Kirby en de Vergeten Wereld (Switch)
80 100 1

Review Kirby en de Vergeten Wereld (Switch)

Wanneer je aan Nintendo denkt, komen al snel karakters als Mario en Link naar boven borrelen. Denk je iets langer en dieper, dan zul je zeker met een of ander roze wezentje op de proppen komen. En dat is niet zo gek, want Kirby bestaat dit jaar alweer 30 jaar! Waar eerstgenoemde helden de overgang naar een open 3D-wereld al jaren geleden maakten, moest Kirby wat langer wachten. In Kirby en de Vergeten Wereld is het dan eindelijk raak. Mag Kirby zich daarmee direct scharen onder de elite van succesvol omgezette games? Of had onze roze zuigende held beter in 2D kunnen blijven? Je leest het in de review.

Alles begint nog zo vredig. Terwijl Kirby op de bekende planeet Popstar rondloopt lijkt er niets aan de hand, totdat er ineens een vreemde draaikolk in de lucht verschijnt die alles in zijn buurt opzuigt. Ook Kirby is ditmaal slachtoffer van andermans zuigkracht. Nadat alles zwart is geworden ontwaak je in een post-apocalyptisch ogende wereld die ergens wel wat weg heeft van de aarde. Deze Vergeten Wereld, waar beschaving en natuur één zijn geworden, wordt geregeerd door een bende kwaadaardige wezens, genaamd de Beestenboel. Nadat zij tot overmaat van ramp ook nog eens je vrienden, de Waddle Dees, gevangen nemen zit er maar één ding op: samen met je mystieke nieuwe partner Elfilin op avontuur gaan en de Waddle Dees redden om daarna met zijn allen naar huis te kunnen gaan.

Op een roze wolk
Zo begin je jouw reis langs een vervallen stad, een pretpark, de woestijn, een sneeuwwereld en nog een drietal andere gebieden. Elk themagebied bestaat uit een aantal hoofdlevels, puzzel-bonuslevels en een eindbaas, waarbij vanaf moment één duidelijk is dat ontwikkelaar HAL Laboratories geslaagd is in de conversie naar 3D. Kirby en de Vergeten Wereld ziet er gewoon fantastisch uit en speelt tegelijkertijd net zo lekker als een vertrouwde 2D Kirby-game. Het is indrukwekkend te noemen dat een game er op de Switch zo kleurrijk, sfeervol en gedetailleerd uit kan zien. Dat waren we na games als Pókemon Legends: Arceus bijna vergeten.

Een hele mond vol
Zoals je gewend bent uit Kirby-games is ook nu je befaamde zuigkracht van de partij, waarmee je de kracht van bepaalde vijanden kan kopiëren. Dat zijn enkele bekenden, zoals vuur-, ijs-, boemerang- en zwaardkracht, maar ook enkele nieuwe als de boor- en avonturierkracht. Uiteindelijk zijn er twaalf krachten beschikbaar, die je allemaal meerdere keren kunt upgraden in het Waddle Deedorp – een soort thuisbasis – met sterren die je wint in de bonuslevels. Daarmee verander je de kracht en snelheid van je aanval, terwijl ze er tegelijkertijd telkens toffer uitzien.

Een ander nieuw element is de mondvol-vorm van Kirby, waarbij het roze wezentje veel te grote voorwerpen opslokt en verandert in een auto, pylon, frisdrankautomaat, trap en ga zo nog maar even door. Het zorgt meermaals voor een grote glimlach op je gezicht. Ook al zijn niet alle mondvol-transformaties van hetzelfde niveau, ze brengen telkens weer een nieuwe soort puzzels met zich mee.

Te makkelijk?
Dat de puzzels over het algemeen niet heel moeilijk zijn, is niet heel verrassend voor een game met onze roze held. Toch blijft ergens het gevoel achter dat het geheel in dit geval wel iets uitdagender had gekund. Met name omdat aan het begin van het spel nog de suggestie wordt gewekt, aangezien je kunt kiezen tussen twee verschillende moeilijkheidsniveaus (groen als gras en wild). De realiteit leert dat het verschil voor de gemiddelde gamer verwaarloosbaar is (je gezondheidsbalk is een stukje kleiner en de vijanden zijn iets sterker), want echt heel moeilijk wordt het nooit. Op een paar interessante baasgevechten na.

Des te jammer dat het aantal verschillende vijanden en eindbazen in de game iets te beperkt is om continu verrast en uitgedaagd te worden. Het maakt Kirby en de Vergeten Wereld wel een perfecte game voor de wat jongere gamer – op niveautje groen als gras – maar voor de gelouterde gamer zal het eindscherm er na ongeveer 10-15 uren spelen opzitten. Om daarna alle verstopte extra’s en bonussen te vinden zal je er misschien nog eens 10 uur aan vast kunnen plakken. Ook jammer is het feit dat de twee-spelermodus net wat minder strak speelt als de solo-game. Het is iets te chaotisch, je Waddle Deepartner kan alleen zijn speer gebruiken en de camera werkt niet altijd even lekker mee.

Niet een vergeten, maar onvergetelijke wereld!
Toch heb ik me meer dan prima vermaakt tijdens mijn avonturen in de Vergeten Wereld. Het is misschien even schakelen dat je niet continu op het puntje van je stoel hoeft te zitten, maar al snel geniet je van de magische werelden en spatten de kleuren en de vrolijkheid van het scherm. En terwijl je de levels doorloopt op zoek naar alle verstopte opdrachten en gevangen Waddle Dees besef je dat het gemis van enorm uitdagende vijanden je helemaal niet bezighoudt. Het gevoel dat je toch nog even die nieuwe upgrade moet verdienen, een bonuslevel kan voltooien binnen de doeltijd of nog even de volgende wereld moet ontdekken, houdt je aan je Switch gekluisterd. Het bezorgde mij aan het eind van de game in ieder geval een overduidelijk gevoel van voldoening.

Kirby en de Vergeten Wereld is een absolute voltreffer geworden. Kirby in 3D speelt prima, ziet er fantastisch uit en laat je genieten van begin tot eind. Althans, als je tot de groep gamers behoort die het niet erg vindt dat de moeilijkheid van de game niet bijster hoog ligt en je gewoon lekker kan genieten van de charme, de sfeer en de vrolijkheid die de game uitademt. Kirby mag dan bijna dertig zijn geworden, maar dit nieuwste avontuur smaakt naar meer. En als HAL Laboratories dan het verschil in moeilijkheidsgraad en de variatie in vijanden wat opkrikt, zal de potentie alleen nog maar groter worden. Want uiteindelijk is er maar één game-serie die zo erg kan zuigen, maar toch ontzettend tof is.

Frido van der Wal (ThaHobbit)

Filmprogrammeur bij een bioscoop, filmliefhebber, gamer en sportman in hart en nieren. Houdt zich als Neerlandicus vooral met de eindredactie bezig, maar voor een review op zijn tijd kun je hem ook wakker maken. Of een potje FIFA ...

Aantal keer bekeken: 6531

Laagste 3 prijzen voor Kirby en de Vergeten Wereld (Switch)

51.95 3