Killzone 2 (PS3)
92 100 1

Review Killzone 2 (PS3)

Exit Templar, Welcome Sev!
Na onze avonturen op de thuisplaneet Vekta is het eindelijk gelukt. De Helghast zijn verdreven en teruggetrapt naar de planeet Helghan. Om extra zout in de open wonden te strooien, besluit de ISA achter de Helghast aan te gaan. Het doel is hierbij om Visari op te pakken, de leider van de Helghast, die in de indrukwekkende intro van Killzone 2 ruim aan het woord komt. Natuurlijk wordt de ISA op Helghan niet met open armen ontvangen en moet er een stevig potje gestreden worden.

Jij gaat als speler aan de slag met Sergeant Tomas Sevchenko en niet, zoals je misschien zou verwachten, met Templar. Deze heeft op basis van zijn behaalde resultaten in Killzone 1 en Killzone: Liberation promotie gekregen en hij is nu bevelhebber op een vliegdekschip van de ISA. Als je de eerste missie start, beland je meteen op een waar slagveld, waar je je een weg door moet banen. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Zo word je tijdens een missie bijna altijd wel bijgestaan door een of meerdere vaste teammaten, waaronder Rico, die je wellicht kent uit de andere games. Tijdens elke missie is het de bedoeling om een bepaalde opdracht uit te voeren. Indien dit succesvol gebeurt, volgt er een nieuwe opdracht, die vaak voortkomt uit de omstandigheden waarin je je bevindt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het beschermen van een konvooi of het uitschakelen van een specifieke vijand.

Spraakmakende besturing
Een aantal weken geleden kon je de demo van Killzone 2 van het Playstation Netwerk afhalen. Ik heb even getwijfeld of ik hem zou downloaden, want mijn ervaring met de eerste Killzone was niet al te best. Ik heb het origineel dus nooit voltooid omdat de besturing gewoonweg niet prettig aanvoelde op de manier dat het werkte. Later speelde ik echter Killzone: Liberation op de PSP en bij deze game was de besturing prima bevallen. Mijn eigen ervaring kent dus twee uiteenlopende zijden. En de vraag is dan ook, aan welke zijde Killzone 2 zich mag scharen.

Ik startte de demo op en begon in een level en was aangenaam verrast. Deze keer zat de besturing namelijk als gegoten bij mij en ik verzeker je dat dit bij volledige versie niet anders is. Mocht de standaardbesturing je niet liggen, dan zijn er vijf alternatieven voor handen om je eigen favoriet te kiezen. De meeste wapens in deze game zijn echter realistisch qua voorkomen en daarmee bestuurt de boel zwaarder dan Call of Duty, maar dat maakt de besturing niet slecht. Dat is gewoon een kwestie van wennen. Als je moet herladen, moet je in Killzone 2 eventjes verschuilen achter een muur of een object om vervolgens weer verder te knallen. Dus ik denk dat iedereen de game gemakkelijk op kan pikken, ondanks dat deze mensen wellicht een andere game gewend zijn. Noemenswaardig is overigens de toepassing van de SIXAXIS-controle, die in deze game eindelijk een nuttige functie heeft. Zo wordt het onder meer gebruikt om bommen te plaatsen.

Om de graphics optimaal te beschrijven, kom ik gewoonweg superlatieven tekort. Ik wil daarom gewoon benadrukken dat Killzone 2 op dit moment één van de mooiste games is, die je op de PS3 kunt verkrijgen. Realistisch ogende explosies en omgevingen die tot in de puntjes verzorgd zijn. Natuurlijk kun hierbij een opmerking plaatsen over het donkere kleurgebruik en de vaak grauwe omgevingen, maar dat is nu eenmaal kenmerkend voor deze reeks en voor oorlog in het algemeen. Naast de graphics is ook geluidstechnisch alles in orde. Het is echt een game die je laat weten waarom het ook alweer zo fijn is dat je een 5.1 geluidsetje (of hoger) in huis gehaald hebt. Daarnaast klinken de wapens erg realistisch en hebben de personages stemmen meegekregen die je bij hen zou mogen verwachten.

