Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration (+PSVR) (PS4)
92 100 1

Review Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration (+PSVR) (PS4)

Na bijna een jaar exclusiviteit genoten te hebben op Xbox en PC, komt Lara Croft eindelijk weer eens op de PS4 buurten met het vervolg op de grote reboot uit 2013. Groot geluk voor geduldige PlayStationbezitters, is dat deze versie ook uitkomt ter viering van de twintigste verjaardag van Lara Croft (in videogamejaren dan hè). Dankzij samenwerking met de Nederlandse studio Nixxes bevat deze versie niet enkel Rise of the Tomb Raider en eerder uitgebrachte DLC, maar ook het kersverse Blood Ties waarin je eindelijk weer eens Croft Manor mag verkennen, zelfs in VR.


Re-Reboot


Waar Tomb Raider een sterk oorsprongsverhaal was voor Lara Croft, begint ze in Rise of the Tomb Raider pas echt de titulaire heldin te worden. De verschrokken overlevende is nu een nieuwsgierige avonturier die de dromen van haar vader najaagt. Dit komt prachtig naar voren in de opening van de game, waarin Lara vastbesloten op Siberische bergtoppen lawine’s ontwijkt en door antieke tempels in Syrië slingert. Gewapend met pistolen en moderne klimspullen is het ouderwetse Tomb Raider gevoel weer helemaal terug. Rise of the Tomb Raider lijkt misschien een maffe titel voor een tweede game, maar het voelt wel degelijk aan als de start van Lara’s ‘echte’ Tomb Raider-identiteit. Hiermee zet Crystal Dynamics een sterk vervolg neer dat mooi voortborduurt op de ontwikkelingen van de vorige game, maar stiekem is het ook een prima instappunt voor nieuwe gamers.

Leugens

Al is Rise of the Tomb Raider nog steeds een schat van een game, zou ik het niet per se een meesterwerk noemen. Er zijn namelijk wat imperfecties om over te zeuren. Zo zou het verhaal zeker geen Oscars winnen, daarvoor zijn de plottwists net te kort door de bocht. Daarnaast zijn de stealth-gameplay en het schietwerk nog steeds te klungelig. Zo had ik een paar soldaten recht voor iemands neus uitgeschakeld zonder dat de beste man iets doorhad. Zodra er een lichaam ontdekt werd, wist hij echter met zijn vriendjes direct naar de andere kant van de map te rennen – precies daar waar ik zat te schuilen in een perfect struikje – terwijl hij over de walkie-talkie schreeuwde dat Lara overal zou kunnen zijn. Je zou dit kunnen construeren als uitstekend acteerwerk van de willekeurige soldaat naar zijn collega’s, maar ik zie het toch echt als gemakzuchtige AI voor de vijanden. Het richt- en schietwerk steekt best goed in elkaar wanneer je eenmaal gewend bent aan de controls. Toch stond ik meermaals spontaan met blikjes te gooien, te herladen of aan een hendel te zwaaien omdat deze bezigheden allen op het vierkantje ingesteld zijn. Kleine gemiste kans om dit balanspuntje niet te corrigeren in deze zo-goed-als-definitieve versie.


Vakantiekiekjes


Zo, nu we de ‘nitpicks’ uit de weg hebben, kunnen we het hebben over de rest van de game, wat gelukkig alle zeurpuntjes met gemak overschaduwt. Ten eerste heeft Crystal Dynamics er echt een kunst van gemaakt om Lara ergens om een hoekje te laten lopen, of een idyllisch bergtopje te beklimmen, om haar plots middenin een levende ansichtkaart neer te zetten. Spierwitte bergen, kletsende watervallen, mossige tempels en letterlijk schitterende zandkastelen; mijn linkerduim zat geregeld bibberend van anticipatie klaar boven de screenshotknop. Er wordt geen enkele kans gemist om de indrukwekkende graphics uit te stallen, welke op de PS4 met Full-HD 180 extra pixels tellen vergeleken met de Xbox One. Jammer genoeg haalt deze versie geen 60 FPS zoals Tomb Raider Definitive Edition op de PS4. Maar daar kom je wel overheen wanneer je opgaat in alle details, zoals het eveneens prachtige sound design van sneeuw dat echt knispert onder je bergschoenen, of de soepele animaties wanneer Lara haar lokken staat af te drogen in een pittoreske watertempel.


