario Maker nog een uitstapje naar de Nintendo 3DS waar de titel helaas een stuk minder goed uit de verf kwam. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en heeft Mario z’n bouwvakkerskostuum weer uit de kast getrokken. Ditmaal voor de Nintendo Switch.

2D LEGO-doos
Het hoofdonderdeel van Super Mario Maker 2 is, zoals de titel van het spel al doet vermoeden, het maken van je eigen levels. Zie het als een soort 2D LEGO-doos met een Mariothema waarmee je je eigen levels samenstelt. Denk hierbij aan traditionele Mariolevels, maar ook aan puzzels, doolhoven, races tegen de klok en nog veel meer. Vanuit verschillende wielen sleep je blokken, power-ups, vijanden, voertuigen en meer het scherm in om zo je eigen levels te bouwen. Dit kan in allerlei verschillende stijlen, zoals bijvoorbeeld het klassieke Super Mario Bros. en het recentere New Super Mario Bros. U. Nieuw in dit tweede deel is een stijl gebaseerd op Super Mario 3D World. Dit is zowel in werking als in onderdelen een heel uniek thema, waardoor het weinig tot geen overlap heeft met de andere stijlen van het spel. Denk aan een autootje waarin je je level kunt doorrijden, vlammende vuurdraken die op je afkomen of Banzai Bills die vanuit de achtergrond richting de camera geschoten worden. Je kunt dus wanneer je besluit een level te maken in het 3D Worldthema niet tussendoor switchen naar een andere stijl, waar dat bij de andere stijlen allemaal wel kan. Denk dus van tevoren goed na of je hier gebruik van wil maken. Ook kun je nu clear conditions toevoegen waarbij een speler bijvoorbeeld eerst 50 muntjes moet verzamelen of 10 vijanden moet verslaan voordat hij of zij de finish over mag.

Master class in leveldesign
Voor de beginnende bouwer kan het allemaal nogal overweldigend zijn. Elke knop op de controller heeft wel een functie en bedenk maar eens een goed level. Dat is een stuk lastiger dan het lijkt. Om je een handje te helpen is er Yamamura’s Dojo. Een ontzettend handige tutorialsectie waarin een duif je bij de hand neemt en je leert hoe alles werkt en waaruit een goed level bestaat. Zie het als een master class in level design van Nintendo zelf. Ook kent Super Mario Maker 2 een heuse story mode. De Undodog heeft namelijk het kasteel van Princess Peach gewist en dus moet onze besnorde held met de gele helm het kasteel weer vanaf de grond opbouwen. Hier zijn muntjes voor nodig die je verdient door het spelen van meer dan 100 door Nintendo gecreëerde levels. Hoewel dit een groter aantal is dan de gemiddelde 2D Mario game kan deze story mode zich niet meten met bijvoorbeeld die van New Super Mario Bros. U, waarin je allerlei verschillende gethematiseerde werelden hebt met een hele natuurlijke leercurve. De levels in Super Mario Maker 2 zijn stuk voor stuk fantastisch, maar voelen meer aan als losse flodders die je laten zien wat je allemaal kunt maken met de toolset van de game. Ieder level verkent een of twee ideeën op een creatieve manier en hier is veel inspiratie uit te halen voor je eigen levels.

Meer nieuwigheden dan we op kunnen noemen
Super Mario Maker 2 zou de 2 niet in de titel hebben als er niet een hele hoop nieuws aan was toegevoegd. Het grootste gemis uit het eerste deel was het kunnen maken van een helling, wat nu gelukkig wel mogelijk is. Andere nieuwigheden zijn een knop waarmee je blokken aan en uit kunt zetten, de beruchte Angry Sun uit Super Mario Bros. 3, wipwappen, een haak waar je aan kunt slingeren en nog veel meer. Ook is het nu voor het eerst mogelijk om verticale levels te maken en door een rechte muur van boven naar beneden te bouwen zorg je ervoor dat de camera niet langer laat zien wat zich aan de andere kant van die muur bevindt. Naast de welbekende stijlen kun je nu ook kiezen om een level te maken in het bos, of in de woestijn, of zelfs in de lucht. Om het nog gekker te maken is het mogelijk om je level ’s nachts af te laten spelen. Wanneer je hiervoor kiest wordt het bijvoorbeeld donker in spookhuislevels en gaat de zwaartekracht uit in de luchtlevels. Enorm veel toffe nieuwe dingen om mee te experimenteren dus.

Samen spelen, samen delen

Wanneer je eenmaal een level klaar hebt kun je deze delen met de wereld via Nintendo’s online service. Hier heb je in tegenstelling tot de voorganger wel een online abonnement voor nodig. Eenmaal geüpload krijgt je level een code van negen karakters die je kunt delen met je vrienden, of natuurlijk onze zeer actieve Super Mario Maker 2 community op het Budgetgaming forum. Wat hier jammer genoeg wat ongelukkig werkt is dat iedere Mario Makerbouwer een unieke naam moet gebruiken, maar om elkaar’s levels te kunnen vinden moet je dus zo’n code intypen. Niet heel erg natuurlijk, maar wel erg merkwaardig. Gelukkig is het kunnen vinden van levels van vreemden ontzettend verbeterd. Zo kun je in de zoekfunctie resultaten filteren op bijvoorbeeld puzzellevels of korte of juist lange levels. Ook kun je na het spelen van een level een like achterlaten en de levels met de meeste likes worden naar boven gedrukt in de populariteitslijst.

