Final Fantasy Tactics Advance (GBA)
89 100 1

Review Final Fantasy Tactics Advance (GBA)

Final Fantasy kent beslist elke gamer. Final Fantasy kwam er voor het eerst op de NES. Meteen kende het spel een groot succes. Toen de SNES op de markt kwam, begon Square Enix onmiddellijk met het maken van 3 games. En daarna was het Final Fantasy verhaal voor Nintendo een tijdje gedaan. Square wou alleen maar games maken voor consoles die CD’s gebruiken. Jammer dat ze toen Zelda Ocarina of Time nog niet hadden gezien, dan hadden ze misschien twee keer nagedacht voor ze ‘nee’ zeiden. Nu, 9 jaar later, vond Square dat het toch tijd werd om nog een Final Fantasy game te maken voor de kleinste console van Nintendo, de GBA. Het is dus de eerste Final Fantasy game voor de GBA.

Het verhaal…
Wanneer je je GBA aanschakelt en kiest voor New Game, zit je al meteen in het midden van een sneeuwballengevecht. Jouw character heet Marche, maar als je wilt kun je die naam gewoon veranderen. Na wat sneeuwballen te hebben gegooid, vertelt een vriend van je dat hij een boek heeft gekocht. Een boek vol magie en toverkunsten dat vol geschreven staat met onleesbare letters. Die nacht gebeurd iets heel vreemds. Wanneer Marche ontwaakt bevind hij zich in een land genaamd ‘Ivalice’. Maar gelukkig leert Marche Montblanc kennen, een soort konijn met verdacht lange oren. Nadat Marche zijn hele verhaaltje aan Montblanc heeft verteld, neemt die hem mee naar het stamcafé. Daar maak je kennis met de clan waar Montblanc in zit. De clan heeft wel nog geen naam dus twee keer raden wie de clannaam mag kiezen, jij. Dan is het tijd om een missie te gaan kopen. Met wat clangeld kun je info kopen rond een missie die je uiteraard zult moeten gaan oplossen. Die missie draait meestal uit op een heus gevecht.

Het spel
Zoals ik al zei word er bij een gevecht een scheidsrechter betrokken. Soms zijn er bepaalde regels en die scheidsrechter moet erop toezien dat die niet overtreden worden. Voor dat de battle begint moet je eerste je clanleden opstellen. Elk om beurt mag je dan een zet gaan bepalen. Als je één van je vijanden benaderd, kun je een slag gaan maken. Sommige van je clanleden kunnen op verre afstand een slag gaan doen met bijvoorbeeld een pijl en boog. Elke clanmember heeft wel zijn eigen specialiteit. Sommige van je clanleden gaan na een tijdje magische krachten gaan bezitten. Onder die krachten zit soms de aanval ‘Thunder’ of ‘Blizzard’. Ook deze aanval kan je vanop een veilige, verre afstand gaan uitvoeren. Als twee vijanden naast elkaar staan kan je zelfs allebei de vijanden raken. Misschien ken je nog wel die oude goede potions uit de Pokémon games. In FFTA kennen ze dat namelijk ook. Elke clanmember kan er gebruik van maken. Ook antidote en andere anti-gifstoffen kun je gebruiken.
Je kan je eigen characters een nieuwe job geven. Daardoor verander je hun uiterlijk maar moet je ook hun wapens herschikken. Het handige aan dit middeltje zijn de magic aanvallen. Als je één van je characters een andere job geeft, verandert soms ook hun magic. Want wanneer je je vijand niet kan neergooien met een zwaard, moet dat maar met je magische krachten.

Je wapens en uitrusting
Over dit onderdeel heb ik nog niet vaak gesproken. Met het geld dat je verdient kun je niet alleen nieuwe missie’s kopen, maar ook nieuwe wapens en uitrusting. Je hebt verschillende soorten categoriën. Er zijn veel verschillende wapens waaronder zwaarden, een staf, pijl en boog en nog andere. Ook deze evolueren gedurende de game. Maar niet alleen de aanval is belangrijk, je verdediging moet je dikwijls ook wat gaan opkrikken. Door een sterker harnas, schild of een bronzenen jas, kan je dat gemakkelijk. Ook al eens gezien in een Middeleeuwse film hoe een dronken krijger een speer in z’n kop krijgt? Met een helmpje uit de Shop kan je deze dingen vermijden. Over de potions had ik al eerder gesproken. Je hebt ze in verschillende maten. Sommige geven je 20 HP terug, andere kunnen een heel stuk oplopen.
Maar je kan ook items verkopen. Tijdens missies verdien je soms een nieuw zwaard of een harnas waar je niks mee bent. De shopkeeper zal graag je item overkopen tegen een prijsje weliswaar.

De monsterbank
Dit is het laatste onderdeeltje van mijn review. Soms vang je een monster. Soms ben je volgens je ouders wel eens een monster. Maar dat is nog niet een echt monster uit FFTA. Die zijn helemaal niet op te voeden dus breng je ze maar naar een monsterbank. Na een eindje kan je ze soms al gaan terughalen en zijn ze vechtklaar!

Graphics
Square kan er wat van. De graphics zijn heel mooi. Je kan de graphicsstijl eigenlijk wat gaan vergelijken met Golden Sun. Wat ik zo goed vind aan de graphics zijn de kleuren. Ook de vele verschillende besneeuwde of zonnige landschappen zijn gewoon prachtig. Het is altijd leuk als je een battle mag doen, maar het wordt nog leuker als dat op een mooie map is.

Gameplay
De controls liggen echt goed. Je moet dan ook niet meer doen dan in menuutjes bladeren. Naarmate je verder geraakt in het spel wordt het wel wat moeilijker, maar je kunt door elke missie geraken als je wil. FFTA is zeker geen spel die je opzij gaat leggen. Eens je aan het spelen geraakt, kun je niet meer stoppen. Vervelen? Dat gevoel kennen ze zeker niet bij Final Fantasy. Het spel bevat genoeg missie’s die moeilijk genoeg zijn om je niet te vervelen!

Geluid
De leuke deuntjes zijn natuurlijk typisch voor Final Fantasy. Alle Final Fantasy games hadden hun eigen liedjes. Square heeft voor het geluid van FFTA ook heel goed zijn best gedaan. Soms ga je bij andere strategische games het geluid dat je tijdens de battles hoort uitzetten. Bij FFTA is hier helemaal geen sprake van, het geluid gaat je maar niet vervelen. Integendeel, soms word je van de muziek helemaal happy.

Conclusie:
Een grote aanrader voor het type gamer die ook helemaal gek is van Advance Wars. Ik zou zelfs durven zeggen dat deze game stukken beter is dan Advance Wars. Als je nog een strategie game wilt hebben in je collectie, dan moet je zeker deze nemen. De graphics zijn goed, de muziek is formidabel en de gameplay ligt lekker. Neem het van mij aan, deze game is een toppertje!

Oordeel Final Fantasy Tactics Advance (GBA)

• Graphics 88
  • Sound 87