Fire Emblem (GBA)
90 100 1

Review Fire Emblem (GBA)

Fire Emblem is een spel dat al een hele tijd bestaat in Japan en waar nu ook een Game Boy Advance-versie werd uitgebracht in Amerika en Europa. De serie was in Japan al zeer populair, en dat moet met dit spel ook gebeuren in ons continent. Zal dit worden waargemaakt? Dat lees je allemaal in deze review.

In Fire Emblem draait het allemaal rond 3 hoofdpersonages, namelijk de Lords Eliwood en Hector en Lady Lyndis. In het spel zal Lyndis doorgaans Lyn worden genoemd vanwege het verhaal. Lyn is namelijk in het begin van het spel geen Lady maar een gewoon meisje dat op de vlucht is voor bandieten. Ze ontmoet de speler in de velden, en komt te weten dat jij een Tactician bent. Samen ga je op pad en zo ontvouwt zich het hele verhaal. Eliwood en Hector komen pas later in het spel aan de beurt, maar ook deze personages hebben hun eigen redenen om doorheen het land te reizen. Eliwood wil namelijk z’n vader achterna die op mysterieuze wijze is verdwenen en z’n beste vriend Hector helpt hem daarbij. En je raadt het al, ook zij ontmoeten de speler in het verhaal op een speciale manier.

Tientallen personages

Als je denkt dat je slechts 3 personages krijgt om een leger te vormen, mag je even een zucht van opluchting laten. Doorheen het spel zullen tientallen personages bij jouw groep komen, die elk hun eigen voor- en nadelen hebben. Zo zullen Cavaliers, een soort ruiters, sneller over de map kunnen verplaatsen maar kunnen ze niet over bergen reizen, terwijl Pegasus Knights wel over de bergen kunnen vliegen maar zwakker zijn in gevechten. Niet ieder personage zal zich zomaar bij je groep aansluiten, voor sommige zul je aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen voordat ze zich bij je toevoegen. Zo zul je bijvoorbeeld met een bepaald personage ertegen moeten praten om ze te overhalen. De meesten zullen nu denken:"Hoe moet ik nu in hemelsnaam weten wie tegen wie moet praten?" Gelukkig werd ook hier een mooie oplossing voor gevonden. Naarmate het spel vordert, zal je een Fortune Teller krijgen die je voor ieder gevecht kan raadplegen voor de juiste prijs. Deze zal je vertellen wat je best allemaal in je team toevoegt en wie handig van pas kan komen om een nieuw personage te bekomen.

Wapendriehoek

Het spel zelf kan je eigenlijk best vergelijken met de Lord Of The Rings-oorlogen. Het enige verschil is dat je niet tegen die afschuwelijke Orcs of zo moet vechten, maar tegen menselijke tegenstanders. Toch zullen enkele mythische wezens deelnemen aan het spel, zoals draken. Voor de rest zullen de meeste personages zwaarden, speren of bijlen hanteren. Deze drie wapens hebben elk hun sterkte en zwakte die wordt voorgesteld in een Wapendriekhoek. Deze gaat als volgt: zwaarden winnen van bijlen, bijlen winnen van speren en speren winnen van zwaarden. Dit zal je goed in gedachten moeten houden wil een overwinning behalen zonder personages te verliezen. In dit spel is vooral tactiek nodig, want als een personage wordt verslagen tijdens een gevecht kan deze tijdens de rest van het verhaal niet meer worden gebruikt vanwege z’n wonden. Gelukkig heb je Vulneraby’s die je personages levenspunten geven en ook heb je Cleric’s die een magische staf gebruiken om deze welbekende levenspuntjes aan te vullen.

