Star Wars Jedi: Fallen Order (PS4)
80 100 1

Review Star Wars Jedi: Fallen Order (PS4)

Met Star Wars Jedi: Fallen Order komt Respawn na het uitstekende Titanfall 2 met een singleplayer Star Wars game. Heeft Respawn het voor elkaar gekregen om eindelijk een echt toffe Star Wars game onder de EA-deal af te leveren? Je leest het in de review.

Cal Kestis is een Jedi Padawan die Order 66 aan het einde van de Clone Wars heeft weten te overleven. Nu is hij een junkscrapper op de planeet Bracca waar hij zijn credits verdient door het slopen van neergestorte ruimteschepen en de onderdelen die dat oplevert te verkopen. Na een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarbij Cal The Force moest gebruiken om een vriend te redden, wordt er al snel jacht gemaakt op de jonge held. Na een aanval van The Second Sister, lid van de illustere Inquisitors onder leiding van Darth Vader himself, wordt Cal gered door voormalig Jedi Meester Cere Junda en haar piloot  Greez Dritus die het schip The Mantis bestuurt. Dit drietal gaat vervolgens op zoek naar een holocron die de verborgen locaties van Force-gevoelige kinderen bevat.

Groei als een Jedi
Door middel van flashbacks wordt het verhaal van Cal langzaam uitgediept en je zult op die manier ook geregeld nieuwe vaardigheden vrijspelen. Deze vaardigheden geven je vervolgens nieuwe mogelijkheden om de verschillende werelden die je bezoekt te verkennen. Jedi Fallen Order is qua gameplay elementen vooral een samensmelting van verschillende andere titels geworden. Zo doet het verkennen van de werelden, het verdienen van nieuwe vaardigheden en langzaam maar zeker alle collectibles verzamelen behoorlijk denken aan Metroid Prime. Soms bezoek je een planeet en zie je op de map al gebieden oplichten waar je pas later naar terug kunt keren. Wanden die strepen bevatten en waar je langs kunt wallrunnen, hogere platformen die je pas met een dubbele sprong kunt bereiken en natuurlijk muren en deuren die je alleen met bepaalde Force krachten kunt beïnvloeden kom je voortdurend tegen.

Bouw je eigen lightsaber
Gelukkig hoef je al met al niet enorm veel heen en weer te reizen tussen de planeten. Het spel geeft je na de eerste twee locaties de vrijheid om zelf te bepalen in welke volgorde je het spel wilt doorlopen. Kom je op een planeet aan? Dan krijg je vaak eerst een introductie van de stand van zaken en mag je een paar missies uitvoeren die het verhaal wat vooruit duwen. Heb je die missies voltooid? Dan krijg je de ruimte om weer op je eigen gemak, en aan de hand van je beschikbare gaven, de locaties te verkennen op zoek naar verborgen kisten, restanten van objecten die nog een verbinding met The Force hebben (en experience opleveren) en onderdelen om je lightsaber mee te customizen. Daarmee kun je jouw lightsaber op vier vlakken aanpassen; de kleur van je lichtstraal, de schakelaar, emitter en hoes. Daarnaast kun je, aan de hand van je vrijgespeelde opties, ook nog de kleur van het handvat aanpassen. Zo had ik op een gegeven moment een mat-zwarte saber met een cyaankleurig kristal erin. Naast je lightsaber kun je ook skins voor zowel Kal als BD-1 en je ruimteschip The Mantis vrijspelen.

Aan boord van The Mantis, en bij de landingsplaatsen op elke planeet, kun je gesprekken aanknopen met je crewleden. Hierbij heb je overigens geen keuze hoe je de gesprekken wilt laten verlopen, maar je komt zo wel een klein beetje meer te weten van de achtergrond van Cere en Greez. Een derde crewlid vind je op de planeet Dathomir, maar die heeft een beduidend kleinere rol in het overkoepelende verhaal. The Mantis bevat ook een klein terrarium waar je verzamelde planten in kunt kweken. Elke planeet heeft zo zijn eigen aanbod aan flora en fauna, dus om gaandeweg het verhaal je plantjes langzaam te zien groeien is een leuk extraatje.

Light up the way
Tot zover de randzaken. Wat je als potentiele Jedi natuurlijk wilt weten, is of het tof is om met een lightsaber rond te zwaaien. Het korte antwoord: Zeker. Het langere antwoord: Je lightsaber voelt soms een beetje aan alsof het een gloeiende honkbalknuppel is. Tegenstanders zijn, met uitzondering van droids en insecten, namelijk niet bepaald met je lightsaber in stukjes te hakken. Ongetwijfeld is dit een effect van de vele eisen die een bedrijf als Disney aan de Star Wars licentie stelt, maar het is wel jammer. Gelukkig tonen je slagen wel gloeiende strepen op je tegenstanders, die je zo alsnog de impact van je aanvallen laten zien. Naast aanvallen kun je jouw lightsaber ook gebruiken om donkere grotten te verlichten. Iets wat het eigenlijk een enorme glowstick maakt, maar grafisch is het wel een tof effect om je omgeving erdoor op te zien lichten.

