Sniper Elite V2 (PS3)
75 100 1

Review Sniper Elite V2 (PS3)

Na het spelen van deze game weet ik zeker dat ironie bestaat, want in de wereld van online gaming heb ik eigenlijk altijd iets tegen sluipschutters gehad. Het voelde altijd als een stelletje lafbekken die zich schuil hielden totdat ze hun kans schoon zagen om jou in een onbewaakt ogenblik het zwijgen op te leggen. Sniper Elite V2 plaatst mij ineens in de schoenen van een sluipschutter, waardoor de rollen ineens omgedraaid worden.

Wetenschap
Het verhaal van Sniper Elite V2 is losjes gebaseerd op Operation Paperclip, waarmee de Verenigde Staten Duitse wetenschappers wilden rekruteren om voor hen te gaan werken. Dit historisch perspectief wordt geheel aangekleed met historisch filmmateriaal en het gebruik van authentieke voertuigen, locaties en wapens (o.m. de Luger, Mosan en Welrod). De speler krijgt de controle over Karl Fairburne, een sluipschutter die getraind is om zo onopvallend mogelijk te werk te gaan. Hij komt gedurende de missies verschillende wetenschappers tegen, die hij moet zien te bereiken voordat de Russen hem voor zijn. Natuurlijk gaat dit niet zomaar. Vele tientallen soldaten en voertuigen zullen jouw pad kruisen, voordat het doel bereikt zal worden. Naast de gebruikelijke wapens beschikt hij ook nog over trip wire booby traps, landmijnen en verschillende granaten. Die landmijnen en booby traps kunnen bijvoorbeeld ingezet worden om te voorkomen dat vijanden jou van achteren zullen neerschieten. Span het touwtje van de booby trap over de breedte van de trap en de eerste soldaat, die hier langs probeert te komen, is het haasje. Ook de landmijn kan ingezet worden voor diverse experimenteren. Door sluipend te werk te gaan, wist ik een soldaat te verrassen. Op zijn lijk plaatste ik vervolgens een landmijn, waarna ik moest vluchten voor de aankomende patrouille. Deze patrouille zag het lijk liggen en kwam polshoogte nemen, waardoor ze regelrecht in de val liepen, met een behoorlijke explosie tot gevolg.

Foute Duitsers
Onlangs bestond er in het dorpje Vorden veel ophef over het al dan niet herdenken van tien overleden Duitse soldaten. In Sniper Elite V2 hoeft de speler hier niet over na te denken, want als enige geallieerde tussen alle vijandelijke troepen zullen de anderen het al gauw op jou voorzien hebben. Een directe confrontatie is eigenlijk niet echt een optie. Karl beschikt wel over een machinegeweer en een pistool, maar die dienen eigenlijk meer als laatste redmiddel, wanneer de tegenstander wel heel dichtbij weet te geraken. Het overgrote deel van het vuile werk zal Karl met zijn sniper rifle en explosieven moeten oplossen. Dit is natuurlijk een bewuste keuze van de ontwikkelaar, maar ergens had het geen kwaad gekund om ons iets meer te kunnen verweren bij een directe confrontatie. Sowieso kan Karl in een dergelijke situatie maar weinig verdragen en is het zaak om je zo snel mogelijk te verschuilen achter een muur of object in de directe omgeving.

Het schieten verloopt prima. Met enig geduld en inhouden van de adem kan praktisch elke tegenstander met één schot voorgoed het zwijgen opgelegd worden. Wanneer de tegenstander in één van zijn vitale delen of zijn hoofd geschoten wordt, wordt dit fraai in beeld gebracht middels de X-Ray Kill Cam. Het is vergelijkbaar met de speciale acties in Mortal Kombat, want ook daar wordt met het nodige bloed vol in beeld gebracht welke schade je hebt aangericht. Spelers, die niet tegen bloed kunnen, zijn dus alvast gewaarschuwd. Naast de X-Ray Kill Cam is er ook nog de Bullet Cam voor het leeuwendeel van de headshots, waarbij de camera de baan van de kogel volgt. Ook dit alles wordt bijzonder fraai in beeld gebracht. Het is daarom eigenlijk jammer dat de rest van de game niet overal even fraai uitgewerkt is, zoals bijvoorbeeld de weinig gedetailleerde textures in de ruïnes.

Multiplayer

Na het doorlopen van de campagne kun je je vaardigheden online testen in verschillende speltypen. In feite draait de gehele multiplayer om online co-op. Naast de campagne zijn er diverse speltypen aanwezig waaronder Overwatch en Kill Tally. In Overwatch dient een speler de vijanden allemaal te taggen, waarna de andere speler ze stuk voor stuk kan omleggen. In Kill Tally moeten de spelers samenwerken om elke aanvalsgolf van vijanden af te stoppen. Helaas lukte het vanwege technische redenen mijnerzijds niet om deze speltypen zelf te verkennen.

Waar ik nog wel bij wilde stilstaan, is dat de game me heel erg aan de oude Medal of Honor games uit het tijdperk van de eerste Playstation deed denken. Deze games heb ik destijds met veel plezier gespeeld. Het waren goede games, die technisch misschien niet helemaal perfect waren, maar uiterst genietbaar en voorzien van de nodige filmpjes om het historisch kader te schetsen. Eén technisch probleem was de AI, de intelligentie van je tegenstander. Ook Sniper Elite V2 laat op dit vlak een steekje vallen. Zo zijn op het ene moment alle tegenstanders direct in rep en roer wanneer ze een kameraad tegen de vlakte zien gaan, terwijl ze op het andere moment gewoon weer lijken door te gaan met de dagelijkse gang van zaken. Voorts zie je het ook bij ‘gegroepeerde’ aanvallen van de tegenpartij. In een aantal gevallen renden de soldaten kriskras door elkaar heen in plaats van dat ze jouw positie proberen te omsingelen. Het is jammer dat het spel op dit vlak net niet goed genoeg uitgewerkt is, maar het is niet een reden om het spel links te laten liggen, want verder is er eigenlijk weinig op aan te merken.

Tot slot

Sniper Elite V2 is de eigentijdse versie van de oude Medal of Honor reeks. Een goede game, waarbij enkele technische imperfecties verhinderen dat de game zich een topper in het genre mag noemen.

Deze review is geschreven door ConAir