Tempo

Ten tweede is daar de opzet van de game: er wordt voortdurend afgewisseld tussen secties waarin je door een tempel klautert en puzzelt, in de wildernis probeert te overleven, of momenten waarin je een klein leger soldaten probeert te vermijden dan wel creatief op te blazen. Er is wel een klein probleempje met al deze variatie, voornamelijk de stealthsecties en het puzzelen gaan hierdoor nooit echt de diepte in. Nu vind ik dit dat in het geval van stealth best acceptabel, dit is tenslotte geen Hitman. Toch had ik sommige puzzels best een graadje moeilijker willen zien. Ze zijn best leuk om uit te vogelen, maar de doorgewinterde denker vindt ze vast niet verzadigend. Desalniettemin zorgt de gevarieerde gameplay ervoor dat de hoofdgame, die zo’n twintig uur lang is, een erg mooi tempo heeft. Je springt van een Michael Bay-achtige actiescène naar een rustig verhaalmoment, om vervolgens weer wat te puzzelen, te platformen, te schieten en wat te verkennen. Geen enkel moment duurt te lang en de overgang tussen elk type gameplay voelt erg natuurlijk aan. Als Rise of the Tomb Raider een film zou zijn, dan maakte het simpele verhaal misschien niet zo veel indruk, maar de strakke editing zeker wel.

Onzichtbare Muren
Ten derde het belangrijkste pluspunt: die verkenningsdrang. Hetgeen wat Tomb Raider een eigen identeit geeft, nu Uncharted als sparringspartner flink wat exemplaren verkoopt, is het gevoel dat het oproept. Die tempels die erom vragen opengebroken te worden. Uncharted is een ontzettend mooie Hollywood-achtige achtbaanrit – al was de laatste uiting ietsjes minder lineair – maar de waarde van Rise of the Tomb Raider ligt in de semi-open omgevingen. Het lijkt misschien raar om een paar van de tofste tempels te verstoppen als optionele extraatjes op de map. Maar zelden kreeg ik zo veel zin om bonuscontent op te gaan zoeken, en de tempels zijn hier zeker de moeite waard. Sommige openwereldgames gaan te ver en geven een overdosis aan herhalende sidequests, andere games gooien het veel meer op een lineaire en filmische aanpak. Rise of the Tomb Raider lijkt een soort gulden middenweg gevonden te hebben. Je speelt door een gevarieerd hoofdverhaal en tussendoor kom je langs semi-open gebieden, zoals een verborgen dorpje in de Siberische wildernis, waar je precies genoeg optionele content aangeboden krijgt om niet te verdrinken in een zee van vrijheid, maar waardoor je juist gestimuleerd wordt om alle verborgen plekjes op te zoeken.


Polygoon-arme Lara


Genoeg gekwijld over de originele game, er is ook nog een hele reeks DLC om naar uit te kijken. De Endurance Mode en Cold Darkness Awakened voelen hierbij meer als echte bonusmodi die achteraf bedacht zijn. Dan is Endurance Mode toch wel de meer interessante van de twee, mits je een uitdagende en procedureel gegenereerde wereld kan waarderen waarin je zo lang mogelijk probeert te overleven. Het is hier verdomde moeilijk om niet te verhongeren, bevriezen, opgegeten, neergeschoten of gespietst te worden terwijl je Relics verzamelt. Zelfs op de gewone ‘Tomb Raider’ moeilijkheidsgraad werd ik genadeloos afgemaakt. Gelukkig kan je het nu ook in co-op proberen, wat toch weer iets scheelt. Baba Yaga: The Temple of the Witch is de beste van de ‘oude’ DLC. Een extra sidequest waar je na een uur wel doorheen bent, maar die vergeleken met de behoorlijk realistische hoofdgame wat bovennatuurlijke variatie brengt. De confrontatie met Baba Yaga is hierbij extra tof, deze combineert puzzel-/schiet-/platformgameplay in een magisch eindbaasgevecht. Deze DLC is stiekem nog beter als je een van de nieuwe bonuskostuums aantrekt, namelijk die van de polygoon-arme Lara die rechtstreeks uit Tomb Raider II is gesprongen. De blokkerige handjes en paardenstaart zien er niet uit, maar passen eigenlijk prima in de onrealistische en trippende beelden van het Baba Yaga-verhaal.