Een andere nieuwigheid in Super Mario Maker 2 is multiplayer. Niet langer hoef je met tranen van eenzaamheid in je ogen alleen achter je Switch levels te spelen. Je kunt namelijk met maximaal vier spelers lokaal multiplayer spelen. Online kun je ook met z’n vieren spelen, echter is het op moment van schrijven niet mogelijk om dit met vrienden te doen. Je zult altijd bij onbekenden terecht komen. De lag is online echter vaak zo verschrikkelijk, dat hier zelden plezier uit te halen valt. Ook is deze multiplayerstand echt niet doordacht. Zo kun je lokaal enkel levels spelen die gedownload zijn naar je Switch, en online krijg je gewoon willekeurige levels voor je kiezen. Dat betekent dus dat je erg vaak levels te zien krijgt die gewoon niet gebouwd zijn op meer dan een speler. Denk aan een level die je enkel uit kunt spelen met een autootje. Zodra de eerste speler er met de auto vandoor gaat kunnen de andere drie hem al niet meer halen. Het is niet mogelijk om je level te categoriseren als multiplayer level of dus te zoeken naar levels die speciaal ontworpen zijn voor meer spelers, waardoor je vaak dus in hele frustrerende situaties terecht komt.

Toch niet helemaal compleet
Hoewel Super Mario Maker 2 barst van de nieuwigheden is er helaas ook het een en ander verdwenen uit het eerste deel. Zo zijn bijvoorbeeld de amiibokostuums in de Super Mario Bros.-stijl nergens te vinden en de minigame waarin je vliegen moet meppen is verdwenen. Onder de motorkap is er ook erg veel veranderd. Natuurlijk is hier en daar een glitch gepatched of een exploit gedicht, zoals het over elkaar kunnen plaatsen van twee buizen, maar hiermee zijn ook een aantal veelgebruikte technieken uit de eerste Mario Maker verdwenen. Zo is het niet meer mogelijk om een spin jump uit te voeren wanneer je een item vasthoudt, en kun je niet meer van objecten en vijanden af stuiteren die de lava in zakken. Uiteraard zal er genoeg nieuws ontdekt worden in Super Mario Maker 2 waar weer de meest knotsgekke trucjes mee uitgevoerd kunnen worden om bizarre levels te maken, maar het verwijderen van veelgebruikte technieken hebben wij wel onze vraagtekens bij. Ook al zal het meerendeel van de spelers hier weinig van mee krijgen.

Speel met een stylus
Het grootste gemis in Super Mario Maker 2 is echter de GamePad van de Wii U. Waar je in het origineel nog met je stylus levels tekende op de GamePad doe je dat hier natuurlijk met de controller op de TV, of in handheld modus met je vinger. Vooral met de controller is het erg wennen, aangezien levels bouwen met een analoge stick lang niet zo accuraat is als met een pennetje. Gelukkig kun je de Switch heel makkelijk undocken en vervolgens levels tekenen met je vinger. Nintendo heeft een hoop handigheidjes toegevoegd om het makkelijker te maken, zoals door je level kunnen scrollen met twee vingers, of in kunnen zoomen door twee vingers samen te trekken. Toch werkt het gewoon niet zo lekker als hoe het werkt op de Wii U. Wij kunnen dan ook ten zeerste aanraden om een stylus aan te schaffen als je jezelf ziet als serieuze levelbouwer. Met de Switch in handheld modus en een goede stylus heb je absoluut de beste bouwervaring.

Essentieel voor iedere Switch eigenaar
Hoe je het ook went of keert; een betere opvolger had Super Mario Maker 2 eigenlijk niet kunnen zijn. Hier en daar is wat verwijderd of aangepast tegenover het origineel en de multiplayerstand had er -hoe het op moment van schrijven werkt- net zo goed niet kunnen zijn, maar dit zijn kleine dingen die absoluut niet opwegen tegen al het nieuws dat is toegevoegd aan de level editor van Super Mario Maker 2. Om over de story mode met meer dan 100 levels nog maar te zwijgen. Je zou bijna letterlijk kunnen spreken van eindeloos plezier als je fan bent van 2D Mario games en de community levels die in de spotlight worden gezet doen absoluut niet onder tegenover creaties van Nintendo zelf. Het enige dat wij eigenlijk missen is de mogelijkheid om een world map te maken zoals we die kennen uit klassieke Mario games, waarop je spelers een set levels voor kunt schotelen die opbouwen in moeilijkheidsgraad voor het echte gevoel van een traditionele Mario game. Zelfs zonder die optie is Super Mario Maker 2 essentieel voor elke Switcheigenaar die niet vies is van 2D platformers. Of je nou creatief bent of niet.

Super Mario Maker 2 is een vervolg zoals een vervolg hoort te zijn. Het spel bouwt verder op de fundering van het eerste deel en voegt meer aan de level editor toe dan we ooit hadden durven dromen. En dan komt er ook nog eens een complete story mode met meer dan 100 levels om de hoek kijken. Als je een beetje creatief bent kun je makkelijk honderden uren stoppen in Super Mario Maker 2, en zelfs als je over de creativiteit van een gepofte aardappel beschikt vind je online een bijna oneindige voorraad levels van andere spelers. Genoeg te doen dus in Super Mario Maker 2. Vergeet alleen niet je helm op te doen.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Aantal keer bekeken: 5415

Laagste 3 prijzen voor Super Mario Maker 2 (Switch)