Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Resident Evil 7: Biohazard (+PSVR) (PS4)
90 100 1

Review Resident Evil 7: Biohazard (+PSVR) (PS4)

Sinds we de relatieve veiligheid van Afrikaanse boomtoppen hebben verlaten voor het onzekere bestaan op de savanne, heeft de mens miljoenen jaren in onveiligheid geleefd. Roofdieren die ons besluipen in de nacht, donkere grotten die onbekende gevaren herbergen en onpeilbaar diepe wateren; angst behoedde ons altijd voor gevaar. Nu iedere twintig meter lantaarnpalen onze weg verlichten, we onze voordeur veilig achter ons dicht kunnen trekken en Trump de grootste bedreiging voor de mensheid lijkt te zijn, is een goed schrikmoment om onze zintuigen op scherp te zetten precies wat we nodig hebben. En laat dat nu net de behoefte zijn waar Resident Evil 7 in voorziet.

Back to the roots
De slecht geacteerde openingsscène waarin het Raccoon City special forces S.T.A.R.S. team een geheimzinnig landhuis binnendringt, is inmiddels verheven tot ware klassiekerstatus. Net als de game waar het een deel van is. Met zijn iconische personages, schaarse munitie en niet eerder vertoonde genetisch gemanipuleerde gedrochten, zette Resident Evil het Survival horror genre op de kaart. De ware ster van de show was echter het onheilspellende landhuis, vol lugubere kamertjes, een ondoorgrondelijke lay-out en intrigerende puzzels.

                                  Er zijn meer dan genoeg creepy gangetjes te vinden in RE7.

Naarmate de serie zich gestaag ontwikkelde tot actie-shooter, werd deze sterke basis vergeten. Gelukkig waren er binnen Capcom nog heldere geesten die zich dit wél wisten te herinneren. Nog belangrijker: zij wisten de leidinggevenden van hun ideeën te overtuigen die uiteindelijk hebben geleid tot de eerste first-person Resident Evil game. Door deze ingrijpende vernieuwing te combineren met de gameplay van het eerste uur, heeft de Resident Evil serie na jaren van relatieve middelmatigheid eindelijk weer een topgame voortgebracht.

Welcome to the family son!
Resident Evil 7 (RE7) is eigenlijk het verhaal van een hechte familie; de Bakers. Gezellig zitten ze aan tafel, compleet met dementerende oma in de rolstoel en een heerlijk stoofpotje van onherkenbare ingrediënten. In hun grenzeloze gastvrijheid begrijpen ze maar niet waarom hun gasten geen hapje mee willen eten. Zoals het cliché voor Amerikaanse plattelandsmensen geldt, zien ook de Bakers alles heel zwart-wit: wil je niet mee eten? Dan slaan we toch gewoon je hersens in? Ethan is de zoveelste in een lange rij ondankbare gasten. Hij is bij hen gearriveerd na een geheimzinnige boodschap van zijn dood gewaande vriendin. Een beslissing die hij zelf vast betreurt, maar die ons een mooi avontuur oplevert!

                                     De Baker familie dineert het liefst bij sfeervol kaarslicht.

Echt Resident Evil
Van tevoren had ik mijn twijfels over ‘hoe Resident Evil’ RE7 zou zijn. Het first-person perspectief leek me helemaal niet passen en deed me denken aan het vierde deel in de Silent Hill Reeks, dat deels overschakelde naar dit perspectief. Henry’s zoektocht naar zijn vriendin deed me ook denken aan Silent Hill, maar dit keer deel 2. Daarin probeert hoofdpersoon Harry uit te vinden wat er met zijn vrouw is gebeurd. Gelukkig bleken al mijn twijfels ongegrond; amper een half uur in de game ben je gegarandeerd volledig opgeslokt in de enorm brute en bizarre realiteit die RE7 je voorschotelt, compleet met de welbekende green herbs en een schaarste aan munitie.

Het klinkt misschien vreemd, maar zelfs het first-person perspectief versterkt het gevoel van de eerste RE delen. Net zoals de vaste cameraperspectieven die deze games hanteerden, ontneemt het een groot deel van het zicht op je omgeving. Daar speelt Capcom handig op in met overal om je heen onheilspellende geluiden en meer donkere hoekjes dan je lief is. Daarnaast ben je door het perspectief een stuk minder flexibel in je bewegingen, net als bij de tank-besturing van de oude RE games. Kon je in RE6 nog duiken en brute melee-moves uitvoeren, nu zijn je vijanden doorgaans zó in your face dat je het gevoel hebt geen kant op te kunnen. Ja, of je snel omdraaien en wegrennen, maar de Bakers en andere gedrochten de rug toekeren is nog veel angstaanjagender!

