Devil May Cry 5 - Special Edition (PS5)
90 100 1

Review Devil May Cry 5 - Special Edition (PS5)

2019 was een prima jaar voor actiegames. Met het uitstekende Resident Evil 2 Remake en Devil May Cry 5 wist Capcom een duidelijke stempel op het genre te drukken. Nu is er met de lancering van de PS5 en Xbox Series X een nieuwe editie van die laatste game verschenen. Is deze Special Edition iets bijzonders geworden of toch eigenlijk niet zo speciaal? Je leest het hier in de review.

Voor uitgeverij Capcom is het vrij gebruikelijk om herziene edities van hun games uit te brengen. De bekendste serie waarbij dat wordt toegepast is natuurlijk hun Street Fighter-reeks, maar ook de Devil May Cry-games hebben met de jaren vaak een upgrade of uitbreiding gekregen. Zo is het nu ook het geval met Devil May Cry 5. Deze Special Edition is recentelijk digitaal verschenen in de online stores, maar de fysieke release liet nog even op zich wachten. Nu deze dan ook in de winkels ligt leek het een goed idee om eens naar de nieuwe features te kijken.

Naast Dante, Nero en V kun je nu ook met Vergil aan de slag
Voor mij was de belangrijkste reden om DMC5SE op te pakken de grote hoeveelheid toevoegingen die deze editie met zich meebrengt. Natuurlijk zijn de technische vernieuwingen van de PS5 zoals ik verderop in deze recensie benoem absoluut een meerwaarde, maar vernieuwingen qua gameplay en nieuwe modi zijn ook zeker het spelen waard. Zo introduceert het spel nu de Turbo-mode. In deze modus wordt de snelheid van de gameplay met twintig procent verhoogd. Het zou ook niet veel sneller moeten zijn, aangezien de actie dan waarschijnlijk niet meer goed te volgen is, maar met Turbo-mode lijkt er een goede balans te zijn tussen snelheid en een goede controle over je personages.

Over personages gesproken; Vergil is eindelijk weer van de partij. Mensen die de originele versie hebben gespeeld zullen zich ongetwijfeld afvragen hoe hij in het verhaal is opgenomen. Gelukkig heeft Capcom ervoor gekozen om Vergil zijn campagne qua verhaal te laten overlappen met gebeurtenissen van het originele verhaal, maar niet volledig te integreren met wat er al was. Als je voor Vergil kiest, dan kun je twintig verschillende levels met hem doorlopen zonder dat je gedwongen wordt om naar de andere helden over te schakelen. In veel opzichten had ik daardoor veel meer het gevoel dat ik binding met zijn gameplay kreeg dan ik met Nero, V en Dante had.
De actie is zoals vanouds lekker afwisselend en zowel makkelijk op te pakken en moeilijk te meesteren. Hoewel geregeld wisselen tussen de stijlen van Dante lange tijd mijn favoriete speelstijl was, weet Vergil met zijn nieuwe technieken ook indruk te maken. Zo heeft hij de beschikking over een zogenaamde Concentration-balk. Door vijanden te ontwijken, kundig aan te vallen en simpelweg Vergil mooi uit de verf te laten komen kun je deze balk laten oplopen. Is die eenmaal vol? Dan hebben je aanvallen met je zwaard Yamato een groter bereik en kun je meer aanvallen met je andere wapens doen. Je kunt zelfs aanvallen met de R1-knop blokkeren, iets wat anders niet mogelijk is.

Hoor elke vijand met 3DAudio
Een andere mooie toevoeging is het gebruik van 3DAudio. Zo kun je nu de exacte locatie van tegenstanders door middel van hun gemaakte geluiden ten opzichte van je personage bepalen. Denk bijvoorbeeld aan vleermuizen en hoe kun gekrijs merkbaar uit verschillende richtingen kan komen. Het zorgt er in ieder geval voor dat je een stuk minder snel vanuit een dode hoek aangevallen wordt. Dat kan natuurlijk nog steeds gebeuren aangezien je vaak tegen meerdere tegenstanders aan het vechten bent. Een andere toevoeging is te vinden in de Legendary Dark Knight-modus. Deze nieuwe moeilijkheidsgraad gooit nog een schepje bovenop de actie en zorgt ervoor dat je veel meer tegenstanders tegelijk moet bevechten. Hoewel de basisgame al vrij pittig kon zijn qua sprongen in moeilijkheidsgraad is dit echt een modus voor de hardcore spelers.

Keuze genoeg om je speelervaring zelf in te stellen
Technische verbeteringen zijn onder andere drie verschillende grafische profielen om uit te kiezen. Met ray tracing aan kun je kiezen voor een 4K-resolutie op 30 frames per seconde of 1080P met 60 frames per seconde. Als je ray tracing uitzet kan de framerate zelfs oplopen tot 120 frames op 4K. Ray tracing is op dit moment alleen beschikbaar op de PlayStation 5 en de Xbox Series X. De Xbox Series S zou mogelijk later nog via een update een upgrade kunnen krijgen, maar voor nu zijn het alleen de duurste paradepaardjes van Sony en Microsoft die over alle grafische toeters en bellen beschikken.
In theorie zijn zulke grafische keuzes natuurlijk mooi, maar in de praktijk is het een moeilijke afweging om te maken. Wil je een hogere framerate voor de meest vloeiende actie? Dan heb je om te beginnen natuurlijk een tv nodig die 120 hertz aankan. Persoonlijk vind ik ray tracing in DMC5 echt een meerwaarde hebben voor de sfeer. Plasjes water reflecteren de actie en het licht van de omgevingen in mooi detail. En ook reflecties van je personages in ruiten, spiegels en andere objecten maken de wereld net wat levendiger.

DMC5 Special Edition heeft alles wat het origineel al geweldig maakte en breidt dat met een veelvoud aan extra’s uit. Voor puristen zijn de Turbo-mode en Legendary Dark Knight de slagroom op de taart. Ook de grafische toeters en bellen die met ray tracing en een veel hogere framerate de actie zowel mooier als vloeiender in beeld brengen zijn moeilijk te missen. Dat dit hele pakket bij veel shops voor een lager prijsje te vinden is maakt DMC5 Special Edition een hele makkelijke titel om aan te raden. Want naast Assassin’s Creed Valhalla en Spider-Man Miles Morales zijn er maar weinig titels die ik van harte kan aanbevelen. Gelukkig is DMC5SE daar wel eentje van.

Aantal keer bekeken: 3513

Laagste 3 prijzen voor Devil May Cry 5 - Special Edition (PS5)

22.00 3