Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Switch)
87 100 1

Review Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Switch)

Arme Donkey Kong; ster van zijn eigen game en volgens velen de beste platformgame ooit, maar niemand die ‘m speelt. Dat heeft Donkey te danken aan de Wii U, het zorgenkindje van Nintendo dat nooit een succes mocht worden. Gelukkig krijgt de ezelige aap een tweede kans op de succesvolle Nintendo Switch. Blijft Tropical Freeze’s reputatie van perfecte platformer ook bij een groter publiek in stand?

IJzige vikingpinguïns
Donkey Kong Country: Tropical Freeze (DKC:TF) houdt even de schijn op van een verhaal met een introfilmpje, waarin de familie KONG wordt overvallen door een ijskoude wind. Het blijkt van een gemene vikingachtige pinguïnclan te komen, die Donkey uit zijn huis blaast en het eiland in een dikke ijslaag hult. Dat pikt Donkey natuurlijk niet, want we weten allemaal dat bananen niet gedijen in de sneeuw. Kom je eenmaal aan Donkey’s bananen… dan heb je zijn aandacht!

Puur platforming
Op enkele korte cutscenes na, met name bij de diverse bazen, heb je nu alles al gezien wat betreft verhaal. Dat geeft helemaal niks, want in DKC:TF draait het helemaal niet om verhaal. Platforming, dáár draait het om! Gelukkig maar, want de ontwikkelaars bij Retro hebben de onvoorspelbare platforms, explosieve vaten en lonkende collectibles tot in de puntjes opgepoetst. DKC:TF is daarom een genot om te spelen.

Ondanks Donkey’s wat zwaar aanvoelende besturing (het is immers een grote aap) heb je altijd het gevoel ‘in control’ te zijn. Val je in een afgrond, dan heb je een sprong verkeerd getimed. Word je geraakt door een vijand, dan heb je de situatie verkeerd ingeschat. Bovendien neemt dat zware gevoel af naarmate je beter gebruik leert maken van zijn rolbeweging en de rest van de Kong-familie je een handje komt helpen.

Ondanks de titel duurt het een tijdje voor je de eerste ijslevel tegenkomt.

Familie als upgrade
Kon je in de vorige delen de andere Kongs nog direct besturen, in DKC:TF vervullen ze vooral een rol als upgrade. Zo helpt DIddy je om een stukje te zweven, doet Dixie een soort Yoshi-sprong waarmee je hoogte wint, en lijk je met de hulp Cranky Kong op Dagobert uit de klassieke Ducktales-games wanneer je met zijn stok door de levels pogospringt. Die extra mobiliteit is meer dan welkom én de twee hartjes die je erbij krijgt ook. Evengoed zul je merken dat je flink je best moet doen om de gevaarlijke levels met succes te doorkruisen.

Gezonde uitdaging
Daar hoef je je overigens niet voor te schamen, want DKC:TF is bepaald geen gemakkelijke game. De eerste wereld rol je nog wel door, maar de moeilijkheid wordt gestaag opgevoerd. Tegen het einde van de tweede wereld is het verzamelen van de vier KONG-letters per level al geen vanzelfsprekendheid meer. Nog een wereld verder worden die checkpoints opeens erg belangrijk en rond de vierde begin je opeens het nut van die rode ballonnetjes in te zien, waarmee je telkens weer verder kan spelen na de zoveelste afgrond. Tegen het einde van de game merk je hoeveel behendigheid je werkelijk hebt opgebouwd.

Met iedere Kong heeft Donkey een speciale move,
                                    die geactiveerd wordt wanneer je voldoende bananen verzameld hebt.

Ritme
Daarnaast wordt steeds meer duidelijk hoe er in de meeste levels een heerlijk ritme ingebouwd zit. Negentig procent van de tijd kan Donkey zich razendsnel een weg banen tussen de vele obstakels door, zolang je timing maar goed genoeg is. Heb je dit eenmaal door, dan krijg je steeds meer plezier in het navigeren van de levels. Overigens is dat gevoel onmisbaar als je de geheime K-levels wilt spelen, die tevoorschijn komen wanneer je in ieder level de KONG-letters verzamelt en je de Hard-modus speelt waarin je over welgeteld één hartje beschikt.

