Tropico 4 (Xbox360)
80 100 1

Review Tropico 4 (Xbox360)

Altijd al gedroomd van een eigen eilandje in een zonovergoten gebied? Lekker genieten van de warmte en waaiende palmbomen? Of zie je het groter, en wil je er ook nog een stel bewoners bij die je naar hartelust kan bevelen en/of het naar de zin kan maken? Of ben je van plan een groot handelsimperium op te bouwen, waardoor je slapend rijk wordt?

Onmogelijk? Waarschijnlijk wel, maar met Tropico heb je een aardig virtueel alternatief. Twee jaar na de release van zijn voorganger is Tropico 4 in de schappen te vinden. De ontwikkelaar ging duidelijk met de slogan ‘never change a winning team’ aan de slag want de vierde telg uit deze serie kent, ten opzichte van eerdergenoemde voorganger, geen ingrijpende veranderingen.

Dictatortje spelen
Als speler kruip je in de huid van El Presidente, een dictator van het zuiverste soort die zijn republiekje meer en meer aanzien probeert te geven. Door de behoeften van je bevolking te bevredigen, hou je hun gemoed op peil. Zo moeten er ziekenhuizen, kerken, fabrieken en nog veel meer gebouwd worden. Deze voorzieningen zijn natuurlijk niet gratis. Je zal moeten terugvallen op een stevige economie die geld in het laatje brengt. Gelukkig bevinden er zich voldoende grondstoffen op je eiland die je kan gebruiken om allerlei producten te maken. Zoals het een goede dictator betaamt, worden deze goederen met een flinke winst verkocht. Tropico gaat hier heel ver in. Je hebt de mogelijkheid een hele industrie op te zetten die zich concentreert op de verkoop van sigaren, stoelen of drank. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan er een heel imperium rond bouwen.

Het economische aspect is nog maar het topje van de ijsberg. Tropico draait om het maken van keuzes, en ook die zijn in overvloed aanwezig. Je hebt goede en minder goede alleenheersers, die elk andere prioriteiten hebben. Zo zal een egoïstische, op geld beluste dictator meer moeten investeren in een goed opgeleid leger om politieke tegenstanders het zwijgen op te leggen. De meer vergevingsgezinde variant van El Presidente zal zich meer moeten richten op het eerlijk winnen van de verkiezingen en de daarbij horende campagne.

Meer van hetzelfde
Het staat dus vast dat Tropico 4 een uitgebreide waaier aan mogelijkheden biedt, maar we komen hierbij ook meteen aan het grootste minpunt van deze nieuwe telg. Spelers van Tropico 3 zullen merken dat al deze mogelijkheden zich ook al bevonden in het voorgaande deel. Voor echte vernieuwingen moeten we al wat dieper gaan graven. Spijtig, want dat maakt dat dit spel, waar je overigens het volle pond voor moet betalen, meer aanvoelt als een uitbreiding dan als een volwaardige opvolger. Geen probleem voor nieuwe spelers, maar als je het vorige deel stilaan zat begon te worden, zal dit nieuwe deel je vermoedelijk niet lang kunnen vermaken.

Maar zoals ik hierboven al aangaf, is de nieuwe Tropico ook niet helemaal identiek aan zijn oudere broer. Zo is de verhouding met andere landen aangepakt, al  gaat dit niet verder dan de mogelijkheid producten aan deze landen te verkopen;  deze vernieuwing heeft dus een zeer geringe meerwaarde .

Ook de al uitgebreide rij van gebouwen is enkele nieuwe exemplaren rijker. Onder meer een zoutmijn, kerncentrale en mausoleum maken hun opwachting. De zoutmijn heeft verschillende functies, waaronder het verkopen van zout en het bewaren van vlees. De kerncentrale zorgt natuurlijk voor heel wat energie en het mausoleum zorgt voor extra bezoekers.

Het geheel is, ten opzichte van zijn voorganger, visueel weer wat geüpgraded. Hoewel er geen wereldschokkende beelden op je scherm worden getoverd, ziet het er allemaal best prima uit. De gebouwen zijn mooi gedetailleerd, de beplanting van je eiland is mooier geworden en het water stroomt weer wat realistischer. Een drukbevolkt eiland dat vol staat met gebouwen in combinatie met een kleurrijk palet zorgt voor mooie plaatjes.

De twintig nieuwe missies zijn lekker uitgebreid en zullen spelers het nodige spelplezier bezorgen, maar veel verrassends bieden ze niet. De typische humor is weer aanwezig, en ook met de actualiteit wordt regelmatig de draak gestoken. Wat minder is de naar beneden geschroefde moeilijkheidsgraad . Het is natuurlijk leuk om een goed draaiende business te hebben maar een beetje meer uitdaging mocht wel; zelden zal je in de problemen komen te zitten.

De vernieuwingen zijn beperkt en dit zorgt ervoor dat deze Tropico niet helemaal fris aanvoelt. Een goede formule behoeft natuurlijk geen drastische veranderingen, maar een minimum aan innovatie was welkom geweest. Dit zorgt ervoor dat dit spel meer aanvoelt als een omvangrijke uitbreiding dan een totaal nieuwe game.

Tropico 4 is een goed managementspel, dat staat vast. De speler heeft talrijke mogelijkheden om zijn eiland tot een bloeiend rijk te maken. Hij heeft de keuze om problemen te benaderen zoals hij dat wil. Dit alles doet hij in een boeiende setting die overgoten wordt met een flinke portie humor. Helaas kunnen de geringe vernieuwingen het nieuwe cijfer achter deze titel niet rechtvaardigen. Het zal sterk van de speler afhangen of hij deze game een duik in de portemonnee waard vindt. Nieuwe spelers kunnen gerust zijn en anderen moeten het doen met meer van hetzelfde. Meer een uitbreiding dan een op zichzelf staande game.

Deze review is geschreven door Jenthe Pondt

Oordeel Tropico 4 (Xbox360)

• Originality 65