We Dance (Wii)
45 100 1

Review We Dance (Wii)

Met de laatste donkere maanden van het jaar en de goedheiligman in aantocht worden de releaselijsten geleidelijk weer gevuld met diverse spellen voor de gehele familie. Zo is recent het dansspel We Dance verschenen. De makers van We Sing doen een poging om voet aan de grond te krijgen in een ander genre binnen de partygames. De game probeert als eerste de combinatie uit tussen het voetenwerk op een dansmat en de armbewegingen samen met de Wii Mote. Een match made in heaven of ‘Murder on the Dance Floor’?

The basics

We Dance, een spel voor 1 tot 4 spelers, volgt het basisconcept van de meeste spellen die een dansmat gebruiken, oftewel het volgen van de pijlen die op je scherm verschijnen met behulp van een dansmat. Daarnaast moet je de lichaams- en handbewegingen van de characters in de game volgen. Tussendoor verschijnt soms de optie freestyle, waarbij je helemaal uit je dak kan gaan zonder dat de game je beoordeelt of punten uitdeelt. De speler kan kiezen uit diverse moeilijkheidsgraden, namelijk alleen de handbewegingen op easy; alleen de bewegingen op de dansmat voor de medium instelling; en bij hard worden beide bewegingsmogelijkheden gecombineerd. Ook is het mogelijk om te oefenen in de modus 'Dance School'. Hierbij maakt de game gebruik van een goede tracklist, met klassiekers als de Macarena en Let’s Twist Again, maar ook redelijk recente hits zoals Day ‘n’ Night van Kid Cudi. Ook online zijn extra tracks te verkrijgen, maar op dit moment zijn slechts 5 matige tracks voor 300 Wii points te verkrijgen. De moeilijkheidsgraad van de tracks wordt aangegeven met behulp van 1 tot 5 sterren.

De extra’s

Hiernaast is het mogelijk om drie minigames te spelen, namelijk Step, Jump en Pose. Step is niet anders dan het klassieke dansen op een dansmat, maar zonder dat je de track zelf uit kan kiezen en de danspatronen lijken willekeurig in elkaar gezet te zijn en extreem eenvoudig. Bij Jump moet de speler een blokje laten springen met behulp van de dansmat en bij Pose moet de speler het blokje laten lopen en tussendoor de juiste pijlen op de dansmat indrukken als het spel dat vraagt. De minigames lijken een leuke toevoeging, maar alle spellen zijn kinderlijk eenvoudig en ronduit saai.

Als je niet over meerdere dansmatten beschikt en toch met anderen wilt spelen, biedt het spel de mogelijkheid om een nunchuck of Gamecube controller te gebruiken in plaats van een dansmat. De eenvoudige besturing laat echter elke uitdaging uit het spel verdwijnen, dus dit is alleen een optie voor kinderen die te klein zijn voor een dansmat.

Teleurstelling
Het idee achter We Dance is leuk en innovatief, maar de uitvoering is teleurstellend. Bij de easy modus is het onduidelijk welke bewegingen van de speler verwacht worden, terwijl bij het oefenen in de Dance School wel enigszins geprobeerd wordt om dit aan te geven. Voor de moves op de dansmat geldt het tegenovergestelde. In het echte spel worden de bewegingen duidelijk aangegeven, maar de Dance School krijgt het niet voor elkaar om duidelijk te maken welke stappen je moet zetten. Dit alles komt mede doordat je character op het beeldscherm je bewegingen niet mee volgt, zodat je ook niet weet wat je fout doet.

Overigens is het spel niet kritisch, want als je simpelweg met je armen heen en weer gaat zwaaien, haal je ook meer dan 50% van de punten. Aan de andere kant is het lastig om veel punten te scoren, want hoewel je alle bewegingen juist lijkt te doen, beoordeelt het spel je prestatie met matig. Dit geldt zowel voor de eenvoudige als de moeilijkste tracks. Desondanks is de hard modus in combinatie met een vijf sterren track geen uitdaging voor een doorgewinterde speler van dit genre.

Een ander groot minpunt is de instelling van de moeilijkheidsgraad. Op hard benut je het spel volledig, maar bij de andere modi worden simpelweg de voet- of de handbewegingen achterwege gelaten. Hierdoor hoef je bij sommige tracks in de medium modus een groot gedeelte van het liedje niets te doen. Dit gebeurt overigens ook regelmatig tijdens de Freestyle, aangezien het spel dan geen punten toekent gedurende 10 tot 30 seconden.

Gemiste kans
We Dance doet grote beloftes aan de gamer, maar kan ze helaas niet waarmaken. De game is hooguit geschikt voor gezinnen met kleine kinderen. Een pluspunt is de dansmat, want die functioneert prima en kost slechts 10 euro per mat bovenop de game. Helaas is de mat echter niet los verkrijgbaar.

Deze review is geschreven door Vivian van Essen

Oordeel We Dance (Wii)

• Graphics 60