                                              Als je ze van zo dichtbij ziet, is het meestal goed mis.

Creepy atmosfeer
RE7 is de nieuwe meester van de viezigheid. Werkelijk elk kamertje in het vervallen landhuis heeft wel iets smerigs. Rottend eten, onidentificeerbare restjes in de koelkast (inclusief dikke vliegen), vochtplekken met een riante laag schimmel, half vergane troep, plastic zakken waarvan de inhoud zich laat raden, roestig gereedschap met een plasje gestold bloed eronder, half verbrande poppenhoofdjes en ga zo maar door. Je zit er constant met je neus bovenop.

Het geluid doet er nog een schepje bovenop. Het landhuis piept en kraakt om je heen en wanneer je verstopt zit voor de Bakers hoor je precies de richting waar ze vandaan komen. Aan de krakende voetstappen of door het onheilspellende geroep: “Ethaaan … oh Ethaaaan, I can smell you! Hahaha!” De stemacteurs die de Bakers hebben ingesproken verdienen wat mij betreft dan ook een hele dikke pluim. Allemaal zijn ze even creepy en gestoord. Ethan zelf verkeert regelmatig in shock, waarbij de welgemeende vloeken niet van de lucht zijn. Het geeft de nodige persoonlijkheid mee aan de anders toch vrij bordkartonnen figuren. Verwacht dan ook geen grote persoonlijke ontwikkelingen of hartverscheurende momenten. Gelukkig heeft RE7 die ook helemaal niet nodig!

                                     RE7 gebruikt schaduw in puzzels, maar vooral om je bang te maken.

Ware beleving met PSVR
Helaas kon ik de game niet testen met een PSVR headset, maar zelfs dan kan ik met een gerust hart aanraden om deze game met PSVR te spelen. De ervaring moet echt verschrikkelijk intens zijn! Nu zat ik al regelmatig met samengeknepen billetjes te spelen. Natuurlijk heb ik ook wat ervaringen opgezocht van mensen die wel met PSVR hebben gespeeld en die ondersteunen mijn impressie. Over het algemeen wordt RE7 omschreven als de eerste echt volwaardige VR-game en daar kan ik me goed in vinden. Wat ik daarbij vooral erg fijn vind, is dat dit geen enkele invloed heeft gehad op de ervaring zonder VR. Ook die is gewoon top.

Verdeelde game
Het enige jammere aan Resident Evil is dat een landhuis toch ook zijn limieten aan ruimte en afwisseling kent. Na de eerste bloedstollende uren heb je het grootste gedeelte van het landhuis verkend, de nodige sleutels gevonden en de meeste puzzels opgelost. Ook heb je dan al de meeste vijanden gezien, waar wat mij betreft een wat grotere variatie in had mogen zitten. Het verhaal is dan echter nog niet afgelopen en hoewel RE7 ook in het ‘tweede gedeelte’ nog de nodige verrassingen in petto heeft, kan het toch niet op tegen die eerste uren geweldig uitgewerkte gameplay. Gelukkig ben je op dat moment al zo begaan met het verhaal, de setting en de ervaring dat je dat voor lief neemt.

Heb je RE7 uitgespeeld, dan kun je je lol op met de ‘Mad House’ moeilijkheidsgraad. Hierin is de Baker familie nóg agressiever, is munitie nóg schaarser en zijn veel items op andere plekken te vinden dan je gewend bent. Daarnaast nodigt de game met diverse trophies, of achievements op de Xbox, uit om nog een paar keer door te spelen. Net als de eerste Resident Evil game, die ik tientallen keren heb gespeeld, zie ik dit bij RE7 ook gebeuren.

Ervaar het zelf
Vanaf de eerste bloedstollende minuten is RE7 heel erg duidelijk: “you’re in deep shit now son!”. Niets is te gek en alles even vies, bruut en schokkend. Dankzij het first-person perspectief zit je er midden in. Grafisch staat de game zijn mannetje en ook op het gebied van geluid is de grootste aandacht besteed aan de kleinste details. RE7 is met zorg gemaakt en dat voel je aan alle kanten. Het is een ‘return to form’ voor de Resident Evil serie en een game die ook op zichzelf zijn mannetje staat. En ben je in het bezit van PSVR, dan is dit letterlijk een no-brainer. Als je de spanning aankunt tenminste!