Funky to the rescue
Heb je wat hulp nodig het ritme te vinden, of heb je geen zin in al die moeilijkheid? Dan biedt de voor deze Switch-versie toegevoegde Funky-modus een ware uitkomst. Funky beschikt over meer hartjes, een surfplank waarmee hij op de meeste obstakels kan staan, oneindig veel lucht voor de onderwateravonturen, en een dubbele sprong waar hij ook nog even mee kan zweven. DKC:TF wordt daarmee echt een heel stuk toegankelijker, terwijl Kong-puristen ook gewoon voor de originele modus kunnen kiezen.

Over de originele modus gesproken: naast de Funky Mode verschilt deze Switch-versie nauwelijks van de eerdere Wii U-variant. Grafisch is alles wat strakker, met een kraakheldere 1080p-weergave in tv-stijl. Ook in handheldstijl staat de game zijn mannetje. Ik heb gelezen dat de resolutie iets onder de ‘native’ resolutie van het Switch-scherm ligt, maar in de praktijk ziet het er gewoon supermooi uit en speelt het heerlijk. De mogelijkheid om portable te spelen is volgens mij dan ook de grootste toegevoegde waarde van deze Switch-port.

Funky is een uitkomst voor de minder getalenteerde gamers die toch van de game willen genieten.

Nog steeds de perfecte platformer?
Tot nu toe is het een en al positiviteit in deze recensie… is er dan niets waar DKC:TF op af te rekenen valt? Nouja, weinig eerlijk gezegd. De game is zo gefocust dat alles wat het doet tot in de puntjes verzorgd is. De muziek is geweldig en de meeste levels zitten boordevol creativiteit. Persoonlijk had ik wel wat meer variatie willen zien in de vijanden, en vond ik sommige levels wat lang aanvoelen. Soms duurt het te lang voordat er nieuwe ideeën of variaties worden geïntroduceerd. Daarnaast voegen de items die je in een level kan meenemen meestal niet zoveel toe. Ook had ik graag al eerder met de andere Kongs willen spelen, in plaats van te wachten tot de Hard-modus. Uiteindelijk zijn dit allemaal maar kleine aanmerkingen.

Doubledippen?
Omdat we Budgetgaming zijn komen we toch altijd weer terug op de ‘waardevraag’: Wat is de waarde van DKC:TF op de Switch? Het blijft een heerlijke platformgame die een fikse uitdaging biedt. Vooral wanneer je alles wilt verzamelen en alle levels wilt uitspelen ben je hier wel even zoet mee. Heb je de game echter al gespeeld op de Wii U, dan is de grafische upgrade welkom, maar maakt het tijdens het spelen een minimaal verschil. En de Funky Mode zul je dan waarschijnlijk niet nodig hebben. Met de forse adviesprijs van €59,99 is een aankoop in dat geval niet gerechtvaardigd, tenzij je écht graag portable wil spelen. Ben je een platformliefhebber en heb je deze game nooit gespeeld? Dan is DKC:TF die prijs gewoon waard.

Deze recensie is geschreven door Chris van Breda

Oordeel Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Switch)

• Gameplay 95
  • Eindcijfer 87

Aantal keer bekeken: 11510

Laagste 3 prijzen voor Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Switch)

48.95 3
€  48.95€ 0.00   € 48.95
€  49.95€ 0.00   € 49.95

€  51.99€ 0.00   € 51.99

avatar van The Goon
The Goon ( 551   2) 13-05-2018 21:27
Ik vond hem op de WiiU niet perfect. Wel erg goed. Maar hij heeft hetzelfde als Dark Souls. Een aantrekkelijke game voor een klein gedeelte van het publiek aangezien menigeen zal afhaken dankzij de hoge moeilijkheidsgraad.
Gunghir ( 6138   18) 13-05-2018 21:52
Ruk vergeleken bij dkc trilogie op de snes.
Zielloze game.
Niet eens 20 euro waard wat hij kost op de wiiu
avatar van Aapje_nl
Aapje_nl ( 4026   3) 13-05-2018 22:00
Zielloze game.
Heb je hem ook gespeeld?

Ik ben er nu mee bezig en vermaak me prima. Heb hem ook op de U maar speel hem met veel plezier opnieuw/verder. Merk dat ik op de switch de games vaker oppak en ze meer uitspeel.
Grafisch ziet ie er heel goed uit, de muziek geeft de sfeer goed weer en is wat mij betreft 1 van de beste platformers in de afgelopen jaren. (Samen met ori en cuphead)
Het is zeer zeker geen makkelijke game, en daarom voelt het sea te beter als je eindelijk dat ene moeilijke level haalt met alle letters en puzzelstukjes.
avatar van Shadowx
Shadowx ( 264 ) 14-05-2018 01:35
Vandaag uitgespeeld en wat een heerlijke game is en blijft het toch ook.