Essentieel Extraatje

De splinternieuwe DLC, genaamd Blood Ties, geeft ons eindelijk weer de kans om Croft Manor te verkennen. Helaas kunnen we niet meer zwemmen, een trainingparcours  afleggen of de butler Winston in de koelkast opsluiten zoals in Tomb Raider II. Maar wel krijgen we een Gone Home-achtig verhaaltje dat zich in ongeveer een uur vertelt via gevonden brieven en een flinke stapel cassettebandjes. Het is eigenlijk moeilijk te geloven dat dit een extraatje is, want het achtergrondverhaal van Lara’s ouders sluit uitstekend aan bij het verhaal van de hoofdgame. Blood Ties staat onder een speciaal kopje in het hoofdmenu, maar eigenlijk had Croft Manor beter in de hoofdgame verwerkt kunnen worden. Het verrijkt namelijk het originele verhaal zodanig dat het aanvoelt als verplichte kost. Lara’s Nightmare daarentegen is wel een echt extraatje. Het zet Lara, een selectie wapens en drie zwevende vuurbalspugende doodshoofden op willekeurige plekken in Croft Manor neer. Vind je ze en knal je ze uit de lucht dan vind je een eindbaas in de grote hal. Wordt je ondertussen neergehaald door de vijanden die half geest, half zombie zijn, dan moet je helemaal opnieuw beginnen in een andere configuratie. Het is best een leuke variatie op Blood Ties, maar het voegt in tegenstelling tot de speurtocht in Croft Manor vrijwel niets toe aan het verhaal van Rise of the Tomb Raider.


Tomb Raider VR


Mocht je toevallig PlayStation VR in huis hebben, dan kan je Blood Ties ook in first-person spelen. Hierbij kan je zowel vrij rondlopen, als de minder misselijkmakende teleporteerfunctie gebruiken om rond te bewegen zoals in een ouderwets point-and-click-adventure. In VR krijg je veel meer waardering voor de details in de omgeving, zoals bakstenen die uitsteken of spinnenwebben die ergens voor hangen of je kan gewoon de sfeer opsnuiven in de grote hal. Het is een toffe bonus voor PS VR-bezitters, maar het maakt nog niet optimaal gebruik van Lara’s wereld. Als men op de een of andere manier tempels in VR beschikbaar zou kunnen maken, zonder klim- en klauterwerk maar met extra uitdagende puzzels; dan zou dat zomaar een grote hit kunnen zijn. De sfeer van Croft Manor in VR is namelijk uitstekend, maar de Blood Ties-DLC leent zich meer voor verhaal dan voor prachtige uitzichten.


Nieuwerwets

Ontdekkingsdrang, dat is iets wat ik al een tijdje mis in mijn gamebibliotheek. Er zijn al genoeg achtbaanritjes en onbehapbare, gigantische open werelden te vinden. Maar games waar je een week zoet mee bent en die gewoonweg vragen om uitgespeeld of ontdekt te worden, daar mogen er best meer van zijn. Rise of the Tomb Raider mag dan wel een hippe reboot zijn met survival, een minder seksistische Lara en toffe VR-foefjes, maar van binnen is het een lekker ouderwetse game. Gek is dat de individuele onderdelen niet altijd even indrukwekkend zijn. De puzzels mogen uitdagender, de stealth kan beter en het schieten werkt ook niet altijd perfect. Maar samen vormen alle stukjes gameplay een heerlijk avontuur dat meer is dan de som der delen. Al met al, een prima cadeau voor Lara’s twintigste.

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling.

 

Oordeel Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration (+PSVR) (PS4)

  • Graphics 95
  • Gameplay 90
  • Originality 90
  • Sound 95
  • Replay 90
  • Eindcijfer 92

Aantal keer bekeken: 4172 

Laagste 3 prijzen voor Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration (+PSVR) (PS4)

34.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.3
€  34.95€ 0.00   € 34.95
GameResource 9.8
€  44.99€ 0.00   € 44.99
Intertoys 7.6
 
€  44.99€ 0.00   € 44.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van BowlofBlood
Door BowlofBlood (165 reacties) op 14-10-2016 13:12
( PM )
Een game waar je naar 12 uur doorheen bent om vervolgens nooit meer aan te raken is zeker wel een 92 waard! Goeie review!
avatar van MarkD
Door MarkD (238 reacties) op 14-10-2016 13:14
( PM )
Quote:
Een game waar je naar 12 uur doorheen bent om vervolgens nooit meer aan te raken is zeker wel een 92 waard! Goeie review!


Ik moest laatst 3 euro betalen voor een grote friet die ik binnen 10 minuten op had. Ook zulke oplichterij.
avatar van Yojimbro
Door Yojimbro (14080 reacties) op 14-10-2016 13:20
( PM )
Quote:
[..]


Ik moest laatst 3 euro betalen voor een grote friet die ik binnen 10 minuten op had. Ook zulke oplichterij.


avatar van VulpX
Door VulpX (3042 reacties) op 14-10-2016 13:55
( PM )
Quote:
Een game waar je naar 12 uur doorheen bent om vervolgens nooit meer aan te raken is zeker wel een 92 waard! Goeie review!

