Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Wasteland 2: Directors Cut (PS4)
80 100 1

Review Wasteland 2: Directors Cut (PS4)

RPG’s met een post-apocalyptische setting zijn de laatste jaren weer een beetje in opkomst. Na jaren van afwezigheid was het Fallout 3 dat weer eens aandacht aan een dergelijke setting schonk. Met Wasteland 2 – Director’s Cut lijkt ontwikkelaar InExile Entertainment inspiratie te hebben gevonden in klassieke titels als Fallout 1, 2 en Fallout Tactics. Maar de grote vraag is of het ook een goede game voor de PS4 heeft opgeleverd.

In Wasteland 2 neem je de rol op je van een aantal Desert Rangers. Deze personages kun je aanmaken, waarbij je hun vaardigheden en kwaliteiten zelf bepaalt, of je kunt een keuze maken uit een vooraf aangemaakte selectie van karakters. Het is belangrijk dat je tijdens het spelen een uiteenlopende selectie van vaardigheden over je team verdeeld hebt, want sommige missies zullen namelijk het uiterste van je inzichten vragen.


Ouderwets maar tof
Wasteland 2 is namelijk een ouderwetse strategische RPG. Dat houdt in dat elk gevecht turn-based is, je elke ronde een aantal zetten kunt maken met je personages, dat je action points hebt om mee aan te vallen en dat dingen als je statistieken een merkbaar effect op de gameplay hebben. De verlaten wereld en verschillende tegenstanders die je op je pad vindt zorgen ervoor dat elke keuze die je maakt belangrijk is. Dat loopt uiteen van een karakter zijn of haar statistieken opwaarderen zodat ze het beste bij zijn of haar skills passen, welke routes je naar bestemmingen neemt omdat je slechts een beperkte hoeveelheid water hebt tot de keuzes tijdens de vele missies en gevechten aangezien dingen soms compleet anders kunnen lopen dan je verwacht.
 
Keuze en gevolgen
De vele missies en side quests die je uitvoert kunnen met elke playthrough namelijk anders verlopen op basis van jouw keuzes. Red je een personage, of laat je hem aan zijn lot over? Dood je een jongen als hij je bij het binnendringen van een basis betrapt, of schiet je hem neer? In dat laatste scenario kun je hem zelfs met de juiste vaardigheden kalmeren en uitleggen wat er aan de hand is. Of laat hem simpelweg ontsnappen en je ziet wel wat de gevolgen zijn. In dit voorbeeld zou je, wanneer je de jongen doodt, zijn ouders kunnen verjagen naar een nieuw kamp. Een kamp dat ik al eerder in het spel had uitgemoord, dus ze vonden daar ook geen veilig onderkomen.


Tijdens het spelen van Wasteland 2 had ik geregeld flashbacks naar de tijd dat ik ooit Fallout, Fallout 2 en Fallout Tactics speelde op de PC. Enerzijds omdat Wasteland 2, net als die klassiekers, een RPG is waarbij de statistieken ook echt verschil maken voor hoe je speelt, maar anderzijds ook omdat de spelwereld zo heerlijk deprimerend en verlaten aanvoelt. Natuurlijk is Wasteland 2 wel een iets andere opzet qua gameplay aangezien je je hier iets gestructureerder over een map verplaatst, maar qua hoeveelheid content kun je werkelijk tientallen, zo niet honderden, uren zoet zijn met de vele missies die je aan kunt nemen. Maar ook wanneer je op weg bent naar een missie kun je soms onverwacht tegenstanders op je pad vinden. Je hebt dan de keuze om een gevecht aan te gaan, of je kunt wegrennen. In dat laatste geval is het wel een gok of het vluchten lukt. Net als met alles in dit spel zijn statistieken hier ook van belang. Durf je de gok te nemen, dan zie je vervolgens of je alsnog een gevecht aan moet gaan, of dat je simpelweg je pad kunt vervolgen.


Geen hoogvlieger, maar wel sfeervol
Grafisch is Wasteland 2 misschien geen hoogvlieger qua mooie karaktermodellen, textures of solide frame rate, maar wat het spel wel uitademt is een enorme dosis sfeer. Van de verschillende gebieden die je aandoet, de enorme hoeveelheden gesproken dialogen, de muziek die sporadisch voorbij komt,... Alles ondersteunt het idee van een verloren wereld waarin je als Ranger een van de weinige overgebleven helden probeert te zijn.

Een van de minpunten van Wasteland 2 vind ik persoonlijk dat de interface en de indeling van de menu’s niet echt gebruiksvriendelijk is. Natuurlijk is dit voornamelijk te danken aan het feit dat dit oorspronkelijk een PC-game was. De grote hoeveelheid informatie en statistieken kunnen voor nieuwkomers dan ook best wel verwarrend zijn. Na een aantal uren spelen had ik nog steeds niet het idee dat ik precies wist waar ik moest zoeken. Ook het kleine lettertype van de dialogen is niet altijd even goed leesbaar,. Afhankelijk van de grootte van je TV zou dit best een probleem kunnen zijn. Op de PC zit je natuurlijk vrijwel altijd dichtbij je monitor, maar op de consoles is dit een ander verhaal. Het zijn geen onoverkomelijke problemen, en voor een vrij uitgebreide game werkt de indeling van de controller tijdens de gameplaysegmenten bijvoorbeeld prima, maar ik kan me voorstellen dat het sommige mensen af kan schrikken.