Speelt lekker weg, voornamelijk gekocht omdat ik hem dan op handheld in de tuin kan spelen met dit mooie weer, vandaag was het wat minder en vanmiddag op het grote scherm uitgespeeld.
avatar van Megalomaan
Megalomaan ( 2136   3) 14-05-2018 02:29
Prachtig spel, redelijke moeilijkheidsgraad (wordt erg overdreven vind ik) en heerlijke muziek.
avatar van Chriis
Chriis ( 68 ) 14-05-2018 07:59
Door deze re-release speel ik m weer op de Wii U. In TV-mode is de WiiU versie volgens mij net zo goed in de basis. Leuk spel, maar mist het magische van DKC 123
DaggieWaggie ( 39234   67) 14-05-2018 08:03

Ik kan bij het zien van deze afbeelding maar aan één ding denken;

Boks ouwe
avatar van Gunzelino
Gunzelino ( 1908 ) 14-05-2018 09:54
Hier kan ik me wel in vinden. Dit is samen met Rayman de beste moderne 2D platformer.
avatar van Regird
Regird ( 459   1) 14-05-2018 10:37
Ik ben een groot platform liefhebber. Maar DKC:TF is 1 van de slechtste spellen die ik ooit heb gespeeld. In de review wordt gezegd dat Donkey Kong goed bestuurbaar is maar ik hekel me eraan hoe hij bestuurd traag en log met opstarten. Springen voelt ook vreemd aan en gebeurd vaak genoeg dat hij bij mij een rol registreert wanneer ik wil dat hij gaat stampen of geen rol doet omdat hij geen forward momentum heeft.

Dan heb ik het nog niet eens over de slechte level design gehad. Teveel afgronden uit het niks, Teveel afleiding op de achtergrond onduidelijke obstakels. Ja je kan er voorbij komen maar ik vind persoonlijk dat ik te vaak dood ga door dat dingen niet duidelijk waren. Ook vind ik het irritant dat je dan niet bij je check point in DK ton in de buurt hebt zodat je hetzelfde obstakel weer kan omzeilen maar nu wordt het nog moeilijker. Niet dat het spel heel moeilijk is op een paar levels na. Enige level dat ik niet uitgespeeld heb is level 2-k waar je frame perfect moet springen van uil naar uil. Maar ik was zo klaar met dit spel dat ik het niet eens meer wilde proberen. De Donkey Kong Country Returns is een stuk moeilijker dan Tropical Freeze. En dat spel is nog slechter dan deze.

Erg teleurgesteld dat DKC op de SNES Trilogie tot 1 van mijn favoriete series hoort en de nieuwe DKC tot de slechtste. Ik kan daarom wel begrijpen dat de nieuwe DK een probleem kindje is zoals in de review is beschreven.
avatar van Pacboyslim
Pacboyslim ( 544   3) 14-05-2018 10:44
De WiiU was het probleemkindje staat er. Verder 1 van de slechtste spellen? Okee.

Oh ja, goede review verder. Ik heb het spel ook en vind alleen de levels soms wat te lang. Zeker als je ff snel tussendoor wil spelen.
avatar van Regird
Regird ( 459   1) 14-05-2018 10:47
Ja als je zulke spellen released voor de wii u kan ik wel begrijpen dat de wiiu een probleem kindje wordt. DKC kan daar mede verantwoordelijk voor gehouden worden. Okee.
avatar van Aapje_nl
Aapje_nl ( 4026   3) 14-05-2018 10:57
Snap de kritiek echt niet zo, vind het een gave game. En de achtergrond, als je goed kijkt zie je pas hoeveel aandacht er aan de game is besteed.
En dat 2k level, als dat de moeilijkste is zit ik wel goed, was in de veronderstelling dat het moeilijker zou worden.
avatar van Regird
Regird ( 459   1) 14-05-2018 11:10

Er is ook helemaal niks mis mee om het een gave game te vinden. Kan jouw of de reviewer geen ongelijk geven het gaat tenslotte om een mening over een spel. Achtergronden in levels zijn een reden waarom ik dit spel helemaal niks vind. Niet dat het compleet levenloos moet zijn. Maar er gebeurd gewoon zoveel dat het soms voor mij niet duidelijk is wanneer iets op de achtergrond is en wanneer iets naar de voorgrond komt. De shift is onduidelijk. Wordt vaak onnodig geraakt door dingen.