Toch kan er niet alleen plaats zijn voor lof. Zo vond ik de missies uit de campaign erg lineair. Daarnaast is het verhaal niet al te bijzonder en kan ik me voorstellen dat de hele campaign voor sommigen net wat te kort duurt. Ik kan alleen maar zeggen, dat ik er ongeveer tien uur over gedaan heb en dat vond ik een prima lengte. Het zal best sneller kunnen, maar wellicht heb je dan voor een te lage moeilijkheidsgraad gekozen. Over de campaign mag echter één ding niet onvermeld blijven en dat is het feit dat het een enorm intense ervaring is. Continu loert het gevaar. De momenten dat je rust hebt duren nooit lang, want om de volgende hoek wacht een nieuwe lading Helghast, die zich niet gewillig naar de slachtbank laten leiden. Ze vallen aan, zoeken dekking, verlenen elkaar assistentie en bestoken jou met alles wat ze bij zich dragen. Denk je lekker veilig te zitten, dan valt er het volgende moment ineens een granaat achter je neer en moet je haast maken en een nieuwe schuilplaats zoeken.
Complimenten voor de AI wat dat betreft. Op de normale moeilijkheidsgraad heb je er al een hele kluif aan. En om nog even terug te komen op de intensiteit. De adrenaline stroomde op gegeven moment dusdanig door mijn aderen, dat ik verwachtte een hinderlaag binnen te lopen, terwijl in de tien minuten erna geen vijand te bekennen was. En toch voelde ik die spanning. Zeer waarschijnlijk door de ervaringen uit de levels daarvoor.

It’s a Warzone out there!
Met de singleplayer is dus alles dik in orde, maar een beetje shooter heeft natuurlijk een stevige multiplayer nodig om het tot een topper te maken. Ik kan je verzekeren dat Killzone 2 ook op dit punt waar voor zijn geld biedt. De multiplayer van Killzone 2 heet Warzone. Als je de Warzone betreedt, dan kun je een mix gaan spelen van diverse speltypen, zoals Bodycount (Team Deathmatch), Search & Destroy, Capture & Hold, Search & Retrieve en Assasination. Uiteraard kun je bij het opzetten van je server ook gewoonweg voor één of meerdere speelwijzen kiezen, als je bijvoorbeeld ervan houdt alleen Search & Destroy en Bodycount te spelen. Persoonlijk vond ik de mix ideaal. Het ene moment moet je bodyguard spelen van één van je teammaten en het volgende moment moet je ergens op de map iets opblazen. Het maakt de gameplay gevarieerd en bovendien de keuze van personage erg relevant. Een hospik is bijvoorbeeld erg handig om het doelwit van de tegenstander een keer op te lappen, wanneer hij ernstig gewond raakt, terwijl de Engineer juist voor wat bescherming kan zorgen door turrets te plaatsen.

Met het online spelen kun je ervaringspunten verdienen. Behaal je een aantal punten, dan stijg je een rang. Per rang speel je vervolgens wapens en nieuwe specialiteiten vrij. Standaard heb je een soldaat tot je beschikking met relatief weinig kogels op zak. Dat verandert geluk al vrij snel, want met dertig punten klim je een rang. Daarnaast kun je met de specialiteiten ook nog lintjes verdienen en met acht behaalde lintjes verdien je een medaille.

Overigens is het verstandig om in squads samen te werken, zeker wanneer je een volle server (32 man) betreedt. Zo kan een persoon de bommen plaatsen, terwijl een ander rugdekking verleent. Zonder deze rugdekking is het namelijk een stuk lastiger. Voor een optimale samenwerking kun je overigens het beste meteen een headset in huis halen. Voor de mensen die vrezen online kanonnenvoer te zijn: je kan de mappen ook oefenen door een offline botmatch op te starten. Een gemis hierbij is dan alleen dat je niet met anderen kan spelen, maar alleen met bots. Tot voor kort waren deze bots ook online te bewonderen en ik vermoed dat ze wel weer terug zullen komen, maar dat het dan niet meer mogelijk is om lintjes te verdienen tegen deze bots. Deze bots zijn trouwens vernoemd naar werknemers van Guerrilla.

De multiplayer zit al met al erg goed in elkaar en is op het Playstation Netwerk een te duchten concurrent voor de Call of Duty games. Ik denk dat je je hier maanden mee kunt vermaken. Zeker ook als je ziet dat er ruime mogelijkheden zijn op het gebied van het opzetten van clans en het voeren van clanwars.

Klapperrrrrrrrrrrrrrrr van de week!
Killzone 2 is de eerste echte klapper voor de PS3 dit jaar. Het enige wat je de game in feite kunt verwijten is dat de singleplayer lineair overkomt en dat de game niet bepaald uitblinkt qua originaliteit. Zeker ook gezien de opzet van de online multiplayer. Echter, de game is een ontzettend intense en geweldige ervaring, die gecombineerd wordt met oogstrelende graphics en een prachtig geluid. Petje af voor Guerrilla voor dit stuk Hollands glorie!

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Killzone 2 (PS3)

• Graphics 95