Promoveren

De speelstijl van Fire Emblem valt het best te vergelijken met die van Advance Wars, personages bewegen over een overzichtelijke map en de gevechten gebeuren in een schermpje apart. Ook verscheidene stukken van de map kunnen je betere beschutting geven, zoals bossen en burchten. Boogschutters en magiërs kunnen vanop afstand aanvallen, maar ook vechters die een Javelier of Hand Axe bezitten, kunnen hun wapen vanop afstand naar de vijand gooien. Hoe vaker een bepaald personage vecht des te meer ervaringspunten hij verdiend. Zo kan hij groeien in level en sterker worden. Een persoon krijgt ervaringspunten door een gevecht aan te gaan, maar hij of zij verdient er nog meer als de tegenstander wordt verslagen. Ook krijg je dergelijke puntjes als een tegenstander jouw aanvalt en jij die aanvalt overleeft. Als een bepaald personage level tien of hoger heeft bereikt, kan je hem met een bepaald item promoveren. Deze items krijg je natuurlijk niet zomaar voor het oprapen, maar je zal ze moeten verkrijgen door bijvoorbeeld met een Thief schatkisten te gaan openen of ze te gaan stelen van de vijand.

Klasses

Zoals je dus al hebt gemerkt, zijn er in Fire Emblem enorm veel verschillende klasses. Archers die vanop afstand kunnen aanvallen, Thiefs die schatkisten en gesloten deuren kunnen openen, Pegasus Knights die over bergen kunnen vliegen, Knights die een zeer grote verdediging hebben, Troubadours die magie en helende krachten bezitten, enzovoort. Teveel om op te noemen als het ware. Toch zal je vooral je drie Lords in de gaten moeten houden: Lyn, Eliwood en Hector. Want als één van hen wordt verslagen mag je het desbetreffende hoofdstuk opnieuw beginnen.
Ook zijn er veel verschillende wapens die je personages kunnen hanteren, deze wapens zijn meestal allemaal onderverdeeld onder enkele klassen. Zo heb je bogen, speren, zwaarden, bijlen en staven. Je doet er goed aan om vele wapens te verzamelen, want naarmate een wapen meer en meer wordt gebruikt, zal het ook breken en zal je al gauw een nieuw in de hand moeten hebben. Gelukkig kan ieder personage meerdere items, waaronder wapens, vasthouden en zo kan je voor afwisseling zorgen in het spel.

Mooi gedetailleerd

Ook het geluid is zeer passend bij de desbetreffende scene. Zo zullen gevechten ophitsende muziek hebben en zal er in de cutscenes gekozen worden voor een iets rustiger muziekje. Het kan best wel eens zijn dat je een tijdje met een bepaald deuntje in je hoofd hangt, maar gelukkig zijn geen van deze irriterend. Stuk voor stuk zijn mooi gecomponeerd en passend bij de scene. Ook grafisch is er weinig aan te merken op het spel. Je moet nu natuurlijk geen 3D-show verwachten die op je kleine GBA-schermpje voorbijflitst. De graphics zijn allemaal 2D wat zeker niet slecht gedaan is, want zoals velen weten zijn de meeste toppers 2D. De personages zijn mooi gedetailleerd en je kan zo ook iedere klasse van elkaar onderscheiden, ook op de overzichtsmap. Vooral de magische aanvallen werden mooi in elkaar gestoken, hierbij krijg je toch het gevoel dat magie iets is wat niet iedereen kan begrijpen en gebruiken.

Conclusie:

Fire Emblem is gewoon een spel dat iedereen wel eens moet gespeeld hebben. Vooral liefhebbers van Advance Wars en ook wel van Final Fantasy zullen dit spel willen hebben, maar ook mensen die anders nooit strategie spelen of zelfs het genre haten (zoals ikzelf) kunnen hier mooie tijden mee beleven. Ook de replaywaarde is in zeer grote mate aanwezig, maar hier vertel ik niet veel over, je moet het zelf ondervinden.

Oordeel Fire Emblem (GBA)

Aantal keer bekeken: 2164

Laagste prijzen voor Fire Emblem (GBA)