Let's Sing 2021 (UK Edition) + 1 Microfoon (PS4)
70 100 1

Review Let's Sing 2021 (UK Edition) + 1 Microfoon (PS4)

Twee jaar geleden mocht ik, dankzij een hardnekkig gerucht op de redactie dat ik wel voor een karaoke-avondje te porren ben, de game Let’s Sing 2019 reviewen voor de Nintendo Switch. Laat ik vooropstellen dat het gerucht waar is, ik heb menig karaoke-avondje beleefd in mijn studententijd en rockte de buurt bij elkaar met mijn vrienden in de Rock Band en Guitar Hero- games. Het was dan ook niet heel moeilijk om me nogmaals over te halen nadat Let’s Sing 2021 in de redactiebus plofte. Is Let’s Sing 2021 leuk genoeg voor de liefhebber? Of is de serie met de jaren zijn sterrenstatus verloren?

Nieuw jaar, nieuwe tracklist
Let’s Sing 2021 kun je, net als zijn voorgangers, spelen met USB-microfoons (er zit eentje bij de fysieke game), SingStar- microfoons of met de Let’s Sing- app op je telefoon. Zelf had ik nog een Rock Band- USB-microfoon liggen, maar gelukkig werkt de app ook binnen enkele tellen als een zonnige zomerhit dus je bent hoe dan ook binnen de kortste keren klaar om te zingen. Heb je net als ik al een eerder deel uit de serie, dan is het zaak om de tracklist als eerste te beoordelen. Ligt deze je niet of valt deze tegen ten opzichte van een eerder deel, dan zul je namelijk al snel weer teruggrijpen naar die vorige game en dat is zonde. Waar er de vorige jaren nog redelijk wat jaren 80, 90 en 00 nummers als tegengewicht van de grotere hoeveelheid recente nummers waren, is dat dit jaar iets minder in balans. Nummers als ‘Yummy’ van Justin Bieber, ‘Bad Guy’ van Billie Eilish, ‘Thank U, Next’ van Ariana Grande en ‘Sucker’ van de Jonas Brothers voeren de hedendaagse pop-boventoon, terwijl we ‘Kiss From a Rose’ van Seal, ‘I Can’t Dance’ van Genesis, ‘You Keep Me Hangin’ On’ van Kim Wilde, ‘I Just Can’t Wait To Be King’ uit The Lion King, ‘Somewhere I Belong’ van Linkin Park en ‘Black Horse and the Cherry Tree van KT Tunstall tot de oudere nummers kunnen/moeten rekenen.

Legend Mode
Het hadden er wat mij betreft nog een paar meer mogen zijn, maar luister je nog regelmatig met plezier naar de Top-40 dan is er zeker geen man overboord. Er zijn namelijk genoeg leuke modi te vinden om van Let’s Sing 2021 een feestje te maken. De meest in het oog springende is de nieuwe Legend Mode, waarin je het tegen zestien avatars opneemt die je steeds drie muzikale uitdagingen geven om vervolgens in een Boss Battle als ultieme uitdager op te treden. Win je, dan verdien je bijvoorbeeld een nieuwe avatar of kleding. De Legend Mode geeft je zo een gevoel van progressie, wat zeker welkom is in een karaoke game. Toch zit hier nog wel meer potentie in. De uitdagingen mogen nog wat gevarieerder zijn en de beloningen zouden een stuk interessanter gemaakt mogen worden (nieuwe nummers unlocken!).

Ander modi zijn Classic: zing een nummer (solo of met maximaal drie vrienden) en scoor zoveel mogelijk punten, Mixtape 2.0: zing je een weg door een mix van vijf nummers, Feat.: ga een duet aan met een andere speler en zing zo goed mogelijk samen, Jukebox: nummers spelen als ouderwetse MTV-muziekclips af (om even bij te komen na een intense zangsessie), World Contest: neem het op tegen de zangprestaties van andere spelers (of vrienden) over de wereld én Let’s Party: waarin je het met maximaal acht spelers in twee teams tegen elkaar opneemt in diverse grappige minigames. Als we de post-corona tijd bereikt hebben, is deze laatste zeker een modus die met vrienden op feestjes voor succes zal zorgen.

Dure DLC
Eerder sprak ik al over de tracklist. Die bestaat net als in de vorige delen uit “slechts” dertig nummers. Ik blijf dit jammer vinden, vooral omdat even vier nummer bijkopen in een songpack je zomaar €4,99 kost. En dan heb je dus geen vrije keus van nummers, dus de kans is aanwezig dat je maar twee of drie van de vier nummers echt leuk vindt. Je hebt ook nog de optie om de Platinum- editie te kopen van de game, maar €75,- besteden aan een karaoke game vind zelfs ik wel erg prijzig. Het zou tof zijn als je in de toekomst een abonnement-constructie, zoals bij Just Dance, zou kunnen afnemen waarin alle nummers uit eerdere edities te vinden zijn (en nieuwe nummers zo nu en dan toegevoegd worden).

Let’s Sing 2021 vindt absoluut het karaoke-wiel niet opnieuw uit, maar biedt liefhebbers van karaoke en/of party games wel weer genoeg leuks om vele avonden mee te vullen. Kijk van tevoren wel even goed naar de tracklist, want als deze je niet (genoeg) bevalt kun je beter teruggrijpen naar een oudere versie of even wachten op een prijsdaling. De bestaande lijst aanvullen met nieuwe nummers is namelijk een prijzig grapje. Is deze tracklist wel helemaal jouw ding, dan is Let’s Sing 2021 zeker een potentiële Top-40 hit voor jou.

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Aantal keer bekeken: 2643

Laagste 2 prijzen voor Let's Sing 2021 (UK Edition) + 1 Microfoon (PS4)