Conclusie
Wasteland 2 is een buitengewoon sfeervolle strategische RPG waar je werkelijk uren zoet mee kunt zijn. Dat de interface en andere details de toegankelijkheid van het spel misschien wat in de weg kunnen zetten neemt niet weg dat het voor fans van klassieke games als de eerste paar Falloutgames een verademing is om weer eens een ‘ouderwetse’ RPG te spelen. Alles wat je doet heeft invloed en je moet niet vreemd opkijken als je geregeld je savegame laadt omdat je wilt zien hoe een andere keuze een ander resultaat had opgeleverd. Als het op content aankomt kun je vele tientallen uren aan dit spel spenderen. Aangezien het aanbod van strategische RPG’s op de PS4 en Xbox One vrijwel nihil is zou Wasteland 2 een uitgelezen kans zijn voor mensen die eens wat anders willen proberen dan de zoveelste shooter of racegame. Ik zou het in ieder zeker eens proberen. Wie weet vind je wel iets dat je enorm zal bevallen. Mij deed Wasteland 2 in ieder geval weer verlangen naar games als Baldur’s Gate, Planescape: Torment, Fallout 2 en een dosis van Advance Wars. Fans weten dat dit zeker niet de minste titels zijn, en wat mij betreft mag Wasteland 2 zich daar ook tussen scharen.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

 

Oordeel Wasteland 2: Directors Cut (PS4)

  • Graphics 70
  • Gameplay 85
  • Originality 80
  • Sound 75
  • Replay 90
  • Eindcijfer 80

Aantal keer bekeken: 7214 

Laagste 2 prijzen voor Wasteland 2: Directors Cut (PS4)

21.98 22.94 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 8.7
€  19.99€ 1.99   € 21.98
Bol.com Partner 9.6
€  22.94€ 0.00   € 22.94

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Mellie
Door Mellie (1026 reacties) op 14-10-2015 22:05
Rol: Toevoeg Moderator
( PM )
Ik was al nieuwsgierig over deze game maar na het lezen van review wil ik hem ook spelen. Eerst wachten op een pricedrop.
avatar van Spellevent
Door Spellevent (477 reacties) op 14-10-2015 22:34
( PM )
Ik maakte me al zorgen over de GUI en die kan me weerhouden deze game te kopen. Hopelijk gaan ze die nog een beetje tweaken in een patch, zoals bij de Witcher. Ik wacht dat nog even af, ik heb de game op de PC maar speel em liever vanaf de luie stoel.

Van wat ik gespeeld heb vond ik het erg vermakelijk, toen nog wat buggy, hopelijk is dat verbeterd, en inderdaad zoals de reviewer stelt echt weer (bijna) die fallout 1 & 2 sfeer van vroeger.
avatar van Sinned123
Door Sinned123 (309 reacties) op 15-10-2015 11:36
( PM )
Dat het aanvoelt als fallout is niet raar.
http://fallout.wikia.com/wiki/Wasteland_(game)

Het is dus juist anders om, fallout heeft zijn inspiratie uit wasteland gehaald.
avatar van Spellevent
Door Spellevent (477 reacties) op 15-10-2015 13:19
( PM )
Quote:
Dat het aanvoelt als fallout is niet raar.
http://fallout.wikia.com/wiki/Wasteland_(game)

Het is dus juist anders om, fallout heeft zijn inspiratie uit wasteland gehaald.


Dat klopt, maar ik doelde meer op de grafisch sfeer en gameplay. De originele wasteland is toch wel een stukje ouder. Qua setting is het inderdaad afgekeken van Wasteland, die nu op zijn beurt de gameplay en grafisch sfeer kopieert (ik noem het fanservice). Circel is rond. Ik kan me niet meer wensen qua games. Dit, Fallout 4, Divinity Original Sin. Kan weer even vooruit straks.
avatar van Thawar
Door Thawar (330 reacties) op 15-10-2015 14:54
( PM )
Tip: danken aan = positief, wijten aan = negatief.
avatar van GinneSchrik
Door GinneSchrik (4213 reacties) op 15-10-2015 15:09
( PM )
Quote:
Tip: danken aan = positief, wijten aan = negatief.


Denk aan het nieuws op de NOS vs Pownews: Is de huidige toestroom van vluchtelingen te danken aan óf te wijten aan het optreden van de politiek?
avatar van Selvmortsydd
Door Selvmortsydd (3299 reacties) op 15-10-2015 19:01
( PM )
Beste day one patch ook weer...
avatar van Cruz
Door Cruz (3233 reacties) op 15-10-2015 21:40
( PM )
Heb nog nooit een CRPG gespeeld, maar de setting ziet er wel tof uit moet ik zeggen.
avatar van Spellevent
Door Spellevent (477 reacties) op 17-10-2015 16:51
( PM )
Wow, ik heb op steam even de directors cut gedownload (gratis omdat ik het origineel had) en het is wel erg verbeterd op gebied van usability. Was erg houterig en beetje knullig, maar nu komt het erg in de buurt van Fallout qua slickness. Na een uurtje of twee spelen wil ik meer, dus dat is een goed teken.
avatar van Syberious
Door Syberious (355 reacties) op 19-10-2015 16:39
( PM )
Tekst op de console versies is te vergoten (en te verkleinen) in het options menu. Bij mij werkt het maar kan me voorstellen dat is sommige situaties de tekst nog steeds te klein is.
avatar van Sensu
Door Sensu (315 reacties) op 21-10-2015 15:22
( PM )
Ik heb er ongeveer 25 uur in zitten nou en vind 'm wel verdomd pittig! Mag ik vragen op welke moeilijkheidsgraad je de game hebt gespeeld en heb je hem uitgespeeld? Hoe lang deed je daarover? En zo niet, hoe lang heb je hem ongeveer gespeeld toen je de review schreef? Heb vroeger wel Fallout gespeeld maar ik heb toch echt moeite met Wasteland 2.