Jij speelt alleen MMO's of Free2P(l)ay games?
avatar van Sedition
Door Sedition (62 reacties) op 14-10-2016 14:03
( PM )
Goede review. Het spel ziet er zeker gelikt uit, maar mijn nostalgie gaat uit naar de oude TR-games, waar het nog draaide om de puzzels, Lara (als sexy poppetje) nog alleen werkte en het verhaal niet verzandde in eindeloze confrontaties met vijanden.

En Croft Manor had daarom ook gewoon bij de standaard game moeten zitten. Net als vroeger.
avatar van Gizmo
Door Gizmo (159 reacties) op 14-10-2016 14:09
( PM )
Quote:
Een game waar je naar 12 uur doorheen bent om vervolgens nooit meer aan te raken is zeker wel een 92 waard! Goeie review!


De game heeft veel meer dan 12 uur content. Daarnaast is het de vraag waarom je het na het uitspelen nooit meer zou aanraken. Het vorige deel heb ik 3 keer uitgespeeld. Er valt zoveel te ontdekken.
avatar van FransHunter
Door FransHunter (227 reacties) op 14-10-2016 15:33
( PM )
Ik vond het ook een te gek spel! Misschien ligt het aan mijn gaming capaciteiten, maar ik ben de eerste keer zeker een uur of 20 zoet geweest. Daarbij kan ik een dergelijk verhaal, persoonlijk, vele malen beter waarderen dan een "oneindige" multiplayer.
avatar van Alrayyes
Door Alrayyes (1 reacties) op 14-10-2016 16:02
( PM )
Quote:
Een game waar je naar 12 uur doorheen bent om vervolgens nooit meer aan te raken is zeker wel een 92 waard! Goeie review!


Ik heb liever 12 uur kwaliteit dan 120 uur doelloos grinden. Erger me meer aan dat ze de volle mep durven te vragen voor een game dat kunstmatig te laat uitgebracht is en voor 35 euro voor de xbone te koop is. Ja, er is wat extra content. Maar daar heeft niemand om gevraagd.
avatar van Clamticore
Door Clamticore (4351 reacties) op 14-10-2016 16:23
( PM )
Quote:
[..]


Ik moest laatst 3 euro betalen voor een grote friet die ik binnen 10 minuten op had. Ook zulke oplichterij.

_O_
avatar van Dagmar
Door Dagmar (9823 reacties) op 14-10-2016 16:25
( PM )
Quote:
Ik moest laatst 3 euro betalen voor een grote friet die ik binnen 10 minuten op had. Ook zulke oplichterij.

Heb jij een loden pijp?
avatar van Misterdoa1983
Door Misterdoa1983 (4735 reacties) op 14-10-2016 16:28
( PM )
Quote:
[..]

Heb jij een loden pijp?


Nee maar in plaats daarvan mag je wel op m'n vleespijp zitten hoor
avatar van Kimbolie12
Door Kimbolie12 (872 reacties) op 14-10-2016 16:32
( PM )
Ik heb zo'n zin om dit spel te spelen, maar ik ga nog even die paar weekjes wachten tot het spel €35 kost of dat ik m tweedehands voor die prijs kan krijgen.
Inderdaad een beetje onzin dat het €60 kost terwijl hij voor veel minder op de xbox one te krijgen is. Doe dan €39,99 ofzo.
avatar van Selvmortsydd
Door Selvmortsydd (1842 reacties) op 14-10-2016 17:37
( PM )
Quote:
[..]


Ik moest laatst 3 euro betalen voor een grote friet die ik binnen 10 minuten op had. Ook zulke oplichterij.

Beste reply, ever..
avatar van UserVerwijderd
Door UserVerwijderd (8274 reacties) op 14-10-2016 17:45
( PM )
Quote:
Ik heb zo'n zin om dit spel te spelen, maar ik ga nog even die paar weekjes wachten tot het spel €35 kost of dat ik m tweedehands voor die prijs kan krijgen.
Inderdaad een beetje onzin dat het €60 kost terwijl hij voor veel minder op de xbox one te krijgen is. Doe dan €39,99 ofzo.

Misschien lijkt het veel maar de PS4 versie is wel incl alle DLC. Voor de XOne dien je naast de game nog de seasonpass uit de digitale store te halen voor de complete ervaring dus zo'n gekke deal vind ik niet. Al zou ik zelf ook wachten maar dat komt omdat ik niks fullpriced wil halen.
avatar van Yi-Long
Door Yi-Long (1595 reacties) op 14-10-2016 18:23
( PM )
De game lijkt me prima, maar voorlopig nog genoeg te spelen qua backjlog (inclusief de vorige Tomb Raider), dus wacht wel lekker rustig af tot ie 20-30 euro ofzo kost.
avatar van Bigds9fan
Door Bigds9fan (959 reacties) op 14-10-2016 18:24
( PM )
Quote:
[..]

