FIFA 20 (XboxOne)
74 100 1

Review FIFA 20 (XboxOne)

Zoals iedere voetballiefhebber weet wanneer het nieuwe voetbalseizoen begint, weet iedere fan van voetbalgames dat september altijd garant staat voor een nieuw deel uit de FIFA-serie. Waarschijnlijk zal het zelfs de gemiddelde gamer niet zijn ontgaan, want de marketingmachine van EA draait alweer een poosje op volle toeren. Dat de game goed zal verkopen, is eigenlijk altijd wel een zekerheidje. Maar weet de game dit jaar ook te overtuigen? Je leest het in de review.

Gameplay Goals
Het belangrijkste element in iedere voetbalgame is natuurlijk de gameplay. In de basis is er de structuur van FIFA 19 aangehouden, terwijl ook direct merkbaar is dat EA naar de community heeft geluisterd. Er zijn namelijk zeker wat tweaks uitgevoerd die impact zullen hebben op je dagelijkse potjes FIFA. Om te beginnen is de snelheid van de game wat trager geworden, waardoor de nadruk in de wedstrijden wat meer op balbezit ligt. Het is even wennen – in eerste instantie voelt het een beetje log – maar het zorgt voor iets realistischer voetbal dan voorheen.

Daarnaast kunnen verdedigers hun snelle tegenstanders niet meer zo makkelijk bijhouden, iets wat in FIFA 19 nogal eens voor frustratie zorgde. Als aanvallende partij natuurlijk erg tof, want een snelle, goed uitgevoerde counter mag niet misgaan door een plotseling, mysterieus verlies aan snelheid. Het nadeel is wel dat ik je nu al met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat de snelle spelers meer dan ooit in trek zullen zijn! Het verdedigen is gelukkig ook aangepakt, waardoor het een stuk vaker voorkomt dat een ogenschijnlijk succesvolle tackle ook daadwerkelijk tot balbezit leidt, iets wat in FIFA 19 een stuk minder goed werkte. Toch is verdedigen er wat mij betreft niet makkelijker op geworden, aangezien simpelweg je tegenstander voor je houden niet meer zo goed werkt. Je zult zelf dus heel wat meer verdedigend werk moeten verrichten en mijn eerste potjes online leverden dan ook heel wat doelpunten over en weer op. Het zal dus even wat extra aandacht vergen voordat je als een volwaardige Juve… eh Piemonte Calcio-verdediging optreedt.

Teruggekeerd van weggeweest is het zijwaartse dribbelen, de perfecte manier om in een één-tegen-één situatie je tegenstander in de luren te leggen. Het lijkt een simpele toevoeging, maar geeft je echt de mogelijkheid om tegenstanders effectiever te passeren. Andere aanpassingen zijn gedaan aan de manier waarop de bal beweegt (meer effect, hobbelende ballen etc.), het nemen van vrije trappen en penalty’s (meer opties bij het schieten), het koppen van de bal (is een stuk lastiger geworden) en de AI van de spelers. Door deze laatste positioneren spelers zich beter, waardoor looplijnen worden afgeschermd en er beter wordt meebewogen wanneer de bal naar voren wordt gespeeld.

Volta Football
Compleet nieuw in FIFA 20 is de nieuwe modus Volta Football, waarin je de wereld rondreist als talentvolle straatvoetballer. Bij de introductie dacht je wellicht – net als ik – meteen aan FIFA Street, maar Volta speelt een stuk realistischer. Dus geen overdreven gamebreakers, tricks en panna’s, maar gewoon rondtikken, effectieve tricks en korte wedstrijdjes. Voor sommigen zal het wegbewegen van de FIFA Street-vibe misschien een tegenvaller zijn, het over-de-top gehalte had ook zeker zijn charme, maar Volta Football komt zo wel dichter bij echt straatvoetbal te liggen. Potjes speel je in 3v3 (zonder keeper), 4v4 (met en zonder keeper), 5v5 of Futsal. Je kunt wedstrijdjes zowel online als offline spelen en er is een ‘The Journey’-achtige verhaalmodus, die je als niet meer dan aardig kunt beschouwen. Het is een leuke toevoeging om af en toe tussendoor te spelen, maar op dit moment zie ik er nog niet meer in. EA’s paradepaardje FIFA Ultimate Team (FUT) blijft namelijk de meest aantrekkelijke – of moet ik zeggen verslavende – modus van FIFA 20.

