Pokemon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team (NDS)
70 100 1

Review Pokemon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team (NDS)

Na een race- en puzzelspel van Pokémon op de Nintendo DS werd het weer hoog tijd voor een RPG uit de serie. Terwijl we nog even op de echte klassieke RPG moeten wachten werpen wij alvast een blik op een heel andere game. Een flink aantal jaren geleden lanceerde een groot Japanse gamesbedrijf een nieuwe lijn videogames. Het bedrijf stond al bekend om franchises als Super Mario, Donkey Kong en Zelda. Natuurlijk kennen wij dat bedrijf allemaal wel; het was Nintendo. En de nieuwe reeks videogames was Pokémon. Het betrof een game waarin je 151 verschillende beestjes moest vangen. Twee versies van de game, Pokémon Red en Blue, zorgden voor een ware revolutie. De Game Boy, die al best wel een hele tijd op de markt was, was nog nooit zo populair geweest. De multiplayer functie van de game, waarin je Pokémon uit kon wisselen of tegen elkaar kon laten vechten, zorgde ervoor dat de kabels die nodig waren om dat te doen voor het eerst de winkels uitvlogen. Het succes mondde uit in een hele reeks nieuwe RPGs en natuurlijk ook de nodige rip-offs van de serie. Zo zagen wij bijvoorbeeld Pokémon Pinball op de Game Boy Color en Pokémon Snap, een spel waarin je foto's moest maken van Pokémon, op de Nintendo 64. De Nintendo DS kreeg ook enkele Pokémon games; Pokémon Dash, een racegame, en Pokémon Link, een puzzelspelletje. De fans van de serie zaten hier natuurlijk niet op te wachten; zij wilden weer een nieuwe RPG met nieuwe Pokémon, verbeterde graphics en online gameplay. Na lang wachten werd dat wachten beloond; Nintendo zet de wereld wederom op z'n kop met Pokémon Diamond en Pearl. Helaas moeten wij nog even wachten op die games. In de tussentijd doen wij het wel met Pokémon Mystery Dungeon op de Nintendo DS (Blue Rescue Team) en Game Boy Advance (Red Rescue Team).

In de traditionele Pokémon games speelde je als mens met als doel zoveel mogelijk verschillende Pokémon te vangen en te trainen om zo 's wereld beste Pokémon trainer te worden. In Pokémon Mystery Dungeon werkt het iets anders; een mens verliest zijn geheugen en veranderd in een Pokémon. De speler, die dus deze 'Pokémon' is, vult aan het begin van het spel een vragenlijstje in. De uitslag van dit testje is een Pokémon; hiermee zal jij het spel uit moeten spelen. Om je toch nog enige keuze te geven kan je je maatje wel zelf uitkiezen. Samen met je maatje ga je een reddingsteam opzetten om Pokémon in nood te helpen. Al reddende ontrolt het verhaal zich. De aarde is uit balans en dit heeft onder andere te maken met iemand die in een Pokémon is veranderd. De verhaallijn is aan de ene kant een beetje vergezocht, maar aan de andere kant weet het je wel geboeid te houden. Met het uitspelen van het spel ben je ongeveer 12 uur bezig. Na het uitspelen van de verhaallijn kan je je richten op het trainen van je Pokémon, nieuwe Pokémon verzamelen voor je reddingsteam en nieuwe plekken verkennen. Er is in ieder geval genoeg te doen in het spel.

Centraal in het spel staan de avonturen die je met je reddingsteam meemaakt. Als reddingsteam heb je namelijk een heleboel te doen. Je moet afreizen naar vele verschillende gebieden (dungeons) om Pokémon te redden, spullen af te leveren of om een bepaalde Pokémon een pak rammel te geven. Dit doe je niet alleen om de verhaallijn te voltooien, maar ook om aan geld en voorwerpen te komen. Pokémon die je helpt belonen je namelijk rijkelijk met van alles en nog wat.

Het vechten tegen andere Pokémon in de dungeons gaat heel anders dan we gewend zijn in de Pokémon reeks. Vechten in deze game is namelijk heel tactisch ingesteld. Iedere keer als jij een stapje zet zullen alle Pokémon op die verdieping in de dungeon ook een actie uitvoeren. In de meeste gevallen lopen ze op je af en proberen ze je aan te vallen. Door naast zo'n Pokémon te gaan staan kan je hem aanvallen. Speciale aanvallen kan je ook over een afstandje uitvoeren. Ook kan je voorwerpen gebruiken; zo kan je stenen gooien, met ijzeren staven werpen en helende besjes eten. Als jij een zet hebt gedaan zijn de andere Pokémon uit jouw team aan de beurt om ook iets te doen. Dit doen ze uit zichzelf en jij hebt hier nauwelijks invloed op. Je kan bijvoorbeeld wel instellen welke items en aanvallen ze mogen gebruiken. Door ervoor te zorgen dat je goed voor je tegenstander staat, de juiste aanvallen gebruikt en je maatjes goed inlicht kan je de strijd aangaan met de meest sterke Pokémon in de wereld. Deze manier van vechten is echter te langdradig om echt leuk gevonden te worden.

De graphics van de game zijn niet echt op niveau. Dit komt omdat deze game ook op de Game Boy Advance uitkomt. Natuurlijk zitten er wel mooie animaties van alle 386 verschillende Pokémon in de game en ziet alles er netjes uit, maar toch is dit niet waar de Nintendo DS voor gebouwd is. Voor de Game Boy Advance zijn het echter wel weer nette graphics. De echte, goede Poké-graphics krijgen we helaas weer te zien in Pokémon Diamond en Pearl. Het geluid in de game is overigens prima. Ook al zijn het geen hoogstaande 'meefluit liedjes', het kan er prima mee door. Elk stukje van de wereld heeft zo zijn eigen vrolijke deuntje en de achtergrondgeluiden zijn gelukkig niet irritant.

Het touch-screen van Nintendo DS wordt nauwelijks benut. Ook dit komt omdat we hier eigenlijk met een Game Boy Advance game te maken hebben. Je kan wel lopen met je stylus, maar omdat je maar acht kanten op kan lopen heb je hier niet zoveel aan. Echt soepel lopen met het touch-screen zoals we dat kunnen met Animal Crossing: Wild World is er echt niet bij. En om nou speciaal voor de menu's je stylus te gaan gebruiken is ook zo overdreven. Pokémon Mystery Dungeon is dus het makkelijkst te spelen met de knoppen.

De conclusie is snel getrokken; Pokémon Mystery Dungeon is geen échte Pokémongame geworden. Het hele 'Gotta catch 'em all!'-element, waar de serie bekend om staat, is op de achtergrond geraakt. Het draait nu alleen nog maar om het redden van Pokémon. De avonturen die je met je Pokémon maakt zijn op den duur best vervelend en het vechten wordt ook snel saai. Een beetje variatie had best gemogen. En pas na het uitspelen van de verhaallijn kan je een beetje op pad gaan om je eigen ding te doen. De graphics en het geluid zijn op zich best netjes, maar ze springen er absoluut niet uit. En misschien had deze game beperkt moeten blijven tot de Game Boy Advance; op de Nintendo DS krijgen we op den duur toch wel betere Pokémon games. De fans van de oude klassieke Pokémon RPG kunnen dus beter een paar maanden wachten op Diamond en Pearl en Mystery Dungeon lekker voorbij laten gaan. Geen verkeerde game, maar absoluut geen Poké-game.

Oordeel Pokemon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team (NDS)

• Graphics 69
  • Gameplay 65