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

 

Oordeel Resident Evil 7: Biohazard (+PSVR) (PS4)

  • Graphics 90
  • Gameplay 90
  • Originality 90
  • Sound 95
  • Replay 85
  • Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 6678 

Laagste 3 prijzen voor Resident Evil 7: Biohazard (+PSVR) (PS4)

16.45 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Game Supplier 9.8
€  16.45€ 0.00   € 16.45
GameResource 9.7
€  16.49€ 0.00   € 16.49
AllYourGames.nl 8.8
€  18.90€ 0.00   € 18.90

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Tallon 4 NL
Door Tallon 4 NL (1265 reacties) op 04-02-2017 01:58
( PM )
Ik had, na de PSVR honeymoon over was, toch twijfels over het bestaansrecht van PSVR. Ik moet zeggen dat deze game mijn vertrouwen weer compleet heeft hersteld! Ik haat het woord immersion, maar als je deze game in VR speelt is de ervaring zo overrompelend en bijna levensecht, dat het spelen van de game op een normaal scherm niet in de buurt komt. Ik ben niet bang aangelegd, maar deze game is zo scary in VR dat ik, en dan ben ik al niet meer de jongste hier, constant tegen mezelf als een zenuwachtige puber lig te ouwehoeren in termen van ' kom op, tis maar een game', maar echt helpen doet het niet...het is toch vaak even uitblazen en chillen, tussen de wat kortere speelsessies, want echt lange sessies trek ik niet. Mocht je ook maar enigszins interesse hebben in PSVR dan mag je deze game met recht een systemseller noemen.
avatar van EPMD
Door EPMD (5752 reacties) op 04-02-2017 02:03
( PM )
Achteraf toch best spijt dat ik mijn VR heb verkocht na een maand.
avatar van Ben
Door Ben (7548 reacties) op 04-02-2017 07:23
Rol: Toevoeg Moderator
( PM )
Lekker hoog cijfer, hebben hebben hebben!
avatar van Malistix
Door Malistix (1119 reacties) op 04-02-2017 08:08
( PM )
Quote:
Achteraf toch best spijt dat ik mijn VR heb verkocht na een maand.


Voor 1 game zou ik daar niet teveel spijt van hebben, zeker niet als je kijkt naar de toch ondermate ondersteuning van sony zelf de komende maanden.

On topic: hoog cijfer ik heb echt veel verschillende reviews gezien van matig tot hoog maar horror games zijn gewoon niet mijn ding lol zeker niet in first person
avatar van Haaibaai
Door Haaibaai (245 reacties) op 04-02-2017 09:26
( PM )
Mooie review. Ik sla deze toch maar over. De laatste resident evil die ik gespeeld had was code Veronica op de Dreamcast. Nu speel ik liever games die niet te eng zijn.
avatar van Pipboy3000
Door Pipboy3000 (45 reacties) op 04-02-2017 09:41
( PM )
Ik ben zo jaloers op mensen die deze game kunnen spelen zonder om de minuut te moeten pauzeren om naar adem te happen. Ik schijt m'n broek al vol bij de gedachte.
avatar van Killer Instinct
Door Killer Instinct (639 reacties) op 04-02-2017 11:00
( PM )
Haha watjes ^^
avatar van ArdiBacardi
Door ArdiBacardi (1975 reacties) op 04-02-2017 12:24
( PM )
Geniale game, RE is weer helemaal terug! In een paar dagen rondgespeeld, sfeer en gameplay is dik in orde. In VR is het helemaal 'genieten', zo intens met PS VR! Nu wachten op de Not A Hero DLC, ik ben benieuwd waar ze naar toe willen gaan. Als dit dé RE van de toekomst is, teken ik er zo voor ongeacht of er bekende karakters in voorkomen of juist helemaal niet.
avatar van Smocho
Door Smocho (2983 reacties) op 04-02-2017 12:57
( PM )
Gisteren zag ik m 2e hands voor 45eu bij nedgame, meteen maar besteld :) Helaas heb ik geen PSVR, kben zo benieuwd hoe dat is, ik heb uberhaupt nog nooit VR kunnen proberen.

Edit: 2e hands versie binnen gekregen van nedgame, tis een bundel copy? Not to be sold seperately. Volgens mij is ie ook helemaal nieuw, was iig niet gesealed. Maar lijkt mij niet ok dat Nedgame bundel copies als 2e handa verkoopt?
avatar van Remedy
Door Remedy (680 reacties) op 04-02-2017 14:08
( PM )
"Het enige jammere aan Resident Evil is dat een landhuis toch ook zijn limieten aan ruimte en afwisseling kent."