Het is zeker niet de moeilijkste game vooral niet als je een van de andere kongs kan gebruiken. Zijn zat indie games op steam die stuk moeilijker zijn. Maar DKC is uitdagend genoeg voor de beginnende platform gamer of mensen die niet goed zijn in het genre. Om dat goed te maken geeft dit spel zoveel levens en munten dat je toch praktisch bijna niet game over kan gaan.
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 38946   3) 14-05-2018 12:29
Ik vind het echt een heerlijk spel en heb het volgens mij nooit op de Wii U gespeeld, terwijl ik 'm wel had Nu op de Switch gekocht en het speelt heerlijk. Even een leveltje hier en daar, dat is toch wel de kracht van de Switch.

Ook nog niets meegemaakt van wat Regird noemt. Achtergronden zijn vaak erg duidelijk achtergronden en ook dat met moves heb ik geen last van. Zelfs op m'n TV met een inputlag waar je U tegen zegt, kan ik sprongen en aanvallen enzo prima timen (was wel even wennen).

Daarnaast is de muziek gewoon echt goed ook! En 2-K zal wel leuk worden dan, als ik al 40 keer dood ging in 1-K :') Meestal door die stomme paarse speren, soms door overmoedigheid.
avatar van Megalomaan
Megalomaan ( 2136   3) 14-05-2018 12:59
Nog even dooroefenen Regird Vermoed zelf dat hij het een ultraslecht spel vindt, als in een super badass classic!
avatar van Aapje_nl
Aapje_nl ( 4026   3) 14-05-2018 13:43
Ik heb precies hetzelfde skull, heb de switch als handheld op de bank liggen en doe elke keer een level en dan nog een en nog een.
Vind die k levels juist tof, lekkere uitdaging en heerlijk gevoel als je hem dan haalt. Ik ga overigens wel voor alle letters puzzelstukjes en dan de time attack. Dus 1 wereld helemaal halen en dan naar de volgende.

Heb trouwens ook nog nooit problemen gehad met de voor en achtergrond scheiden. Is naar mijn mening erg duidelijk wat waarbij hoort.
avatar van Regird
Regird ( 459   1) 14-05-2018 14:16

Wat? Ik heb het spel compleet uitgespeeld op 2-k na. Oefenen voor het spel is niet nodig. Ik ben beter in het spel dan de meeste van mijn vrienden. Ik moest zelfs bij een vriend komen om hem uit te spelen voor hem. Maar nee ik vind dit spel echt 10 keer niks in de zin van dat ik het een zwaar bout spel vind dat ik niet voor mijn plezier speel.

Over achtergronden bijvoorbeeld in level 6-2 Seashore War kom je vlak voor een checkpoint. waar je op een zinkend draaiend schip zit. Je hebt dan pinguïns die van die meloen bommen op je gooien. Ik denk je mag niet geraakt worden. Maar dan blijkt dat er alleen een hitbox is als de bom ontploft. Terwijl ik moeilijk zit te doen om alles te ontwijken. Of tijdens het Nintendo World Championship. Dat ze dat minecart level deden. Niemand wist dat je moest bukken bij de ijspegels die naar beneden vallen dat leer je pas als je dood gaat. Daar kan je het perfecte voorbeeld zien hoe vaak ze door een verassing dood gaan doordat er plots iets gebeurd. Ook veel foute jumps dat ook maar dat vind ik persoonlijk ook niet het probleem. Dat soort spellen vind ik persoonlijk niks en gewoon slecht design. Heb nog tal meer van dat soort voorbeelden.

Maja ik ben hier eigenlijk niet om het spel neer te halen. Ik kwam kijken of de Switch game nog iets toevoegde sinds ik alleen de Wiiu versie heb. Zoals nieuwe levels bijvoorbeeld. Voor de rest een prima review hoor.
avatar van Aapje_nl
Aapje_nl ( 4026   3) 14-05-2018 14:21
Prima dat je het niet vind. Maar waarom ga hem dan tegen je zin in uitspelen?

