FIFA 21 (PS4)
70 100 1

Review FIFA 21 (PS4)

Een populair gezegde in het Engelse taalgebied luidt dat niets in het leven zeker is behalve de dood en belastingen. Dat het gezegde niet over FIFA rept, verraadt haar leeftijd. Al sinds FIFA 95 heeft de serie geen jaar gemist. Al bijna net zo oud is de kritiek dat de serie per jaar niet genoeg toevoegt om telkens weer een aankoop te rechtvaardigen. Hoe zit dat met de nieuwste telg? Wordt ons hier een innoverende ervaring voorgeschoteld of slechts incrementele verbeteringen?

Voetballiefhebbers die graag elk jaar een nieuwe voetbalgame spelen hebben dit jaar een gemakkelijke keuze om te maken. Of eigenlijk hebben ze geen keuze. Als PES (of eFootball als je dat over je lippen krijgt) nog op hun radar stond, hebben ze moeten constateren dat een nieuwe editie dit jaar ontbreekt. Konami heeft namelijk besloten om zich volledig te richten op een nieuw spel voor de volgende generatie consoles, waardoor ze een jaartje overslaan (een seizoensupdate voor 2021 is wel beschikbaar, tegen betaling uiteraard). Voordat we aankomen bij de verbeteringen in FIFA 21 kunnen we dus al stellen dat FIFA heeft gewonnen. Hoera!

Veranderingen op het veld
Laat ik er niet te lang omheen draaien: dit is niet de FIFA die het wiel opnieuw uit probeert te vinden. Bij de overgang van consolegeneraties zie je vaak dat spellen in populaire series het graag veilig spelen en eventuele grote vernieuwingen bewaren voor de volgende generatie. Dat is hier niet anders. Een kleine disclaimer over de schrijver van dit artikel: ik ben een gamer voor wie FIFA al jarenlang een spel is dat ik uitsluitend bij vrienden op de bank speel, doorgaans met een biertje in de buurt. Ik heb van elke versie het nodige aantal potjes gespeeld, maar ik deed dat nooit in mijn eentje. Toen ik dat voor deze recensie wel deed, kon ik in alle rust vaststellen dat veranderingen op het veld moeilijk te zien waren.

Op audiovisueel gebied is er zo goed als niets nieuws onder de zon. Het ziet er nog steeds aardig uit, maar sommige animaties en textures worden een beetje overrijp, wat vooral goed te zien is wanneer de camera op ze inzoomt. Ook het daadwerkelijke voetballen zelf voelt erg vertrouwd. Op het gras is de grootste vernieuwing waarschijnlijk het zogeheten agile dribbling. Wanneer je R1 (of RB) inhoudt, zal de speler de bal dicht bij de voet houden en zo kan hij snel en onverwachts van koers veranderen. Vooral spelers met een goede dribble stat kunnen zo handig door een verdediging heen glijden. Bovendien krijg je na dit dribbelen een extra snelheidsboost wanneer je overgaat tot een sprint. Snelheid is in deze editie sowieso koning. Het is dit jaar namelijk behoorlijk lastig om als verdediger de bal af te pakken. Vooral online is het vaak een over en weer van snelle aanvallen en nog snellere tegenaanvallen. Het kan soms aanvoelen alsof je moet wachten tot de speler met balbezit een fout begaat. Het resultaat is dat de doelpunten je om de oren vliegen. Een uitslag van 7-0 of meer is niet zeldzaam. Online voeren nu al spitsen met hoge pacing de boventoon.

Een ietwat minder noemenswaardige nieuwigheid is de extra controle die je kan krijgen over de renwijze van je spelers. Op papier klinkt dat erg handig: na het aansturen van je spelers met L1 (voorwaartse beweging) of R1 (beweging naar de bal) kun je nu ook met een snelle flick van de rechterstick preciezer aangeven in welke lijn ze moeten rennen. Dit is echter nogal situationeel en meestal ben je beter en sneller af wanneer je gewoon passt met L1 + X. Nog meer controle kun je krijgen door middel van de nieuwe Player Lock. Wanneer je beide sticks tegelijkertijd indrukt ‘lock’ je de speler die aan de bal is. Vervolgens kun je met de rechterstick een speler aanwijzen om te besturen, waarmee je dan handmatig in een gat in de verdediging kan duiken en een pass aan kan vragen van de gelockte speler. Het is een lastige feature om onder de knie te krijgen en ook hier geldt dat je toch wel wat tijd kwijt bent aan het geklooi met de sticks, wat uiteraard niet strookt met het snelle spelverloop waarmee je online te maken krijgt. Bovendien moet je erop vertrouwen dat de AI balbezit kan houden, wat niet altijd wijs is.

Buitenspel
Wat de spelmodi betreft zijn de veranderingen ook vrij subtiel. Voor de fanatieke spelers van de carrièremodus is het fijn dat je ervoor kan kiezen om wedstrijden gedeeltelijk of helemaal te simuleren. Zo kan je ervoor kiezen om wedstrijden tegen de nummer 17 van de competitie over te slaan om je te richten op de wedstrijden waar het kampioenschap wél van afhangt. Ook heb je in deze modus nu meer te zeggen of het trainingsregime van spelers, waardoor je ze wat beter kan kneden.

Elders maakt VOLTA Football zijn rentree. Deze straatvoetbalmodus is nog steeds goed voor wat snelle lol, maar mist de diepgang van voetbal op het grasveld. Het nieuwe “verhaal”, waarin je door Kaka wordt gescout in Brazilië, brengt daar geen verandering in. Het helpt niet dat het geschreven lijkt te zijn die door iemand die nog nooit mensen heeft gezien. Zeer ongemakkelijk om naar te kijken.

Naast de toegankelijkheid is FIFA’s grootste troef haar FUT-modus. Het blijft leuk om een team uit te bouwen met behulp van het handig bespelen van de transfermarkt en het uitvoeren van de Squad Building Challenges. Dat was al zo en dat is het nu nog steeds. Fijne toevoeging dit jaar is dat FUT ook in co-op te spelen is, waarbij je ook progressie maakt voor je wekelijkse Squad Battles en Division Rivals-doelstellingen. Verder zijn er nog wat nieuwigheden die je in de praktijk grotendeels zal negeren: wat nieuwe Live FUT Friendlies en manieren om je stadion naar eigen smaak aan te passen met nieuwe unlockables.

FIFA 21 is een lastig spel om te recenseren. Het is een vermakelijk spel, waarbij met name FUT goed is voor talloze uren spelplezier. Maar dat kon ook al gezegd worden over FIFA 20. Deze nieuwe editie voert alleen maar subtiele veranderingen door en zal daarmee niet interessant zijn voor degenen die het spel vorig jaar al beu waren. Kun je echter geen genoeg krijgen van FUT en wil je per se met de nieuwste teamcomposities spelen? Dan is FIFA 21 nog altijd een zeer degelijke game.

Deze review is geschreven door David Doorakkers.

Aantal keer bekeken: 5442

Laagste 2 prijzen voor FIFA 21 (PS4)