Misschien lijkt het veel maar de PS4 versie is wel incl alle DLC. Voor de XOne dien je naast de game nog de seasonpass uit de digitale store te halen voor de complete ervaring dus zo'n gekke deal vind ik niet. Al zou ik zelf ook wachten maar dat komt omdat ik niks fullpriced wil halen.



Dat is dan wel weer zo maar was de game gelijk op alle consoles uitgekomen dan had je nu een Game Of The Year editie gehad met dezelfde inhoud en voor een lagere prijs.

Dus ik heb wel enigzins moeite met de prijs. En de CE is nog steeds NIET geleverd.

Edit, heb net de game in de winkel zien liggen en ben niet echt onder de indruk van de game hoes. Vond de Xbox cover VEEL mooier.
avatar van Multiman77
Door Multiman77 (113 reacties) op 15-10-2016 08:52
( PM )
Quote:
[..]


Ik moest laatst 3 euro betalen voor een grote friet die ik binnen 10 minuten op had. Ook zulke oplichterij.


Bedankt, de dag begonnen met een lach!!
avatar van Bigds9fan
Door Bigds9fan (959 reacties) op 15-10-2016 11:23
( PM )
Ok, heb de box net binnen gekregen en hoewel ik de game nog moet gaan spelen (die is geweldig, verwacht ook niets anders) is de statue geweldig. De rest van de box is redelijk standaard en ik begon de originele prijs van 150 echt te hoog te vinden

Maar toen zag ik Lara en man wat mooi. Echt een aanwinst voor de verzamelaar. Ga meteen een plekje zoeken.
avatar van Bloodyvampie
Door Bloodyvampie (1298 reacties) op 15-10-2016 14:27
( PM )
Quote:
Ok, heb de box net binnen gekregen en hoewel ik de game nog moet gaan spelen (die is geweldig, verwacht ook niets anders) is de statue geweldig. De rest van de box is redelijk standaard en ik begon de originele prijs van 150 echt te hoog te vinden

Maar toen zag ik Lara en man wat mooi. Echt een aanwinst voor de verzamelaar. Ga meteen een plekje zoeken.


Vind de box ook erg mooi. Statue is mooi gedetailleerd ondanks dat de kwaliteit volgens mij niet super hoog is (qua gebruikt materiaal). Vooral het journal vind ik echt fantastisch. Dat leder en die veter
avatar van Bloodyvampie
Door Bloodyvampie (1298 reacties) op 15-10-2016 14:27
( PM )
Quote:
Ok, heb de box net binnen gekregen en hoewel ik de game nog moet gaan spelen (die is geweldig, verwacht ook niets anders) is de statue geweldig. De rest van de box is redelijk standaard en ik begon de originele prijs van 150 echt te hoog te vinden

Maar toen zag ik Lara en man wat mooi. Echt een aanwinst voor de verzamelaar. Ga meteen een plekje zoeken.
avatar van Bigds9fan
Door Bigds9fan (959 reacties) op 15-10-2016 16:51
( PM )
Qua kwaliteit schat ik de statue gelijk aan een andere die ik heb.

De game zelf is absoluut geweldig en die voor mij de prijs dik waar is al blijf ik erbij dat het voor een jaar oude game fors aan de prijs is. Vind het gewoon belachelijk dat PS4 bezitters een jaar hebben moeten wachten en dat de PS3 de game helemaal niet krijgt.

De Blood Ties DLC heb ik gespeeld en die was grappig met een knipoog naar de originele deel 2 maar niet van het kaliber dat je er extra voor moet betalen.

Maar de game zelf is geweldig, dat heb ik nooit geclaimd dat ie dat niet zou zijn. Alleen de manier van de release is Tomb Raider onwaardig. Kan daar niet omheen.
avatar van Jellsyboy
Door Jellsyboy (249 reacties) op 30-10-2016 12:26
( PM )
Het spel onlangs uitgespeeld... maar ik snap de hoge cijfers niet helemaal.

De graphics dik in orde, enkele leuke puzzels en free roam was zeker leuk maar de rest ? Ik weet het niet.. Combat kwam super geforceerd over en ook de (combat) mechanics klopten op één of andere manier niet.

Verhaal is zelfs voor hollywood standaarden onder de maat en de optional tombs werden letterlijk voorgezegd (druk één keer op instincts en Lara zegt wat er moet gebeuren.) Ook zonder instinct komen er veel te veel hints. Wellicht dat het nieuwe van de eerste game eraf is maargoed