En bukken voor hangende ijspegels is best logisch.
avatar van Regird
Regird ( 459   1) 14-05-2018 14:28

Niet als er de eerste 3 keren niks gebeurd. Omdat ik het spel gekocht heb. Wil ik hem uitspelen. Beetje waarde uit je geld halen. Je kan tegenwoordig helaas niet meer je spellen retourneren als je het niks vind zoals vroeger. Ik zit op fora en iedereen vertelde me hoe geweldig het spel was en dat de latere werelden beter waren dan het begin. Maar voor mij bleek dat niet het geval. En Donkey Kong viel net op dat moment dat ik geen andere spellen te spelen had voor de Wiiu dus dacht waarom niet.
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 38946   3) 14-05-2018 14:34
[..]
[..]

"IK VIND HET HELEMAAL NIETS!!1!
maar heb het spel wel helemaal uitgespeeld."

Dat is wat ik lees en dat vind ik heel gek. Laatst ook iemand die niets aan BotW vond, maar er wel 200 uur in had gestopt. Doe wat beters met je tijd joh. Verkoop het spel terwijl het nog wat waard is (en voordat er een select-versie uitkomt, die de prijs met 2/3 naar beneden haalt) en speel iets wat je wel leuk vindt.
avatar van Roppie_
Roppie_ ( 1239   3) 14-05-2018 14:48
Echt een hele toffe game, wat mij betreft een van de beste platformers van de vorige generatie.

Die adviesprijs van €60 slaat echt nergens op en ik vind dat de game hier over het algemeen veel te weinig op wordt afgerekend. Dat vind ik overigens ook van Mario Kart.
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 38946   3) 14-05-2018 14:52
Je kan een game niet afrekenen op z'n prijs, vind ik, want die prijs doet niet af van of een game goed is of niet. Het spel wordt misschien wat duurder per uur als je het aantal speeluren uitrekent, maar dat is echt peanuts uiteindelijk, zeker vergeleken met eenmalige belevenissen als een bioscoopbezoekje.

Dat je het te duur vindt, is prima (vond ik ook, daarom spellen ingeruild om te kunnen kopen), maar dat verandert voor mij niets qua kwaliteit van het spel.
avatar van Regird
Regird ( 459   1) 14-05-2018 14:52
[..]

"IK VIND HET HELEMAAL NIETS!!1!

Ik wil waar voor mijn geld krijgen. ik had toen der tijd niks anders op de wii u te spelen en dit spel kreeg goede reviews dus probeer je het te spelen en ook leuk te vinden. Denk je dat ik een spel ga kopen om te zeggen oh wat een rot spel? Kan niet zeggen na 1 level van man wat een slecht spel. Dan moet je wat meer levels gaan spelen. Tropical Freeze is niet het langste spel dus heb je het binnen een paar uur uitgespeeld.

Mensen doen wel vaker dingen zie ze niet leuk vinden en leren daar van . Ik weet daarom ook nu mocht er een vervolg komen op deze game dat ik hem niet ga kopen. Enige wat misschien verwarrend is voor jouw is dat je rare conclusies trekt. Zoals iemand die 200 uur in het spel stopt is totaal niet relevant voor een platformer. En wat je zegt ie ook precies gebeurd. Spel is verkocht en er is later een spel gekocht wat leuker was. Zoals ik al zei ik was benieuwd wat voor veranderingen er waren in een spel dat ik gespeeld heb en of het misschien beter is geworden daardoor en deel mijn ervaring wat ik van de game vond. Mario kart heeft bijvoorbeeld leuke extra's gekregen zoals die battle mode. En is daardoor opnieuw gekocht. Maar als jullie het leuk vinden prima geniet ervan. Zat mensen die het wel een goed spel vinden.
avatar van Roppie_
Roppie_ ( 1239   3) 14-05-2018 15:08

Ik ben het niet met je eens dat de prijs bij release los kan zien van de uiteindelijke kwaliteit van de game. Het gaat er om dat het wordt aangeboden als full price product, dat wekt de suggestie dat het een hele nieuwe game is, terwijl het een opgewarmde kliek is.

Daar komt bij, er is aandacht voor "value for money" in deze review en daar wordt de juiste conclusie getrokken dat voor mensen die de game al hadden, er geen reden is om de game aan te schaffen. Bij een re-release als deze vind ik dat een punt wat zwaar mag wegen in het eindoordeel.
avatar van Jaspelino
Jaspelino ( 127 ) 14-05-2018 15:24
[..]