Nog genoeg fut in FUT?
FUT is tenslotte al sinds jaren de modus waar gamers niet alleen de meeste tijd in zullen steken, maar die ook voor de grootste inkomstenbron zorgt. Meteen valt één van de meest interessante vernieuwingen op in de vorm van Season Objectives. Waar je in de vorige delen te maken had met dagelijkse en wekelijkse doelstellingen, verdien je dit keer dagelijks ervaringspunten voor het lopende seizoen (zes tot acht weken) waarmee je allerlei beloningen kunt vrijspelen. Ook Milestone Objectives zijn nieuw, die het beloningssysteem op de nog langere termijn interessant houden. Een andere verbetering zit hem in de menu’s, die op positieve wijze zijn aangepast. Het ziet er fris uit en, nog belangrijker, het werkt een stuk sneller en intuïtiever. Verder zijn er weer een aantal nieuwe icons toegevoegd (o.a. Zidane, Kaká, Drogba, Pirlo) en behoort het dagelijkse maximale aantal wedstrijden dat je in Squad Battles kunt spelen tot het verleden, waardoor je veel beter in je eigen tempo de klassementen kunt bestormen.

Carrière maken
Maar FIFA behelst natuurlijk meer dan FUT en Volta en ook in FIFA 20 heb je nog meer dan genoeg interessante modi te doorlopen. Toch zijn het aantal aanpassingen hier heel wat minder talrijk. In de carrièremodus heb je bijvoorbeeld dit keer meer mogelijkheden om je manager aan te passen en kun je persconferenties geven (voor en na de wedstrijd), maar dit is niet bijster ingrijpend. Ook is er ‘dynamic player potential’ ingevoerd, waardoor spelers die in het vorige seizoen goed gespeeld hebben een hoger potentieel in het nieuwe seizoen kunnen krijgen. Wederom niet de grootste aanpassingen dus, wat de carrièremodus ook dit jaar een beetje teleurstellend maakt.

Online Seasons is simpelweg wat je ervan verwacht. Je kiest een team en speelt tegen online tegenstanders, waarbij je naar een hogere divisie kunt promoveren.
Pro Clubs (waar ik helaas minder in heb kunnen duiken) bevat meer visuele mogelijkheden voor je speler: lengte en gewicht spelen een rol op je eigenschappen (net als de keus voor meer uithoudingsvermogen en snelheid), je speler begint altijd met een algemene beoordeling van 80 en er zijn een aantal nieuwe eigenschappen toegevoegd. Kick Off bevat een aantal nieuwe opties, waarbij je kunt kiezen uit klassieke wedstrijd, huisregels, Volta, UEFA Champions League, bekerfinale, thuis & uit en serie.

El Sierd & Grueter
Voordat ik me richting een eindoordeel begeef, moet een andere – voor de Nederlandse markt dan – ingrijpende toevoeging nog besproken worden: de vervanging van Evert Ten Napel en Youri Mulder door Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Wat mij betreft een frisse wind in commentarenland, want ik kon de stemmen van hun (voor sommigen illustere) voorgangers al lang niet meer horen. En wat je ook denkt van Sierd de Vos, hij brengt wel leven in de brouwerij. Jeroen Grueter klinkt overtuigend als kompaan van El Sierd en ook al moet er zeker nog wat aan gesleuteld worden (zinnetjes kloppen soms niet bij de situatie, het geluid klinkt soms niet helemaal goed, meer materiaal is welkom), hoop ik dat dit duo de komende jaren zal terugkeren in de FIFA-reeks.

Is FIFA 20 ook dit jaar weer je zuurverdiende centen waard? Voor de meeste FIFA (19)-gamers zal dit zeker het geval zijn, je wilt tenslotte ieder jaar weer over de nieuwste selecties beschikken en potjes tegen je vrienden kunnen spelen. Kijken we puur naar wat EA ons brengt qua vernieuwing, dan zou ook zeker de twijfel kunnen toeslaan. Want is de game ontzettend verschillend ten opzichte van zijn voorganger? Dan moet ik toch nee zeggen, al doet EA wederom genoeg om het interessant te houden. Grafisch ziet het er dan wel nagenoeg gelijk uit (de rek is er ook een beetje uit), maar op gameplay-gebied is er genoeg gesleuteld. Al is de juiste balans er op dit moment nog niet (vooral de snelle spelers zijn erg in het voordeel). Toch blijft het eindproduct een zeer compleet plaatje, waar je als gamer vele uren mee zoet zal zijn. De toevoeging van Sierd de Vos en Jeroen Grueter is tof, Volta Football is vermakelijk en FUT zuigt je hoe dan ook weer van het ene naar het andere potje. En juist dat maakt een aanschaf voor velen eigenlijk al snel weer een zekerheidje.

Deze review is geschreven door Frido van der Wal.

Aantal keer bekeken: 17833

Laagste 3 prijzen voor FIFA 20 (XboxOne)