Sekiro/Dark Souls/Metroid/Star Wars?
De gevechten van Jedi Fallen Order doen een beetje denken aan een mengeling van Sekiro en Dark Souls. Tegenstanders hebben elk hun eigen aanvalspatronen en in de meeste gevallen kun je aanvallen met een druk op LB/L1 pareren. Tegenstanders hebben ook aanvallen die je niet kunt tegenhouden, maar vlak voordat ze zo’n aanval inzetten lichten ze rood op. In zo’n geval weet je dus dat je opzij moet rollen om deze aanval te ontwijken. Naast het pareren van fysieke aanvallen kun je ook laserschoten deflecteren en zelfs terugsturen naar de Stormtroopers die op je schieten. Het is daarbij wel afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je aan de start van de game gekozen hebt. Op de eerste twee moeilijkheidsgraden is er van een uitdaging nauwelijks sprake, maar er zijn natuurlijk mensen die de game willen doorlopen om het verhaal te ervaren. Dan is het goed om te weten dat het spel geen enkele trophy of achievement bevat die aan de moeilijkheidsgraad gekoppeld zijn.

Kies je skills
Met het verslaan van vijanden verdien je experience en wanneer je genoeg verdiend hebt krijg je een skillpoint. Skillpoints kun je alleen bij speciale meditatiepunten inzetten bij je skilltree. Bij zo’n meditatiepunt kun je ook al je energie herstellen, maar wanneer je dat doet respawnen alle eerder verslagen tegenstanders ook weer. De te verdienen vaardigheden lopen uiteen van slagtechnieken, tot het werpen van je lightsaber en het versterken van de verschillende Force krachten die je tijdens het verhaal vrijspeelt. Het is mogelijk om alle vaardigheden in een enkele playthrough vrij te spelen, dus tijdens het doorlopen van het verhaal is het vooral een kwestie van de vaardigheden kiezen die het beste bij je eigen voorkeuren passen.

Goede cast aan acteurs
Cameron Monaghan, voor sommige mensen misschien beter bekend als Jerome Valeska en zijn tweelingbroer Jeremiah in de serie Gotham, neemt de rol van Cal Kestis voor zijn rekening. Monaghan hoeft dramatisch gezien niet bijster veel te doen voor de rol, maar hij maakt van Cal desondanks een sympathiek personage. Cere Junda wordt gespeeld door Debra Wilson, die een interessante karakterboog doorloopt. Ik vond het karaktermodel van Cere soms een beetje vervreemdend dankzij haar opvallende ogen, maar het is in ieder geval trouw aan de actrice. Ook de rest van de cast doet prima werk, maar het personage dat bij mij uiteindelijk voor de meeste sympathie zorgde is toch wel de kleine droid BD-1. Deze kleine kruising tussen Wall-E en een elektrische kip is ontzettend aandoenlijk en buitengewoon handig tijdens je avontuur. Van het scannen van objecten voor meer informatie en het hacken van vijandige droids tot het helpen berijden van kabelbanen, deze droid is van alle markten thuis.

Soms wat technische problemen
Tijdens het spelen van Jedi Fallen Order vielen me een aantal grafische mankementen op. Sommige textures kunnen af en toe knipperen en Cal viel ook geregeld door de map heen, wat een korte restart opleverde. Daarnaast is de game qua framerate lang niet altijd even stabiel. Op zowel de PS4 Pro als de Xbox One X heeft het spel nog steeds wat last van dipjes als je voor de beste grafische pracht kiest. Je kunt de game op die systemen wel in een performance modus spelen, wat de resolutie vastzet op 1080p en de framerate wat stabieler maakt. Qua sounddesign is de game overigens uitstekend. De muzikale score is opzwepend tijdens gevechten en meeslepend als het wat rustiger is. De wapens en voertuigen klinken precies zoals ze altijd klinken in de films en de locaties die je bezoekt zijn van behoorlijk indrukwekkend formaat. Bij de meeste levels kun je over grote gebieden vooruitkijken naar stukken waar je later naartoe kunt gaan.

Star Wars Jedi Fallen Order is een toffe Star Wars game geworden. Ondanks wat technische mankementjes is de game erg leuk om te spelen. Voor een singleplayer only-titel kun je er ook behoorlijk wat uren speelplezier uit halen. Ik was ongeveer vijftien uren aan het spelen voor ik de aftiteling voorbij zag komen en daarna misschien nog vijf uurtjes bezig om de laatste dingen af te ronden. Jedi Fallen Order is misschien een beetje een samenraapsel van meerdere topgames geworden, maar zoals ze wel vaker zeggen: beter goed gejat dan slecht bedacht. En dat Jedi Fallen Order goed in elkaar zit qua gameplay, content en presentatie is overduidelijk. Zeker het proberen waard.

Aantal keer bekeken: 6168

Laagste 3 prijzen voor Star Wars Jedi: Fallen Order (PS4)

25.49 37.99 3