Ooit had ik eens Silent Hill: the Room gespeeld en dat speelde zich voornamelijk af in 1 kamer. Er zat aardig veel verhaal in die kamer en de sfeer vond ik daarbij toen erg pakkend. Als de sfeer en het verhaal goed zijn, dan is het juist kick dat alles zo intens kan worden beleeft in een beperkte omgeving :)
avatar van Tallon 4 NL
Door Tallon 4 NL (1265 reacties) op 04-02-2017 15:41
( PM )
Quote:
Gisteren zag ik m 2e hands voor 45eu bij nedgame, meteen maar besteld :) Helaas heb ik geen PSVR, kben zo benieuwd hoe dat is, ik heb uberhaupt nog nooit VR kunnen proberen.

Edit: 2e hands versie binnen gekregen van nedgame, tis een bundel copy? Not to be sold seperately. Volgens mij is ie ook helemaal nieuw, was iig niet gesealed. Maar lijkt mij niet ok dat Nedgame bundel copies als 2e handa verkoopt?


Ik zou dat niet pikken, ruikt niet fris dit. En dan nog 45 durven vragen...
avatar van Johantopper
Door Johantopper (517 reacties) op 04-02-2017 18:33
( PM )
Quote:
Ik had, na de PSVR honeymoon over was, toch twijfels over het bestaansrecht van PSVR. Ik moet zeggen dat deze game mijn vertrouwen weer compleet heeft hersteld! Ik haat het woord immersion, maar als je deze game in VR speelt is de ervaring zo overrompelend en bijna levensecht, dat het spelen van de game op een normaal scherm niet in de buurt komt. Ik ben niet bang aangelegd, maar deze game is zo scary in VR dat ik, en dan ben ik al niet meer de jongste hier, constant tegen mezelf als een zenuwachtige puber lig te ouwehoeren in termen van ' kom op, tis maar een game', maar echt helpen doet het niet...het is toch vaak even uitblazen en chillen, tussen de wat kortere speelsessies, want echt lange sessies trek ik niet. Mocht je ook maar enigszins interesse hebben in PSVR dan mag je deze game met recht een systemseller noemen.


Zo is het precies
avatar van Starscreamer
Door Starscreamer (191 reacties) op 04-02-2017 20:11
( PM )
Leuk spel maar een kleine 9 uur en je bent er doorheen
avatar van Jann3k3
Door Jann3k3 (212 reacties) op 04-02-2017 22:15
( PM )
Vandaag heel mijn zaterdag besteed aan deze game. met 5 a 6 uurtjes uitgespeeld op Normal. De game was erg vermakelijk en vooral de story vind ik echt gaaf. Er zitten wat schrikmomenten in waarbij ik echt achteruit deinsde. xD Alleen het laatste stukje vond ik wat irritant omdat het vaak heen en weer lopen was in hetzelfde saaie stukje omgeving voor bepaalde items.
De ''end boss'' stelde niks voor qua moeilijkheid, maar daar heb ik mij verder niet aan geërgerd.
Al met al prima vermaakt. :)
avatar van PhysX
Door PhysX (1183 reacties) op 05-02-2017 11:13
( PM )
Op de Xbox kon je gratis het eerste uur spelen. Ik heb het geen 10 minuten volgehouden. Geweldig spel, maar ik schijt echt in m'n broek. Je moet wel echt een masochist zijn om dit te kunnen spelen.
avatar van Beatstruck
Door Beatstruck (139 reacties) op 05-02-2017 16:53
( PM )
Heb speciaal voor RE7 een PSVR set gekocht en daar absoluut geen spijt van gehad! De hele sfeer van de 'Main House' is zo goed gerealiseerd dat je zelfs in de dooie momenten (no pun intended) constant op je hoede bent. Hierdoor hoeft de game weinig te vertrouwen op jumpscares, maar des te meer op de benauwde anticipatie, elke keer dat je een hoekje om loopt of een nieuwe ruimte betreedt.

Het hoogtepunt wat deze benauwende sfeer betreft lag voor mij (zonder te spoilen) absoluut bij het gedeelte in het spel direct nadat je een specifieke lamp op de juiste plek op hebt gehangen, maar helaas was dit ook een van de laatste ècht memorabele momenten in de game. Het laatste derde van de game voelde wat generic en minder scary, maar dat neem je inderdaad voor lief na zo'n fantastische opzet.

Na mijn eerste playthrough met VR op Normal heb ik de game meteen nogmaals zonder VR op Easy gespeeld en ik zou iedereen aanraden, mits je aan een VR bril kunt komen en je maag het toelaat, om RE7 de eerste keer mèt VR te spelen. Als je hem de eerste keer 'normaal' speelt en hem achteraf nog eens met VR opnieuw doorloopt, mis je toch een hele hoop van de ervaring die anders toch wel heel memorabel is.
avatar van Jellevdburg
Door Jellevdburg (2071 reacties) op 06-02-2017 15:49
( PM )
Ik hou niet van horror, dus deze sla ik over.