Yakuza: Dead Souls (PS3)
70 100 1

Review Yakuza: Dead Souls (PS3)

Yakuza 3 en Yakuza 4 behoren tot mijn favoriete games op de Playstation 3. De meeslepende verhalen en memorabele karakters zorgen voor een intense game ervaring. Wie zelf wel eens in Tokyo geweest is, zal het met me eens zijn dat de sfeer in Kamurocho erg overeen komt met de sfeer in de echte Japanse hoofdstad. De arcades, drukke straten, supermarkten en bezienswaardigheden brengen altijd herinneringen bij me boven. Yakuza spelen is alsof je even virtueel op vakantie gaat naar Tokyo. Gelukkig is het echte Tokyo een stuk vriendelijker en veiliger dan Kamurocho, maar dat terzijde.

Toen ik hoorde dat de nieuwe Yakuza game een zombiegame zou zijn had ik direct mijn twijfels. Het realisme, het diepe verhaal en de karakters van Yakuza maken het juist zo’n geweldige serie. Hoe passen zombies in dat verhaal? Was mijn scepsis terecht of heeft Yakuza: Dead Souls me kunnen overtuigen?

Anders, maar toch hetzelfde
De grootste verandering is de manier van vechten. In de vorige Yakuza games werden straatruzies en boss fights beslist door vuistgevechten en het gebruiken van voorwerpen in de omgeving. Yakuza: Dead Souls gooit het over een andere boeg; het is een 3rd-person shooter geworden. De actie is snel en je zal hordes en hordes zombies moeten verslaan om te overleven.
De vier speelbare karakters die je tegenkomt in het verhaal kunnen vier wapens tegelijk equippen. Wapens en ammo kan je kopen of vinden. Ook is het mogelijk om je wapens te modificeren en ze op die manier krachtiger te maken. In sommige stukken van het spel heb je ook een AI-partner die je helpt met zombies jagen. Afhankelijk van je prestaties ontvang je een bepaalde hoeveelheid experience points om je karakter sterker te maken.
De controls en camera zijn even wennen in het begin, maar werken in de meeste gevallen prima. De gameplay is op zich vrij eentonig, maar door de introductie van nieuwe zombiesoorten en mutanten, is het toch nodig om op te blijven letten en van strategie te wisselen. Verslagen zombies laten bovendien items vallen die je weer nodig hebt om je wapens te upgraden. Hoewel de shooter gameplay repetitief is, heb ik me er toch erg mee vermaakt.

Kamurocho is niet veranderd. De restaurants, hostess bars, arcades en andere attracties zitten nog steeds op dezelfde locatie als in de vorige games. Als je in Yakuza 4 wist waar je moest zijn voor bepaalde zaken, weet je dat nu dus ook. Het zou leuk zijn als hier wat meer vernieuwing in aangebracht zou zijn. Bovendien zijn grote delen van Kamurocho in dit gedeelte slechts heel beperkt beschikbaar. Gaandeweg het verhaal wordt de stad namelijk voor een steeds groter gedeelte in quarantaine geplaatst. Dit beperkt de mogelijkheid tot het spelen van mini-games en het verkennen van de stad behoorlijk. De speler bepaalt nog steeds zelf wanneer hij verder wil gaan met het verhaal en wanneer hij rustig de stad wil verkennen, maar op deze manier is dat een stuk minder interessant dan in de voorgaande delen. Je kan nog steeds gaan tafeltennissen, golfen, bowlen, een bezoekje brengen aan een hostess bar of de Japanse stripclub op Pink Street bezoeken. Ook hierin hadden de ontwikkelaars wel iets meer vernieuwing mogen aanbrengen.
Nieuw in Yakuza: Dead Souls is het punten verzamelen. Als je tijdens het vechten met zombies aan bepaalde voorwaarden voldoet, ontvang je punten die je in kan wisselen voor items. Dit voegt echter weinig toe aan de verdere spelbeleving. Zoals we van Yakuza gewend zijn, kan je ook weer uitgebreid substories voltooien als je daar zin in hebt.

Zombie clichés
Het verhaal is voor mij een van de grootste redenen om een Yakuza game te spelen. De goed uitgewerkte verhaallijnen gevuld met drama weten me altijd bijzonder te boeien en je krijgt echt een band met de verschillende karakters. Ook de Japanse voice acting is keer op keer van hoog niveau.
Het verhaal van Yakuza: Dead Souls is simpeler, maar wel vermakelijk. De zombie clichés vliegen je om de oren en je moet het allemaal vooral niet te serieus nemen. De cutscenes zijn nog steeds leuk om te kijken en de voice acting is goed als altijd. Bovendien is het ook wel eens leuk om helden als Kiryu, Akiyama en ‘Mad Dog’ Majima in een andere setting te zien.
Het is in principe niet nodig om eerdere Yakuza games gespeeld te hebben om het verhaal te begrijpen, maar het maakt het wel een stuk leuker, omdat je dan de meeste personages en hun persoonlijkheid al kent uit vorige games.

Wat Yakuza 4 heel erg goed deed, was het samenvoegen van vier verhaallijnen tot een groot geheel. Hoewel je in Yakuza: Dead Souls wederom met vier personages speelt en ze op zich allemaal wel iets met elkaar te maken hebben, is dat gevoel toch een stuk minder. Verwacht dus minder epische momenten in het verhaal en geniet gewoon van de vermakelijke chaos.

Spin-off
Yakuza: Dead Souls is duidelijk een spin-off. De gebeurtenissen in deze game hebben weinig impact op het grote overkoepelende verhaal van de Yakuza serie. Hoewel de karakters bekend zijn uit voorgaande delen, is het geen vervolg op Yakuza 4.
Voor fans van de serie zitten er wel een hoop leuke verwijzingen en gebeurtenissen in het verhaal. Het voelt een beetje alsof Yakuza: Dead Souls gemaakt is voor de fans. Het is eigenlijk de bekende Yakuza game, met een twist. Als je nog nooit een Yakuza game gespeeld hebt, zouden de beperkingen en onvolkomenheden van dit deel je eerder storen dan wanneer je wel een fan van de serie bent.

Ik heb me zeker vermaakt met Yakuza: Dead Souls. Het is erg lastig om een cijfer aan deze game te hangen, omdat het een beetje voelt als een tussendoortje voor fans van de serie.
Als je nog niet bekend bent met de Yakuza serie, raad ik je aan om met een ander deel te beginnen. Yakuza: Dead Souls is een stuk minder indrukwekkend dan de reguliere delen.
Ben je wel fan van Yakuza en heb je zin om Kamurocho weer eens te verkennen met je favoriete helden, dan kan ik deze game zeker aanbevelen. Verwacht alleen geen hoogstaand verhaal of innovatieve vernieuwingen.

Deze review is geschreven door Midge

Oordeel Yakuza: Dead Souls (PS3)

• Eindcijfer 70